רצף פיגועי הירי של הימים האחרונים מדאיג מאוד את מערכת הביטחון, שמאבחנת עלייה ברורה במספר הפיגועים ברובים מאולתרים מאז הפיגוע בדיזנגוף שביצע המחבל הישראלי נשאת מלחם. אף שעדיין לא נמצאו תשתיות טרור מאחורי אותם מפגעים, אמר אתמול גורם צבאי בכיר ל”מעריב-השבוע" כי גל הטרור נמצא בשליטה, אולם אין ספק כי עלייה במספר המקרים של שימוש בנשק תיאלץ שינוי בתגובה הצבאית.



במערכת הביטחון מציינים כי גל הטרור נמצא בשליטה, הגורם הצבאי הוסיף כי "האתגר שלנו הוא לשמור את גל הטרור במצבו הנוכחי ושהוא לא יסלים. יש גל של סכינאים וגם חמושים, אבל עדיין לא הגענו למצב הקיצוני שבו כל מפגע יוצא חמוש בנשק חם. אם זה יקרה ויהיו יותר חמושים שיוצאים לפגוע, כמו שאירע הבוקר בכניסה לקריית ארבע (ראו ידיעה נפרדת בעמוד הסמוך) התגובה שלנו תהיה יותר אגרסיבית - בלחימה מול חמושים, במעצרים גדולים, בכיתור על ערים, ובהתקפות ממוקדות על חמושים, בדומה לניצנים של אחרי מבצע 'חומת מגן', שם ראינו מבצעים דומים”.
 
לדבריו, לתוצאות הפיגועים יש השלכות על התגובות הצבאיות: “זה מאוד תלוי בעוצמה, ועדיין צריך לומר שעובדתית – מרבית פיגועי הנשק לא מסתיימים בהצלחה גדולה. אם הם היו מצליחים, היינו נמצאים במקום אחר. בכל מקרה, יש לצה”ל את הכלים להתמודד עם זה טוב מאוד”, סיכם הגורם הבכיר.

במקביל, גורם ביטחוני אחר אמר על גל הטרור כי “עדיין לא נמצאו תשתיות טרור מאחורי המפגעים, אולם אין ספק כי שימוש ברובים מאולתרים זו השראה מהצלחות של הפיגועים”.
 
בתוך כך הכריז אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו כי “ישראל פועלת בנחישות נגד הטרור בתוך גבולותינו, מחוץ לגבולותינו ובמידת הצורך הרבה מעבר לגבולותינו”. נתניהו אמר את הדברים בישיבה מיוחדת של סיעת הליכוד שהתקיימה במרכז למורשת מנחם בגין בירושלים, לציון יום השנה ה־24 לפטירתו של ראש הממשלה המנוח. 
 
בהמשך התייחס נתניהו לשינויים הגיאו־פוליטיים במזרח התיכון בשנים האחרונות ואמר: “הסכם השלום שחתם בזמנו בגין עם מצרים מאותגר כל הזמן, אך עומד ואף התרחב עם ההסכם עם ירדן ועם יחסים שיש לנו עם מדינות באזור. מדינות ערב הבינו שישראל היא לא האויב, אלא השותף במאבק נגד האסלאם הקיצוני, והן גם מבינות שישראל היא גורם ראשון במעלה כשותף נגד הגל העכור הזה שמאיים לשטוף את העולם כולו”.

נתניהו בישיבת הסיעה לזכר מנחם בגין, אמש. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
ראש הממשלה גם התייחס למו”מ מול הפלסטינים וציין כי “אני מאמין שהשותפות הזאת טומנת בחובה סיכויים להביא את שכנינו הפלסטינים לעמדה ריאלית ומפוקחת ולהסדר אפשרי איתנו. אם מישהו חשב שפריצת הדרך עם העם הפלסטיני תביא לפתיחת העולם הערבי כלפינו, אז ההפך הוא הנכון - פתיחת העולם הערבי תביא לפריצת דרך עם הפלסטינים”.
 
מנגד, הכריז יו”ר האופוזיציה והמחנה הציוני, ח”כ יצחק הרצוג, בסיור שערך אתמול באזור עוטף ירושלים כי “אם לא ניפרד מהכפרים הפלסטיניים – נאבד את ירושלים”. זאת ועוד. זעם בימין על היוזמה הישראלית להציע לפלסטינים עזיבה הדרגתית של צה"ל משטחי איי בניסיון להרגיע את גל הטרור. המהלך, שאמור להתבצע תחילה באזור הערים רמאללה ויריחו, פורסם לראשונה ב"מעריב־סופהשבוע" בחודש פברואר.