בצה"ל השלימו אתמול את תחקור האירוע החמור שהתרחש בליל שני במחנה הפליטים קלנדיה, שבו אירעו חילופי אש כבדים בין כוחות צבא לבין חמושים פלסטינים, בניסיון של צה"ל לחלץ שני חיילי מינהלה מיחידת עוקץ, שנכנסו בשוגג לתוך המחנה. במהלך חילופי האש נפגעו חמישה לוחמי מג"ב, אחד באורח בינוני וארבעה באורח קל. הלוחמים פונו לטיפול רפואי בבית חולים הדסה הר הצופים בירושלים. בקרב הפלסטינים היו שני הרוגים ועשרה פצועים.



אמש הציג מפקד המרום, אל"מ אריאל בן-דיין, שתחקר את התקרית, את המסקנות לקצין חי"ר וצנחנים ראשי, תא"ל יהודה פוקס, שקיבל את תוצאות התחקיר וההמלצות שעלו בו ונקט בשורת צעדים משמעתיים: מפקד יחידת עוקץ יקבל הערה פיקודית; מפקד הפלוגה יקבל הערה פיקודית; סגן מפקד הפלוגה נשפט לעונש מחבוש על תנאי; מפקד המחלקה הודח מתפקידו ונשפט לעונש מחבוש של שבעה ימים.



מהתחקור עולה כי החיילים, שנסעו ברכב צבאי נכנסו בטעות לתוך מחנה הפליטים לאחר שהסתמכו על אפליקציית הניווט ווייז ולא ביטלו את האופציה שתמנע מהם להיכנס לשטחים עוינים. המון זועם החל ליידות לכיוונם אבנים והם הסתתרו בתוך הרכב. בשלב מסוים נזרק לעבר הרכב בקבוק תבערה שהצית אותו והם נמלטו ממנו והחליטו להתפצל: אחד מהם הסתתר בסמוך לרכב וחברו הסתתר בחצר בית במחנה.



בצה"ל הבינו מיד מה מתרחש בתוך מחנה הפליטים וניסו ליצור עמם קשר, אולם ללא הצלחה. משכך, החליטו המפקדים בשטח להכניס כוחות לתוך המחנה, אולם לכוחות המתינו חמושים ובשטח החלו חילופי אש בין הצדדים.



צה"ל ירי פצצות תאורה רבות מעל המחנה והחל להשתמש באמצעים לפיזור הפגנות. מרגע כניסת הכוחות נוצר קשר עם אחד הלוחמים, באמצעות איתור מכשיר הסלולר שלו. הוא חולץ בשלום ללא פגע, והכווין את הלוחמים לנקודה שאליה הלך חברו.



לאחר כארבעים דקות איתרו הכוחות את החייל השני, שהותיר את הטלפון הסלולרי שלו ברכב וחילצו גם אותו. יש לציין כי במהלך האירוע, בזמן שבו לא ניתן היה ליצור קשר עם החייל, הופעל נוהל "חניבעל", ובצה"ל חששו מחטיפה או מלינץ'. בסופו של דבר, החייל הגיע להתנחלות הסמוכה כוכב יעקב, שם אותר על ידי אנשי הביטחון של היישוב.



במשך שעות ארוכות ניסו כוחות הביטחון לסגת מהמחנה מבלי לקיים מגע אלים מול הפלסטינים, אולם הדבר לא צלח. בשלב מסוים החליט מפקד הכוחות להכניס לכפר כלי הנדסי כבד וממוגן, שפילס את הדרך ללוחמים ולאחר מכן חילץ את הרכב השרוף החוצה.



אתמול קיים מפקד אוגדת יו"ש, תא"ל ליאור כרמלי, תחקיר מעמיק על הטיפול באירוע. מהתחקיר עולה כי שני החיילים פעלו בתושייה רבה. במהלך חילופי האש השניים יצאו מן הרכב, ולפני שהתפצלו הם השיבו באש לעבר ההמון הזועם. בצה"ל יבדקו גם אם נכון היה לחלץ את הרכב ההרוס ממילא, דבר שהוביל לפצועים מכוחותינו בעקבות ירי של הפלסטינים.



שר הביטחון משה יעלון התייחס לאירוע החמור ואמר אתמול "בסך הכול תגובה מהירה מאוד של הכוחות לנוכח המצב הלא פשוט הזה. כמובן שנתחקר את האירוע, כדי לראות איפה היו טעויות שגרמו בכלל להסתבכות הזאת. אבל מהרגע שהיה ברור שיש אירוע, תגובת הכוחות בהחלט הייתה מהירה והביאה בסופו של דבר לחילוצם של שני החיילים בשלום".