הסתיים הדיון בהארכת מעצרו של החייל החשוד שירה למוות במחבל מנוטרל בפיגוע בחברון, בבית הדין הצבאי בצומת קסטינה,  לשם הוזזה הישיבה לאחר שכוחות הביטחון החליטו לשנות את מקום הדיון מחשש למהומות באזור יפו. עשרות אנשים, חלקם מארגון "לה פמיליה" שמזוהה עם אוהדי בית"ר ירושלים, נמצאים מחוץ למקום ומקיימים הפגנת תמיכה גדולה בחייל. על פי ההערכות, התביעה הצבאית ביקשה לשנות את סעיף האישום מרצח לגרימת מוות ברשלנות, שכן החקירה מעלה יותר חשד לרשלנות בהתנהלות החייל ולא כוונה לבצע רצח. גם שר החוץ לשעבר, ח"כ אביגדור ליברמן הגיע גם הוא למקום על מנת לתמוך בחייל. 



בתחילת הדיון ביקשה התביעה להאריך בעוד תשעה ימים מעצרו של החייל. טרם ידוע באיזה סעיף. סא"ל אדורם ריגלר, התובע הצבאי אמר בתחילת הדיון כי "החקירה נפתחה בעקבות דיווח של המפקדים באירוע. כבר מהדיווח הראשוני עלה חשד לעבירה חמורה, כשבמהלך החקירה נאספו ראיות וסרטונים מעדי ראיה. מהראיות עולה כי החשוד, חובש בחטיבת כפיר ביצע ירי מכוון לעבר מחבל ששכב על הקרקע, זאת לאחר שהמחבל כבר נורה על ידי חיילי צה"ל לאחר הפיגוע, אולם עדיין היה בחיים. החשד שעולה מהחקירה הוא שהירי המכוון בוצע ללא צורך מבצעי".

תמיכה בחייל 1


החייל מובא להארכת מעצרו, היום. צילום: נעם אמיר

 

"בנסיבות אלה ובהתאם לכללי המשפט שנועדו גם לשמור על זכויותיו יש חשד לעבירה חמורה כפי שעלתה מחומר הראיות. החייל טוען בחקירה כי הירי בוצע בשל סכנת חיים לו ולכל מי שהיה בזירה. הראיות שנאספו עד כה מעלות סימני שאלה ביחס לטענת החייל לסכנת חיים".

השופט מבקש הבהרה בנושא ואמר: "מה העמדה לעבירה שאתם מייחסים לו?
 
התובע: "זה עשוי לגבש מגוון של עבירות חמורות". 
 
עו"ד בסרגליק: "קיבלתם את דוח מד"א? על פי הדברים שלהם, לא היה ניתן להתקרב למחבל".
 
החוקר: "אני לא יכול להתייחס לזה"
 
בסרגליק: "בדיון הקודם אישרו לי שנורו מספר כדורים. איך מסתדר העובדה שמחבל ביום חמסין מגיע עם מעיל ודוקר, ברקע יש ברקע צעקות: "המחבל זז יש מטען". איך זה מסתדר ללא בדיקה מבצעית?
 
התובע: "אלה דיונים שקשורים יותר לבסיס החשד".

עו"ד בסרגליק: "אני תוקף את החשד הסביר". התובע מתנגד. "זה לא קשור לחקירת החוקר". בסרגליק: "המ"מ בדק את הגופה לפי הטענה". החוקר: "לא אתייחס לעדויות שנגבו וכל מה שאגיד אשבש את החקירה. בסרגליק: "האם המ"מ בדק מבחינה חבלנית את הגופה? התובע: "בדו"ח הסודי".
 

"הנחקר עדיין חשוד בעבירת רצח"


"סימני השאלה עולים מכמה היבטים. ראשית, בדרך התנהגותו בזמן אמת, כפי שניתן לראות בסרטונים שנאספו. התנהגותו זו אינה נראית כאילו היה בסכנת חיים, דרך הליכתו, העצירה והמהלכים לפני הירי. אמירות של החשוד שנאמרו בזמן אמת, סמוך לזמן הירי, מטילות ספק לגבי טענתו באשר לכך שעלה מתוך סכנת חיים והמניעים שהביאו לירי".

סא"ל ריגלר הוסיף כי "אנו לא מושפעים מהאמירות בתקשורת, כפי שטוענים. לגבי נתיחת הגופה. היום התקבל צו של בית משפט מבית המשפט בירושלים בבקשה לנתיחה. זאת לאחר דין ודברים עם המשפחה בנושא שבסופן לא התקבלה הסכמתה ולכן הוגש הצו. יחד עם זאת, לאור בקשת משפחת המחבל, ניתן לעכב את הביצוע עד היום בשעה 17:00".

נציג מצ"ח אמר בדיון: נכון לאתמול, החשוד נחקר עדיין נחקר בנסיבות  של רצח. מדובר בעבירה חמורה ביותר שעולה מחומר הראיות. בחרנו במילים אלו המתארות את המעשים המיוחסים לחשוד בשלב הזה.



עו"ד אייל בסרגליק, בא כוחו של החייל התייחס בתחילת דבריו לצו איסור הפרסום: "איסור הפרסום הלכה למעשה לא היה כל כך אפקטיבי, אך אנחנו נבקש שצו האיסור ישאר על כנו. למרות צו איסור הפרסום שמו מפורסם ברשתות החברתיות. אנחנו מבקשים צו איסור פרסום על בני המשפחה, זהות ותמונות".
החייל עם משפחתו בבית הדין. צילום: אבשלום ששוני

השופט: "אני רוצה להבין למה נדרש זמן רב להארכת המעצר".

התובע: "בעיקר בדיקות מעבדה לזיהוי פלילי. 
 "
בשלב זה, ביקש השופט תשובה על סעיף בדוח הסודי, ואז הגיע זמן השאלות של עו"ד בסרגליק לנציג מצ"ח: "האם דוח מד"א מאושש את גרסת החייל?" תומך בו?

החוקר: "לא יכול להשיב"
בסרגליק חקרתם את נהג האמבולנס?
החוקר: "זה מופיע בדוח הסודי".
בסרגליק: נחקרו שאר המפנים של הפצוע?

החוקר: "נחקרו מספר רב של חיילים ושל מעורבים שהיו בזירת האירוע".

בסרגליק: "החייל הפצוע מהפיגוע נחקר?"

החוקר: "כן".

בסרגליק: "נטען שעלו סימני שאלה לגבי כך שהחשוד טוען שניסה להציל חיים, אבל גם לעניין הזה אתם לא יודעים אם המחבל היה חי. אתם לא יודעים ובהחלט אפשרי על רקע מה שדברנו קודם, שיש ניסיון להציל חיים.

החוקר: "הנושא נמצא בחקירת מצ"ח אני לא יכול לתת מסקנה".
 
בסרגליק: "תאשר לי שהחשוד ראה את חבריו נדקרים".

החוקר: "לא אשבש ניסיון של שיבוש חקירה".

עו"ד בסרגליק: "בוא נדבר על עילות. אתם חושדים שיש חשש להמלטות מאימת הדין".

התובע: "הסיבות הן לפי העילות שתיארתי בתחילת הדיון. החשש עולה כי יש חשד מובנה לאור החשדות וחומרתן".

עו"ד בסרגליק: "איזה חשש לשיבוש חקירה. האם יש אינדיקציה לפעולת שיבוש שהחשוד עשה עד כה?"

החוקר: "כל עוד החקירה מתנהלת יש חשש לשיבוש"

עו"ד אילן כץ: "האם הוזעק חבלן למקום האירוע?"

החוקר: "הוזעק חבלן, אך לבסוף הגופות לא נבדקו על ידי החבלן".

השופט: "האם הגופות הועברו באמבולנס בלי בדיקה"? החוקר השיב בחיוב.

עו"ד כץ: "נאמר פה שהחשוד לא התנהג כמי שנמצא בסכנת חיים. יש לכם חוות דעת מומחה איך מתנהג אדם שנמצא בסכנת חיים? האם אתם מתכוונים להביא מומחה?"

החוקר: "הנושא בבדיקה".

עו"ד כץ: "איך בדיוק?"

החוקר: "לא יכול לפרט".

עו"ד כץ: "אתם מתכוונים לבצע שחזור?"

החוקר: "לא יודע".

עו"ד: "האם צפיתם בתחקיר המבצעי?"

החוקר: "לא. זה אסור".

עו"ד כץ: "האם המחבל נבדק במז"פ?"

החוקר: "כלל הפרטים נשלחו למז"פ".
 
עו"ד כ"ץ: "האם ראיתם את המעיל?"

החוקר: "לא".
 
עו"ד כץ: "מי דקר את החייל הפצוע? זה שהיו לו סימני חיים?".

החוקר: "המחבל המנוח, זה שלבש את החולצה האפורה, למרות שהשניים התנפלו עליו לאחר שהמחבל עם המעיל השחור ניסה לתקוף את המ"מ".
 
עו"ד כץ מקשה: "זאת אומרת המחבל שלא נורה על ידי החייל".
 
החוקר: "כן".

בשלב זה שאלו הסנגורים לגבי סימני החיים של המחבל שנורה ועל כך ענה החוקר כי הנושא נמצא בחקירה: "ככל שידוע לנו לא היה גורם רפואי שבדק את המחבל או נתן חוות דעת טרם ביצוע הירי".
 
עו"ד בסרגליק: "ייתכן בהחלט שסימני התזוזה של המחבל היתה תגובה רפלקסיבית שלאחר המוות"

החוקר: "נתיחת הגופה תנסה לשפוך אור על שאלה זו".
 
כאן החל לטעון עו"ד בסרגליק נגד הארכת המעצר של החייל: "שמענו מספר רב של טענות מהתביעה לגבי סימני שאלה באירוע, ביצוע ללא צורך מבצעי. גם כשבוצעו פעולות חקירה רבות נדמה שהמעצר אינו מוצדק. אין שום הרתעה. בגלל שבמצב הדברים שהחקירה תלויה הלכה למעשה בגורמים אובייקטיביים. אין הצדקה להשאיר אותו במעצר. אין חשש קונקרטי לשיבוש, וברקע הדברים עומדת באוזני אמרת התובע ש"אנחנו נחליט בהמשך".
 
עו"ד בסרגליק המשיך ואמר כי "עם כל הכבוד, בית הדין צריך להחליט כעת האם החשוד מסוכן או שמדובר באירוע יחידני של לוחם שהיה למעלה משנה בשטח ומעולם לא היתה לו בעיה. הוא זיהה סכנה ממשית לחבריו ולחייו במהלך אירוע חבלני, כשיש מחבל שלא נתנו לצוותי הרפואה להתקרב אליו מחשש למטען. גם למ"מ עצמו אסור היה להתקרב. הוא ניגש ובעט בסכין. זו לא בדיקה חבלנית". 
 
"בנסיבות האלה נבקש שבית הדין יאפשר לחייל להשתחרר לכל הפחות למעצר פתוח. החקירה יכולה להימשך. אנו מזכירים לבית הדין שהתביעה ביקשה שישה ימים והיום אנחנו מדברים על פחות פעולות והם מבקשים בקשה נוספת של תשעה ימים. הדבר לא יעלה על הדעת". 
 
עו"ד אילן כ"ץ: "רשויות החקירה ורשויות המשפט במדינת ישראל כפופות לאותה מערכת נורמות וחוקים. לא ייתכן שעניינו של חייל צה"ל יהיה חמור יותר משוטר או סוהר. היו מקרים רק באחרונה ששם היה חשד לירי שלא כדין, ואנשים שוחררו, או לא נעצרו, כמו האירוע ביפו".

ליברמן בבית הדין: "הגעתי לאזן את שר הביטחון"


יו"ר ישראל ביתנו, שהגיע למקום עם הח"כ לשעבר, שרון גל, אמר מחוץ לאולם הדיונים: "הגעתי לכאן לתמוך בחייל, ולאזן את ההצהרות של שר הביטחון וראש הממשלה, היתה התערבות בלתי סבירה בעליל, מתנפלים על החייל הסדיר, אני לא קובע עמדה אם הוא פעל נכון או לא, אני מעדיף חייל שטועה בשיקול הדעת ובחיים, מאשר מהסס שנרצח ע"י מחבלים. אנחנו באנו לתמוך בחייל שנשלח על ידי עם ישראל, לא יכול להיות שכולם יהפכו אותו לפושע ויאשימו אותו ברצח.



"אין לי ויכוח עם הרמטכ"ל, ולא מנהל איתו ויכוח, יש לי ויכוח עם ראש הממשלה ושר הביטחון, שקבעו עמדה חדה וברורה לפני שההליך התחיל, עד כמה נוכל לסמוך שההליך אחר כך יהיה ללא משוא פנים. מבינים את רוח המפקד. תדמיינו שלפני תחילת המשפט במחוזי נגד פלוני אלמוני, מתייצבת שרת המשפטים ואומרת שהוא פושע, וחייבים למצות איתו את הדין. איך המערכת היתה מגיבה? היתה פה התערבות חריגה מצידו של ראש הממשלה ושר הביטחון. לא ניתנת לו הזדמנות הוגנת. כרגע חובה לתמוך בו כאזרחים, גם אם הוא צדק או טעה. אי אפשר להפקיר אותו. 



"אני חוזר ואומר, גם שר הביטחון לא רשאי לקבוע במקום החוקרים את העמדה. כל עוד החקירה לא הסתיימה, אני מצטער ששר הביטחון קובע את התוצאה הרצויה מבחינתו. צבא זה גוף היררכי מאוד, זה שהוא קובע מה קרה שם, זה פוגע בכל ההליך". במקום נשמעו קריאות קשות כנגד המדינה וקברניטיה: "מדינה של פחדנים, שר הביטחון הוא פלסטיני", היו חלק מהקריאות, כשגם קריאות "אנחנו אוהבים אותך" שוגרו לעברו של החייל, ששמו עדיין אסור לפרסום. 


ליברמן בכניסה לדיון. צילום: אבשלום ששוני



"נדאג שהחייל ישוחרר"


"אם אכן ישונה הסעיף נדאג שהחייל ישוחרר", אומר עו"ד בסרגליק, "לתיקון הסעיף הזה משמעות רבה. זה אומר שמתחילים להבין מה שהתרחש שם ולבדוק את הדברים. אנחנו יודעים להגיד שלא היה בזירה אישור מאף גורם להתקרב למחבל מחשש למטען, וגם תחקיר מד"א תומך בזה. המחבל נורה מספר בודד של כדורים, ככל הנראה חמישה, והייתה התרעה קונקרטית לחוליה שביקשה לבצע פיגוע התאבדות שם. גם החייל אמר שהיה לו חשש ממשי ולכן הדברים מתחילים להתברר ויש לשחררו למעצר פתוח בבסיס צבאי".



בית הדין הצבאי בקסטינה. צילום: אבשלום ששוני
בית הדין הצבאי בקסטינה. צילום: אבשלום ששוני



במצ"ח מעריכים כי ישנם עוד עדים רבים לתקרית ויש לבצע חקירה מקיפה. החייל סיפר לעורכי דינו: "ניסיתי להציל את חברי ואחר כך את עצמי". לדברי עו"ד בסרגליק, הוא מודע לסערה הציבורית שגרם האירוע. "אני יודע שפעלתי נכון", אמר לעורכי דינו.



גורם צבאי הודף את הטענה העולה בתחקיר שביצע מד"א לאירוע לפיו המחבל לא טופל לאחר שביצע את הדקירה ונפגע מחשש להימצאות מטען על גופו. "לא היה מטען על גופו של המחבל לפי בדיקת המפקד בשטח", אומר אותו גורם צבאי. "מד"א נדרשים לאישור מחבלן משטרתי בשטח והמפקד בדק את המחבל ושלל הימצאותו של מטען".



אביו של החייל שנפצע בפיגוע, חברו ליחידה של החייל החשוד, הביע גם הוא תמיכה בחייל. "המדינה שלחה אותו לשמור על אנשים שחיים שם", אמר, "אם מישהו עשה משהו שלא צריך לעשות, ברור שאפשר לפרסם באינטרנט, אבל לא לשחוט אדם לפני שבכלל בדקו את הנושא. אני מחכה לטלפונים של כל אלה שגינו את זה ופונה אליהם, אל הח"כים זהבה גלאון או איימן עודה, שיתקשרו לשאול מה שלומו של הבן שלי".



מפגני תמיכה

אחרי ההפגנה בבית שמש אתמול יתקיים הערב ב-19:00 ברמלה כנס תמיכה גדול בחייל. הנואם המרכזי באירוע שיתקיים בהיכל התרבות תחת הכותרת "חיילי צה"ל אינם הפקר" הוא ראש העיר יואל לביא, שהביע תמיכה בחייל. בהזמנה נכתב: "תושבי רמלה מוזמנים לעצרת תמיכה והזדהות עם חיילי צה"ל".



בעירייה שותפים לארגון האירוע ומצפים שהאולם יהיה מלא ושיהפוך את עצרת התמיכה למנוף ציבורי למען החייל העצור. גם ברשתות החברתיות יצאו אמש קריאות של חברים במועצות תלמידים, ועדי הורים ואנשי חינוך להגיע לעצרת בעיר.