המערכת הפוליטית סוערת בעקבות פרסום הסרטון של ארגון "בצלם", בו נראה חייל צה"ל יורה במחבל שביצע את פיגוע הדקירה בחברון הבוקר, בעת שהוא שוכב על הכביש פצוע ומנוטרל. ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) האשים הערב (חמישי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו במעשה: "נתניהו אחראי באופן אישי לרצח". טיבי, הנמצא ברומניה, אמר את הדברים במהלך פגישה שערך ברומניה עם סטודנטים ופעילי ציבור. הוא הוסיף כי "חיילי צה"ל ושוטרים ישראלים יורים ומוציאים להורג פלסטינים פצועים בדם קר, כתוצאה מהתלהמות שרים ופוליטיקאים ישראלים. על הפוליטיקאים המסיתים לירי והרג פלסטינים יש אחריות לא פחות מהחייל היורה. המקרה היום בחברון תועד ויש מקרים רבים שלא תועדו". עוד אמר חבר הכנסת, כי ''עדיפה אומה שמחסלת שוקולדים וחסה על חיי אדם על פני ממשלה שחסה על שוקולדים ומחסלת חיי אדם''.



חייל צה"ל יורה במחבל פצוע

חברי כנסת נוספים תקפו את הממשלה על המקרה. ראש האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג אמר כי "דגל שחור מתנוסס על האירוע שהתרחש היום בחברון ואני סומך על צה"ל מפקדיו ומערכת האכיפה שלו שיחקרו בכל חומרת הדין וימצו את הדין. אין פשרות כי טוהר הנשק משמעו צה"ל מוסרי וצה"ל חזק".




יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, אמרה כי "התיעוד המזעזע מהבוקר מהווה ליקוי מאורות ערכי ומוסרי שצריך להדאיג מאוד את ראשי מערכת הביטחון ואת הממשלה. אני קוראת למיצוי מלוא חומרת הדין עם החייל, יחד עם זאת אי אפשר לעצום עיניים לנוכח האווירה הציבורית שיצרו נבחרי הציבור בקואליציה ובממשלה במכוון ובחוסר אחריות, שמחלחלת לכל חלקי החברה שלנו ומשחיתה אותה. דברי ההסתה הפרועים והעידוד לאלימות שנשמעים מתוך הממשלה מגיעים גם לחיילים שנשלחים לשטח ומעבירים להם מסר בלתי מוסרי ומסוכן. אני קוראת לחברי הממשלה וכלל נבחרי הציבור לראות במקרה הנורא הזה סימן ברור ולחדול באופן מידי ממסרי ההסתה והאלימות שעולים לנו במחיר אנושי ומוסרי בלתי נסבל, ומכתימים את שמה של ישראל ושמו של צה"ל".




ח"כ עיסאוי פריג' (מרצ), אמר כי "היום ראינו המחשה לבנאליות של הרוע, לכך שמדי צה"ל אינם ערובה לאנושיות. ראינו חייל רוצח, שיורה בדם קר בראשו של פצוע חסר אונים, והרצח מתקבל בשוויון נפש, אף אחד מסביב לא מתרגש. החייל הרוצח לא לבד, הוא זוכה לרוח גבית משרים, חברי כנסת ורבנים, שבמילותיהם נותנים הכשר לרצח. לרצח שראינו וכנראה לעוד מקרי רצח רבים שהסתירו מאיתנו". עוד הוסיף ח"כ פריג': "החייל צריך לעמוד לדין על רצח. כל החלטה אחרת תהיה לא אנושית, לא דמוקרטית ולא ראויה".



ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) כתב בדף הפייסבוק שלו: "הוראות פתיחה באש נועדו לצורך ניטרול סכנת חיים. היום ראינו הוצאה להורג לאור יום של מחבל שנוטרל ולא היווה סכנה לכוח צה"ל. אני מצפה לשמוע את הברכה של יאיר לפיד על התקרית בחברון. בחודשים האחרונים הוא לא הפסיק לדבר על 'לירות על מנת לחסל', ודרש שינוי במדיניות הפתיחה באש. היום נורה מחבל מנוטרל ששכב על הקרקע, וקולו של יאיר נדם. שינוי בהוראות פתיחה באש אינו דבר שמשחקים בו בשביל כותרת בעיתון או בשביל עוד לייק בפייסבוק. היום לוחם צה"ל הקשיב להמלצות החמות של יאיר וירה למוות במחבל ששכב מנוטרל על האדמה. אני מקווה שיאיר יגיע למשפט של החייל היורה ויגן עליו בתקשורת ובבית המשפט. מישהו צריך לקחת אחריות על האמירות שהטוקבקיסט הזה זרק לאוויר בחצי השנה האחרונה".



"לשבח את הפעולה המהירה של צה"ל"


יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה הגיב גם הוא לתקרית ואמר כי "ישראל הפכה בחודשים האחרונים למקום שבו מתבצעות הוצאות להורג פומביות לקול קריאות הקהל. ממשלת ישראל מנסה לשמור על תדמית של מדינת חוק, אך בפועל שריה קוראים שוב ושוב לציבור להוציא להורג כל אדם חשוד. את המחיר של ההידרדרות הביטחונית והמוסרית משלמים שני העם, הישראלי והפלסטיני". עוד הוסיף: "אני קורא להעמיד לדין את הפושעים, ואת משלחיהם מרחוב בלפור 10".


ואילו ח"כ עפר שלח (יש עתיד), חבר ועדת החוץ והביטחון, אמר כי "נבזותם הרצחנית של המחבלים אינה סיבה לצה"ל להתפרק מערכיו. צריך לשבח את הפעולה המהירה של הצבא, שפתח בחקירה והבהיר כי המעשה נוגד את ערכיו".  עוד הוסיף שלח כי "התמונות מוכיחות שאמירותיו של הרמטכ"ל בעניין מוסר הלחימה היו ראויות ונחוצות. המוסר הוא מקור עוצמתו של הצבא, וויתור עליו אפילו במעט בגלל הקשיים שמעורר הטרור יהיה פגיעה בביטחון הלאומי".

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס גם הוא לסרטון ואמר הערב כי "יכול להיות שהחייל שירה במחבל בחברון פעל נכון ויכול להיות שטעה בשיקול הדעת, זה ייבדק על-ידי הגורמים המתאימים בצה"ל, אך מה שבטוח כבר עכשיו זה שההתנפלות על החייל הינה צבועה ולא מוצדקת ועדיף חייל שטעה ונשאר בחיים על-פני חייל שהיסס ומחבל הרג אותו". כמו כן פנה ליברמן לח"כ איימן עודה, ואמר: "עודה, שהאשים את ישראל בביצוע הוצאות להורג, אני מציע לעבור ולחיות בסוריה או להצטרף לחיזבאללה שם יזכה ליהנות מהדמוקרטיה הערבית שהוא ראוי לה".

חבר הכנסת לשעבר שרון גל התייחס גם הוא לאירוע וגיבה את החייל. בפוסט שפרסם בדף הפייסבוק שלו, כתב: "ראיתי את סרטון החייל המנטרל סופית את המחבל בחברון. אם היה כאן עונש מוות למחבלים, לא היה צורך בכך. לצערי החוק לא עבר ולכן החייל מנע כנראה פיגועים נוספים וקיים את הכתוב: 'הקם להורגך השכם להורגו'. כצפוי, השמאל מסתער על הלוחם ובצה"ל נבהלים. אשר על כן אדאג לחייל לסיוע משפטי ללא תשלום. אני הולך לעבוד בזה עכשיו".


דובר צה"ל: "אירוע חמור, החייל נעצר"


בסרטון שפרסם היום ארגון "בצלם" ועורר סערה, נראה המחבל שוכב על הכביש כשהוא מנוטרל בזמן שהחייל בו פגע מקבל טיפול רפואי. בשלב מסוים נראה אחד החיילים במקום החובש דורך את הנשק, מכוון אותו ויורה בראשו של המחבל המנוטרל. ברגע הירייה מוסתר החייל היורה מהמצלמה, אולם קודם לכן ניתן לראות אותו נותן את הקסדה שלו לחייל נוסף, דורך את הנשק ומכוון. בדיוק בעת הירי עובר מסחרי לבן שעמד במקום ומסתיר את הפגיעה, אולם לאחר שהוא עובר ניתן לראות את הדם ניגר מראשו של המחבל.  

דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז התייחס הערב לתקרית ואמר כי מדובר באירוע חמור: "כולנו ראינו את מה שהיה. אנחנו נעדכן ברגע שהחקירה תתקדם. החייל כרגע עצור ועד שנבין מה שהיה שם הוא חף מפשע. האירוע חמור. נצטרך לקחת עוד כמה ימים כדי להבין מה היה שם". החייל יובא עוד הערב בפני שופט. דובר צה"ל נשאל על כך שבמקום היו שני קצינים ועל המעורבות שלהם באירוע, ואמר כי "הסרט הזה כולו נמצא בתחקיר. כל המעורבים באירוע יתוחקרו. אם צריך למצות את הדין גם עם אחרים, נעשה זאת".