התפתחות דרמטית בפרשת תא"ל אופק בוכריס: הרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט בישר היום (חמישי) לתא"ל אופק בוכריס כי החליט לבטל את הקידום שלו בצה"ל לתפקיד ראש חטיבת המבצעים, זאת בעקבות חקירת החשדות כי אנס והטריד מינית חיילת שהיתה תחת פיקודו. בנוסף הודיע הרמטכ"ל לבוכריס כי הוא החליט להשעות אותו מכל תפקיד למשך 30 ימים נוספים בתקווה כי עד אז החקירה תגיע לסיומה.



הרמטכ"ל הגיע להחלטה לאחר שקיים בימים האחרונים התייעצות עם הפרקליט הצבאי, תת אלוף שרון אפק, הראשי וזאת מתוך הבנה כי חקירה מורכבת שכזו לא תיגמר בימים הקרובים והיא תימשך עוד זמן רב.



גורם צבאי מסר הבוקר כי "צריך לקבל החלטות בנושא רח"ט מבצעים חדש ובימים הקרובים יתכנס המטכ"ל לדיון שיבוצים בנושא וימנה רח"ט מבצעים חדש" אמר הגורם. "הרמטכ"ל מגבה את רשויות החוק בצבא ולאופק יש זכויות רבות. לצד זה צריך להגיע לחקר האמת ולהבין מה היה שם" ,אמר הגורם שהבהיר כי תפקיד רח"ט המבצעים הוא תפקיד שלא ניתן לדחות אותו.



"הרמטכ"ל לא מתערב בהחלטה וזו החלטה פיקודית בעקבות הימשכות החקירה. הרמטכ"ל לא עוסק בחקירה", הבהיר הגורם. לדבריו תא"ל אופק בוכריס קיבל את החלטת הרמטכ"ל ולא ערער עליה. "הנוהל בצבא קובע שקצין שנמצא בחקירה מהסוג הזה צריך להיות מושעה ואי אפשר להשאיר אותו בסטטוס של ממתין לתפקיד. ההחלטה להשעות אותו היא חלק מהפקודות", אמר הגורם. "סוגיית הזמן היא לא בימים וכשהובן שזה לא ייגמר בימים הקרובים הוחלט לבטל את מינויו". לדבריו, תא"ל אופק בוכריס יסיים את הפרשה ובמידה ויצא זכאי הוא צפוי לחזור לתפקיד משמעותי בצה"ל.




"רואה את קרן האור"



מעורך דינו של תא"ל אופק בוכריס, אל"ם אשר הלפרין, הסנגור הצבאי הראשי נמסר "חקירה מהסוג בה נתון תא"ל בוכריס, אורכת זמן, מטבע הדברים. על רקע זה, כך הובהר לתא"ל בוכריס ע"י הרמטכ"ל בשיחתם, נוצר קושי בהמתנה לאיוש רח"ט המבצעים, תפקיד מרכזי ורגיש. תא"ל בוכריס הודיע לרמטכ"ל כי הוא מבין את ההחלטה. יודגש, כפי שגם הובהר בשיחה, שהחלטת הרמטכ"ל נובעת אך ורק מטעם זה של משך החקירה הצפוי". עוד הוסיף הסנגור הצבאי הראשי "קיימת חשיבות מכרעת למיצוי החקירה לצורך בירור האמת. תא"ל בוכריס משוכנע שהחקירה תסתיים בניקוי מוחלט של שמו, כך שיוכל לחזור בהקדם לחייו ולעשייתו הצבאית החשובה".



אל"ם הלפרין התראיין הבוקר ברשת ב' וסיפר על חייו של בוכריס בצל החשדות: "ימים של חקירה הם ימים לא פשוטים, כשאתה מבהיר ומכחיש כל טענה בטענות כל כך חמורות. הוא בא לחקירות, הוא מוסר את הדברים מתחילתם ועד סופם. חשוב לו שהאמת תתברר". לשאלה האם בוכריס שוקל לעזוב את הצבר, השיב הסנגור: "אם וכאשר חפותו תוכח, הוא יחזור לתפקיד מרכזי, והוא בוודאי רואה את קרן האור הזאת ומחכה ליום שזה יקרה".



תא"ל אופק בוכריס. צילום: ראובן קסטרו
תא"ל אופק בוכריס. צילום: ראובן קסטרו



לגבי הציפייה כי יקומו מתלוננות נוספות אמר הסנגור: "אני מכיר מהפרסומים את המתלוננת הנוספת, לא שמעתי על מישהי שלישית, להפך, שמעתי שהיתה ציפייה כזאת, אבל לא מכיר שום דבר כזה. צריך מאוד מאוד להיזהר משמועות שמסתובבות. אני יכול לברך שלא יוצא מידע מהחקירות. כל דבר אחר הוא על אחריות המפרסם. אני שומע את הדברים ממקור ראשון, ורואה פרסומים שהמרחק בינם לבין מה שאני מכיר הוא תהומי. צריך להיזהר מהפרחה של שמועות. יש תכונה שנקראת סבלנות".



על המכתב ששלחה המתלוננת לבוכריס סירב להגיב הסנגור: "עשיתי לי כלל, ולא התראיינתי עד עכשיו, וזאת כיוון שאני לא רוצה להיכנס לפרטי החקירה, לכן אני לא רוצה להיכנס במילה ולא בחצי מילה לדברים שנמצאים תוך כדי חקירה. אני לא אכנס לספקולציות, בשביל זה יש חקירה. אם יש תלונה, זה לא בהכרח שיש בה אמת".



ח"כ האלוף (במיל') איל בן ראובן (המחנה הציוני) גיבה את החלטת הרמטכ"ל ואמר כי "הצדק והמוסר בצה"ל מעל לכל ולכן צריך למצות את החקירה עד תום.כולי תקווה שתא"ל בוכריס יחזור לשורות הצבא בעתיד, וכמו כן, אני מכבד מאוד את המתלוננת וחושב שאסור להטיל בה דופי על מנת שתדע כל אישה שחובתה להתלונן במידה ועברה פגיעה כזו או אחרת". 




בוכריס בבדיקת הפוליגרף: לא אנסתי את המתלוננת


ההחלטה על ביטול המינוי של בוכריס מתרחשת שלושה ימים לאחר שעבר בדיקת פוליגרף במצ"ח (משטרה צבאית חוקרת) חקירתו של בוכריס התנהלה סביב התשובות שהעניק לחוקרים בחקירות הראשונות שעבר. החוקרים עימתו אותו עם שני נושאי ליבה מרכזיים בפרשה, שלפיה ביצע מעשים מגונים לכאורה בחיילת ששירתה תחתיו לפני יותר מארבע שנים, בעת כיהן כמפקד חטיבת גולני. בין היתר, נשאל הקצין הבכיר במכונת אמת האם קיים יחסי מין בכפייה עם המתלוננת - שאלה שעליה השיב בשלילה. עוד נשאל תא"ל בוכריס האם אנס את המתלוננת, וגם לשאלה זו השיב בשלילה. שתי השאלות דומות לאלה שהציג בוכריס בבדיקת הפוליגרף שביצע מטעמו, אך הפעם הסביבה וההכנה היו אחרות ובוכריס ידע יותר פרטים על הטענות נגדו.



כבר מהרגע הראשון שהטיחו בו חוקרי המשטרה הצבאית את העובדה כי אחת החיילות ששירתה תחתיו בהיותו מח"ט גולני התלוננה נגדו כי אנס אותה וביצע בה מעשים מגונים, תא"ל בוכריס ביקש להגיע לבדיקת פוליגרף. חוקרי המשטרה הצבאית סרבו ומסרו לו כי ייתכן והדבר ייעשה בעתיד. עשרה ימים לאחר מכן, הגיע הקצין הבכיר למחנה הצבאי צריפין לחקירה ארוכה ומתישה, שלישית במספר, שבה המשיכו החוקרים לשאול אותו על הטענות שהועלו נגדו והכינו אותו לבדיקה במכונת אמת. שעתיים וחצי לאחר החקירה החלה הבדיקה, שבה נשאל בוכריס שאלות שמטרתן לבדוק האם הגרסה שלו למערכת היחסים עם החיילת נכונה.