שב"כ התיר הבוקר (חמישי) לפרסום כי פיגוע הדקירה שאירע בתחילת החודש באזור צומת הרחובות שד' בן גוריון ויהדות בריטניה באשקלון, בו נפצע חייל צה"ל באורח קל, בוצע על ידי אזרח סודני ובהשראת ארגון דאעש. על פי גורמים בשב"כ "לאחר שהמפגע דקר את החייל, נמלט המפגע בריצה לתוך שכונת מגורים ואחריו דלקו עוברי-אורח, ביניהם חייל שהדביקו וירה בו. המפגע נפצע מהירי באורח קשה, ומאוחר יותר מת מפצעיו בבית חולים ברזילי". המחבל כמאל עא-עזיז חסן מחמד, כבן 32,  כאמור אזרח סודני, שהסתנן לארץ לפני מספר שנים. בשנת 2009 נעצר בחשד למעורבות בעבירות אלימות, ברח ממתקן חולות בשנת 2014 ומאז התגורר באשדוד ובאשקלון.

מהשב"כ נסר כי "מכלל הממצאים שעלו במסגרת חקירה משותפת של שירות הביטחון הכללי ומשטרת המחוז הדרומי, מסתמן כי מדובר בפיגוע שבוצע בהשראת דאע"ש. בין היתר עלה כי המפגע היה מוסלמי אדוק וכי על מכשיר הטלפון הסלולרי שלו החזיק תמונות של פעילי 'המדינה האסלאמית' במקומות שונים בעולם".

כזכור, סביבות השעה 08:20 בבוקר נדקר חייל בצומת נאות אשקלון בסמוך לתחנת האוטובוס על ידי החשוד, שנמלט רגלית. חייל אחר שהבחין במקרה נטל את נשקו של הנדקר והחל מרדף אחר החשוד במעשה. ברחוב החסידה הצליח החייל להגיע אל הדוקר וניטרל אותו. : "אספתי את החייל, הוא עלה לרכב שלי. נכנסנו בכל מיני סימטאות כדי לתפוס אותו וכשקראנו לו הוא לא עצר. החייל ירה בו 3 כדורים, ואמר לו 'תעצור', המחבל הסתובב וניסה לבוא לעבר החייל. הוא ירה לעברו עוד ארבעה כדורים ונפל".

"החייל שנטרל את הדוקר נמצא באוטובוס ראה חלק מהאירוע, ושם לב שהדוקר נמלט. הוא תופס את הנשק של החייל שנדקר, לקח מחסנית מחייל אחר והחל לרדוף אחריו עם שני אזרחים אחרים. ראינו חלק מהמרדף ואני מדגיש שוב שהמרדף היה ארוך. הוא פגע והאט את הדוקר, שמצידו ממשיך להימלט, החייל השיג אותו וניטרל אותו לחלוטין. יש לנו עדות של החייל שראה את הדוקר כשהוא מובל בבית החולים והוא מזהה אותו כזה שדקר אותו".

המחבל לא שיתף פעולה לפני מותו, לא דיבר, שכב על הרצפה ומלמל מספר משפטים לא ברורים בשפה הערבית ולא דיבר עם השוטרים. לגבי העדויות לפיהן אזרחים ניסו לפגוע במחבל הפצוע, הרגיע סנ"צ פורטל ואמר: "הגענו למקום, הבנו את האזרחים הנסערים והרחקנו את האזרחים. להגדיר את זה כלינץ' זה רחוק מאוד".