צעיר בן 31 לחייו נפצע היום (רביעי) אנושות בפיגוע דקירה שאירע בצומת גוש עציון. הצעיר, שנדקר ונורה, נמצא כשהוא מחוסר הכרה והצוותים הרפואיים של מד"א שהגיעו למקום טיפלו בו ופינו אותו לבית החולים שערי צדק, שם, לאחר מאמצי החייאה נאלצו לקבוע את מותו. המחבל הדוקר נוטרל בזירה. 



זירת הפיגוע בגוש עציון, 24.2.16
המחבל הדוקר, תושב דורא בן 27 שהגיע נורה לזירה, שלף סכין ורץ לעבר הטרמפיאדה. חייל צה"ל שעמד בצומת שלף את אקדחו לעבר המחבל בניסיון לנטרלו. לאחר מכן, בוצע ירי ממספר כיוונים שונים, כשהפצוע הישראלי, שעמד בקו האש, נפגע גם הוא אנושות מהירי. הוא נמצא בזירה כשהוא מחוסר הכרה והצוותים הרפואיים של מד"א שהגיעו למקום טיפלו בו ופינו אותו לבית החולים שערי צדק, אך מאוחר יותר, כאמור, נאלצו לקבוע את מותו. מצה"ל נמסר כי מתחקיר עולה כי הישראלי נהרג מהירי שביצע כוח צה"ל לעבר המחבל. 

"החיילים לא מונעים ב-100% את הפיגועים"

יהודה שפירא, דובר המועצה איזורית גוש עציון, סיפר לגל"צ: "הפצוע שלנו פונה מהאזור וגם המחבל פונה בדרך לשערי צדק. גם המחבל שנוטרל, הוא פונה גם כן לבית חולים. לפי מה שאנחנו מבינים כרגע, המחבל הגיע עם סכין וניסה לדקור את הישראלי בצומת. בוצע ירי, אנו לא יודעים מי ירה ואיך, כנראה שזה אזרח, ובסופו של האירוע יש פצוע".

"המקום הוא מאוד מרכזי, יש פה בשטח חיילים באופן קבוע, לכן התגובה היתה גם מאוד מהירה. לצערנו, שהיית החיילים במקום לא מונעת במאה אחוז את הפיגועים, אבל הטיפול הסופי הוא בהרתעה וטיפול בהסתה. הם ילכו לדקור אנשים, אז כל צבא הגנה לישראל לא מוצא מענה טוב יותר. אותנו מעניין הביטחון של התושבים בכל מדינת ישראל, חשוב מאוד לעצור את ההסתה, את מי שמסית, לפגוע בטלוויזיה, להוריד סרטונים מסיתים בפייסבוק. הם הופכים להיות מחבלים. עד שלא יטפלו טיפול שורש בעניין הזה, לא יהיה פתרון. אי אפשר לכתר את כל ישראל בגדר", הוסיף שפירא.

האקדח שממנו נורה הצעיר. צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז יו"ש


חובש בכיר במד"א אבא ריצמן, שהגיע לזירה, סיפר: "כשהגענו למקום ראינו צעיר בשנות ה 20 מטופל ע"י כוח רפואה של צה"ל שהיה במקום, הוא הועבר אלינו לניידת טיפול נמרץ סמוך למקום. הפרמדיקים בניידת טיפול נמרץ התחילו בפינוי דחוף לבית החולים כשמצבו מוגדר קשה תוך כדי טיפול רפואי מציל חיים". הפרמדיקים של מד"א אייל זהבי ויאירה וינגוש סיפרו: "חברנו עם כוח רפואה של צה"ל בצומת אפרת שם העבירו אלינו צעיר בשנות ה-20 עם פציעה חודרת בפלג גופו העליון. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותו לבית החולים".

מוקדם יותר במהלך הבוקר, כחלק מפעילות יזומה של שוטרים ולוחמי מג"ב בעיר העתיקה, אותרו במהלך חיפוש בדוכן בשער הפרחים שני מטעני נפץ מסוג צינור וכדורי אקדח.  השוטרים עצרו שני חשודים בני מיעוטים כבני 40, תושבי מזרח העיר. חבלן משטרה פעל לנטרול המטענים ונפתחה חקירה לבירור הנסיבות והרקע לאירוע.

נמשכים הסיכולים 

בתחילת השבוע סוכלו שלושה פיגועי דקירה בהפרש של כמה שעות, באזור יהודה ושומרון. בשלושת האירועים, שאירעו ביום ראשון, לא היו נפגעים ישראלים. בסיכול ניסיון הדקירה שאירע בצומת הביתות שבשומרון, מחבל הגיע לכוח צבאי שהיה במקום וניסה לדקור את אחד החיילים. הוא נוטרל וחוסל.  בסיכול נוסף באותו היום בשדה כליב, סמוך לבני נעים שליד חברון, הגיע מחבל בן 14 כשהוא חמוש בסכין, ונעצר ע"י כוח צה"ל לפני מעשה. המחבל נעצר והובל לג'יפ צבאי, ומשם נשלח לחקירה. 
 
עוד באותו היום, נעצרה פלסטינית בת 17 שהגיעה למחסום תפוח, לאחר שבחיפוש עליה נמצא כי ברשותה סכין. היא תושאלה ונלקחה לחקירה, ובכך נמנע פיגוע דקירה קשה נוסף. הפלסטינית, שעשתה דרכה אל עבר אחת הטרמפיאדות הסמוכות למחסום, עוררה את חשדם של לוחמי מג"ב, שמאיישים את המחסום דרך קבע. הלוחמים קראו לפלסטינית לעצור, אך זו סירבה והמשיכה להתקדם לעברם. מפקד הצוות דרך את נשקו לעברה וכעבור מספר מטרים היא נעצרה. הלוחם הורה לה להרים את ידה וזיהה מיד כי סכין נשמטת מידה. 

סיכול הפיגוע בבני נעים, תחילת השבוע. צילום:הצלה יו"ש


ביום חמישי האחרון נרצח סמ"ר טוביה ינאי ויסמן ז"ל, בעת שניסה לסייע לאדם שנדקר ע"י מחבל בסניף רמי לוי שבשער בנימין. ויסמן ז"ל הוא נדקר באופן קשה בצווארו ולאחר ניסיונות החייאה ממושכים בבית החולים שערי צדק נאלצו לקבוע את מותו. אתמול סיפרה לגל"צ אלמנתו, יעל ויסמן, כי היא "לא כועסת על הצבא שלא אפשר לו לצאת עם הנשק". 

"אני לא חושבת שמה שקרה (בפיגוע) זה בגלל שלינאי לא היה נשק", הוסיפה ויסמן. "הניסיון היה בסך הכל להגיד שהוא ביקש לצאת עם נשק ולא התאפשר לו. אני מבינה שחיילים ברגילה רוצים לטייל, להיות עם המשפחה ולנפוש. אני שמחה שהמצב הולך להשתנות ושחיילים רוצים לקחת את האחריות ולהיות עם נשק". 

ויסמן ז"ל ואלמנתו