דוח מפורט של משטרת ישראל מבהיר בדיוק את התהליך שגרם לכך שהמחבל, נשאת מלחם, הצליח להתל בכוחות הביטחון במהלך יום שישי, בו ביצע את הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב. התהליך מראה כי הכשלים היו רבים, אך במשטרה עצמה הוחלט שלא יהיו שום מסקנות אישיות  בנושא כנגד אף אחד מהשוטרים שהיו מעורבים בתהליך, אבל לעומת זאת, הוחלט כי יהיו תהליכים רבים של שינוי בתפקוד המשטרה באירועים שכאלה. כזכור, באירוע נרצחו אלון בקל ושמעון רוימי ז"ל.
 
המשטרה טוענת כי מלחם עצמו פעל בצורה שיטתית על מנת לשרוד וכדי שלא יגיעו אליו, על פי טענת המשטרה, מלחם אף רצה לבצע עוד פיגוע באזור צפון תל אביב, אזור אותו הוא מכיר בצורה טובה, כיוון שעבד שם. בעקבות החשש הזה הוחלט על תגבור הכוחות באזור, בעיקר במוסדות ציבור וגני ילדים. רק לאחר שהתברר סופית שמלחם לא נמצא באזור, הודיע המפכ"ל, רוני אלשיך, כי הכוננות באזור יכולה לרדת.  
 
על פי הדוח, אחת המסקנות המוטעות שאליה הגיעו בתחילה במשטרת ישראל היא כי לא נשאת מלחם היה זה שביצע את הפיגוע, אלא אחיו, אשר בשלב מסוים נעצר על ידי המשטרה. מלחם החליף בגדים מיד לאחר הפיגוע ולכן הם התקשו לזהות אותו, המשטרה גם טענה כי ידעה בוודאות שלמלחם יש סייען באזור. 

עוד טענו במשטרה שהאירוע היה מורכב וחלש על מחוזות וכי שררה חוסר וודאות בהתחלה, בין היתר גילו שבתחילה, המידע שהתקבל על המחבל הוא שהוא נסע להרצליה. גם לאחר רצח נהג המונית לאחר הפיגוע, לא היה ניתן לקשור מיד בין שני האירועים ורק לאחר ניתוח הממצאים בזירה, ניתן היה לקשור ביניהם.
זירת הפיגוע בדיזנגוף. צילום: אבשלום ששוני
 

"פער טכנולוגי עצום"

 
במשטרה גילו עוד כי בהתחלה היתה הערכה שאחיו של המחבל ביצע את הפיגוע או קשור אליו ושסייען ממשיך להסתובב בתל אביב. במשטרה טענו עוד שמהתחקיר עולה שרק ביום שלישי היתה וודאות שהמחבל כבר בוואדי ערה, עם זאת מהממצאים עולה שהוא תכנן לבצע פיגוע נוסף ולכן נמשכה ההיערכות המוגברת גם בתל אביב.
 
למרות המחדל בנוגע לשיחה למוקד 100 אודות הימצאות דמות חשודה שעלתה לאוטובוס בתל אביב לכיוון צפון, לאחר הפיגוע, לא יינקטו צעדים משמעתיים ולא יהיו המלצות אישות נגד המוקדנים או גורם כלשהו במשטרה. במשטרה טענו היום כי שתי האחיות שביצעו את שיחת הטלפון למשטרה, עשו מעשה ראוי, אך לא השפיעו על החקירה ועל החיפושים. עם זאת, במשטרה מודים שהמוקדנים לא פעלו כראוי, אך מדגישים שלא היו לכך השלכות על החיפושים ועל החקירה.
 
עוד טוענים במשטרה שלא היתה מערכת טכנולוגית מתקדמת שניתן היה באמצעותה לאתר את מספר הטלפון החסוי ממנו יצאה השיחה של הבנות או לשלוח sms לאיתור הבנות. "אנחנו בפער, יש לנו מערכת ישנה לעומת הקדמה הטכנולוגית, יש לנו בעיה לא פשוטה". במשטרה הודו שהיה פער בנושא ההסברה שגרם לחוסר וודאות לאחר הפיגוע. הסבירו "לא יכולנו לפרסם את כל הפרטים בגלל שלא היתה וודאות רבה פעלנו עד קצה הכוחות, היה ברור לנו  שיש לו סייען ופעלנו כל העת בשיתוף עם השב"כ".
 
במשטרה ציינו כי לקח חשוב נוסף הוא כי השב"כ יהיה אחראי לאחר אירועים כאלה בנושא המודיעין במסגרת צוות משותף של המשטרה ושל השב"כ. עם זאת במשטרה לא מסרו פירוט כיצד המחבל הגיע מהרצליה לואדי ערה וציינו שמתגבשת תכנית רחבה להשקעה מאסיבית לחידושים טכנולוגיים במוקד 100.