מאיר דגן, ראש המוסד לשעבר, הלך הלילה (חמישי) לעולמו בגיל 71. דני יתום, שכיהן אף הוא בעבר כראש המוסד והכיר את דגן היטב, אמר לניסים משעל ורינה מצליח ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" שדגן היה מוטרד מגורלה של המדינה בדורות הבאים: "מאיר רצה להשאיר לדורות הבאים אחריו מדינה הרבה יותר טובה מזו שאנחנו קיבלנו, יותר בטוחה, משגשגת, מדינה שמשתלבת באזור. אני לא בטוח שזו המדינה שאנחנו משאירים לבאים אחרינו". יתום ציין שלא ידע מה היו דעותיו הפוליטיות של דגן בתקופה בה מונה לתפקיד. "הוא גילה את דעותיו הפוליטיות רק בשנים האחרונות", ציין.
 
"מאיר דגן היה ראש מוסד מצוין ותרם תרומה משמעותית ביותר ליכולות המבצעיות של המוסד, לתדמיתו של המוסד, לתדמית ההרתעתית של המוסד, דבר שהוא חשוב מאוד", הוסיף יתום. "אנשים לא יודעים, אבל מאיר עשה מהפכה ארגונית במוסד, במטרה לשרת טוב יותר את היכולות המבצעיות ואת היעילות המבצעית. היה בא עם חזון שהמוסד צריך להיות יותר פעיל מבחינה מבצעית, אבל לא רק עם זה. תרומתו למוסד זה לא רק ה'על פי פרסומים זרים' או 'מוסד עם סכין בין השיניים'. נעשתה פעילות רבה מאוד, שאי אפשר כמובן לחשוף אותה ואי אפשר לדבר עליה, בתחומים רבים נוספים, ששם היעילות של המוסד אולי אפילו עולה על היעילות הזו שעליה אנו רומזים".

מצליח ציינה את תרומתו של דגן לעיכוב פרויקט הגרעין האיראני, ויתום השיב: "למוסד הייתה תרומה. אף אחד מאיתנו לא עובד לבד. יש לנו כראשי מוסד, רבים ומצוינים תחתינו, אבל ברור לגמרי שראש המוסד מוביל, קובע את המדיניות, קובע את סדר העדיפויות, הוא זה שמנהיג ומאשר את התוכניות, ובסופו של דבר האחריות עליו. שני התפקידים העיקריים של המוסד זה מניעת נשק בלתי-קונבנציונאלי ממדינות עוינות, ולהילחם מלחמה נחרצת בטרור מחוץ לגבולות מדינת ישראל. מאיר הוביל את המוסד לביצוע שני היעודים האלה ושתי המטלות הללו בצורה מאוד טובה, ויש למוסד משימות נוספות".

ראש המוסד לשעבר דני יתום. צילום: יוסי אלוני
ראש המוסד לשעבר דני יתום. צילום: יוסי אלוני


בשנותיו האחרונות, זכה דגן לאהבה רבה מאנשים פוליטיים, ראשי צבא והציבור, הדגישה מצליח. על כך אמר יתום: "הייתה בו ייחודיות מסוימת, במובן הזה שכאשר הוא חשב שהוא צודק, הוא נלחם על דעתו. גם כאשר הדברים גרמו לו לאי נעימויות, גם כאשר זה גרם להטחת ביקורת בו, מכיוונם של פוליטיקאים ציניים, וגם כאשר תקפו אותו על ידי הדלפות מתוך המוסד עצמו. אין ספק שלמרות התחושה לכאורה, שמאיר דגן הקרין, שהוא עושה את שלו ולא מעניין אותו מה אומרים אחרים, להערכתי, הוא בהחלט קיבל באהבה את האהבה שהרעיף עליו הציבור".

השתתף בהכנת הכתבה: אסף נבו

"משעל על הבוקר", כל יום ב-9:00 "ברדיו ללא הפסקה 103FM"