אירוע שהיה יכול להסתיים בקלות באסון, נגמר בסופו של דבר במזל גדול במחנה הפליטים קלנדיה, בעיקר בזכות תושיית הכוחות, שחילצו את החיילים בזמן. כזכור, השניים הותקפו על ידי מאות פלסטינים והיו בסכנה. הבוקר (שלישי) התראיין דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז ב"רדיו ללא הפסקה" וסיפר על המסקנות הראשוניות: "זה אירוע חמור עם פוטנציאל להדליק את השטח ולהידרדר. שני חיילים בסדיר נכנסים לכפר בשוגג, לאחר שניווטו באמצעות "WAZE". אנחנו צריכים לבדוק, משום העובדה שבחלק מהכפרים הפלסטינים, איפה שלא הצלחנו להסדיר את זה, יש אפשרות להיכנס עם האפליקצייה לתוך כפרים".


"הם נכנסים ותועים", סיפר דובר צה"ל, "מבינים שהם תעו, ומתחילה הפרת סדר מאוד גדולה, אלימות מאוד קשה, אבנים מכל הבא ליד, עשרות אנשים שמתפתחים אחר כך למאות אנשים. זה מחנה שידוע באלימות שלו. בשלב מסוים הרכב נדלק בעקבות בקבוקי תבערה. הם פורקים מהרכב, מתפצלים, אחד משאיר את הטלפון בפנים ואין איתו קשר, ואחד מדווח למפקדו על האירוע. אנחנו מכניסים כוחות גדולים מאוד פנימה, הרבה מאוד מפקדים בכירים שלוקחים פיקוד, ויוצרים קשר. חייל אחד מבצע ירי, גם להגנתו וגם כדי לסמן. הכוחות לוקחים אותו, מחפשים את השני, השני מגיע ברגל ליישוב הקרוב, כוכב יעקב ומדווח. כל האירוע מהרגע שהוא מתחיל זה שעה - שעה ורבע".
 
"אחר כך עוסקים בחילוץ הרכב", הוסיף תא"ל אלמוז. "בחילוץ הרכב יש לנו חיילים פצועים כתוצאה מירי פלסטיני. בשלב הראשון היו אבנים ובקבוקי תבערה ואחר כך זה הידרדר, אירוע שנמשך כמה שעות".

מדוע חיילים הסתכנו כדי להוציא את הרכב?
"אני לא רוצה להיכנס לפרטים, אבל יש כל מיני דברים שיכולים להיות, אנחנו גם לא רוצים להשאיר דברים כאלה, אחר כך הופכים אותם לסמלים בכל מיני תהלוכות וכו'. אז אנחנו באים חזקים לאירוע מהסוג הזה, מבודדים את השטח, סוגרים אותו, יש מי שמטפל באלימות ויש מי שמטפל בחילוץ הרכב".


איך התנהגו החיילים באירוע? האם ההתפצלות שלהם הייתה מוצדקת?
"נצטרך לבדוק את זה", ענה תא"ל אלמוז, "אני מבין שהם נבהלו והיו במצוקה. הם פעלו, היו מאוד אקטיביים. עכשיו נצטרך לבדוק מה בדיוק קרה שם. נושיב את כל השותפים לאירוע הזה, ונתחקר את התדריך שהם קיבלו, את ציר התנועה ואת ההתנהגות שלהם בשטח".



האם היותם של החיילים חיילי מנהלה מיחידת "עוקץ" באה לידי ביטוי?
"לא יודע. גם חיילי מנהלה זה לא חיילים שלא מכירים כלי נשק ולא יודעים כללי התנהגות. ההתנהגות שלהם על פי הדיווח הראשוני הייתה סבירה מהרגע שהם נקלעו לסיטואציה הזאת. עכשיו נצטרך לראות אם האמירה הזאת מחזיקה גם בתפקידים המתקדמים".
 
כיצד מונעים מדבר כזה לקרות שוב?
"לא נבטל את האפליקציה של 'WAZE', נלמד להשתמש בה באופן מושכל. אי אפשר לשים מחסום בכניסה לכל כפר פלסטיני", הדגיש, "את העניין הזה אנחנו פותרים רק באמצעות תדריכים לחיילים ומוודאים שמי שנוהג הוא אחד שמכיר את הדרך ויודע את מיקום הכפרים".

בנושא אחר, על נושא גילוח הזקנים, הבהיר תא"ל אלמוז: "טרנד ואופנה וצעירים זה בסדר גמור, אבל יש כללים ופקודות ופנים צריכות להיות מגולחות. לפני שזורקים לאוויר סירובי פקודה וגרמניה הנאצית, בואו נסביר. דתיים אמיתיים, ולא כאלה שהם רק 3 ימים בשבוע, יגדלו זקן, אבל כל הטרמפיסטים לא יגדלו. הגענו למצב שיש לנו יותר טרמפיסטים מאנשי מהות, שצריכים את הזקן, וככה אי אפשר לקיים צבא".

איך תבדוק בציציותיו של חייל? 
"תנו לי שם ופרטים של חייל דתי שהכריחו אותו להתגלח ונטפל. אני עוד לא קיבלתי שם אחד. אני מקבל שמועות, אמירות באוויר וסירובי פקודה, ולא יודע מה לעשות איתם".