נדחה הערעור: בית הדין לערעורים בקריה החליט היום (שישי) כי החייל החשוד בהריגת המחבל בחברון ישוחרר למעצר חלופי בבסיס פתוח של חטיבת כפיר. השופט בדיון הוא המשנה לנשיא בית הדין לערעורים, תא"ל דורון פייליס, שקבע כי אין חשש לשיבוש חקירה וכל הליכי החקירה מול החייל מוצו. החייל ישוחרר לבסיס של חטיבת כפיר, רחוק מהגדוד שלו וללא נשק ויעמוד לרשות החוקרים בכל עת. על מנת לאפשר לסניגורים לעיין בחומר הראיות ולקיים דיון מעמיק ומפורט יותר בבית הדין הצבאי לערעורים, תתקיים ישיבת המשך לדיון ביום שלישי. גורם צבאי מסר כי "מדובר בהחלטת ביניים שאין בה כדי ללמד בהכרח על ההחלטה הסופית". אביו של החייל אמר בצאתו מבית הדין כי "הדרך עוד ארוכה והאמת תצא לאור".



התובעת הראשית, עו"ד שרון זגגי פנחס, אמרה בפתח הדיון כי "המחלוקת המרכזית היא ראייתית. אנחנו, בניגוד להחלטת בית הדין לא סבורים שהראיות הן לכאן או לכאן אלא מציגות תמונה מאוד ברורה ויש תשתית ראייתית איתנה. יש כאן רף גבוה יותר של ראיות לכאורה. מבחינת פעולות, החקירה ביצעה פעולות לא מעטות ועדיין קיימים צרכי חקירה. מטבע הדברים - זה אחד הטעמים לבקשה שלנו אולם המרכזי הוא מעילות המעצר, כאמור חשד להריגה". עוד אמרה פנחס: "יש תמונה ראייתית ברורה בזכות הסרטונים והפעם נרצה להראות לבית הדין נקודות ממנו, בניגוד לסירוב שופט המעצרים לצפות בסרטון. הסרטון מדבר כאלף עדים. בהמשך נתייחס לדברים שנאמרו לאחר האירוע, שמלמדות על המניע שעמד ביסוד המעשה ואנחנו נפרט ונאמר שהמשיב טען שהוא פעל תוך סיכון ומבחינה ראייתית הטענות הופרכו".



התובעת חשפה עדות נוספת של החיילים בשטח טרם ביצוע הירי: "שתי עדויות של חיילים בשטח מחזקות את התשתית הראייתית. אחד החיילים העיד שהחייל אמר לו "דקרו את חבר שלי וניסו להרוג אותו אז מגיע גם לו (למחבל) למות". התובעת הוסיפה כי "התנהגות החשוד כפי שעולה ונמדדת מעדויות שהתנהגויות של חיילים וקצינים אחרים, ואמירות ברורות של מפקדים על מה שהיה נדרש לעשות, וההתרשמות שלהם מתשובותיו של החשוד, מלמדות מבחינה ראייתית כי לא ניתן לקבל את הטענה לפיה נשקפה סכנת חיים, ולכן עולה כי הירי היה מכוון ללא צורך מבצעי בעודו מנטרל ובחיים". 



החייל החשוד בבית הדין הצבאי. צילום: אבשלום ששוני
החייל החשוד בבית הדין הצבאי. צילום: אבשלום ששוני



לאחר מכן טען בפני בית הדין התובע בתיק, סא"ל אדורם ריגלר. הוא הציג בפני השופט את הסרטון המלא מהזירה ותיאר את ההתרחשויות בשטח אל מול העדויות של החיילים והמפקדים. התובע ריגלר התייחס לטענה כי המעיל שלבש המחבל באותו היום היה חשוד בעיני החייל ואמר כי "הטענה שמדובר ביום חמסין מופרכת. חלק מהחיילים לבשו פליזים וגם האזרחים במקום לבשו מעילים. מזג האוויר בשמונה בבוקר בחברון היה קר".



"החייל שקיבל את הקסדה מהחשוד טרם הירי, מסר בחקירתו כי הוא לא חש בסכנת חיים או חשש ממטען ואמר שאם היה יודע שחברו מתכוון לירות במחבל - הוא היה מונע ממנו לעשות זאת". עוד מבהיר התובע ‏כי המ"פ סיפר בעדותו שבשניות לפני הירי הוא זיהה שהמחבל חי - ושהוא לא זיהה סכנת חיים ממנו". התובע טען בפני השופט כי החייל מסרב לקיים עימותים עם העדים למעט בסוגיה אחת שאין בה מחלוקת וכי הוא הפסיק לשתף פעולה עם החקירה באופן מלא. 

התביעה הציגה תקדימים משפטיים לפיהם בית הדין לערעורים השאיר חשוד בסיטואציה דומה במעצר: "בית הדין טעה שהחליט שהחייל לא עומד בדרגת החומרה הגבוהה המצדיקה את המשך המעצר. הקביעה של בית הדין היא חריגה מסמכותו. גם ירי שלא על פי הוראות פתיחה באש יש בה עבירת הריגה ועל זה אין מחלוקת".


"היו שם צעקות שאין עליהן מחלוקת"
 

עו"ד אייל בסרגליק, בא כוחו של החייל, השיב: "אנחנו בערר, ובערר נדרש נימוק משפטי שמצדיק התערבות בהחלטת בית משפט. לא קיבלנו שום טיעון משפטי שמצדיק התערבות בשיקול הדעת של בית המשפט. אין נימוק משפטי. בית הדין ישב שעות ארוכות בשלושה דיונים וניתח כל פיסת ראייה והבהיר שהוא לא רוצה לקבל החלטה פזיזה. חברי כבר לא טוענים לחשש לשיבוש אשר נטען בדיון האחרון על ידי התביעה, אלא על חשד שמשהו ישפיע על החשוד שישבש. הטעם החקירתי כפי שקבע בית המשפט לא קיים, לא מוביל וכנראה שכל הפעולות אינן קשורות לחשוד".

"אנחנו צריכים להיכנס לנעלי המשיב בזמן אמת ולא בסרטון. זו זירה נפיצה, חבלנית, היו שם צעקות שאין עליהן מחלוקת, מעיל שדומה לשכפ"ץ ביום חמסין, צוות מד"א שנמצא שם ולא מקבל אישור להתקרב לגופה בגלל חשש למטען, החיילים לא מקבלים אישור", הוסיף עו"ד בסרגליק.

עו"ד אילן כ"ץ, בא כוחו של החייל, הוסיף במהלך הדיון: "ייעצתי לו לא לגשת לבדיקת פוליגרף, ייעצתי לו לו להסכים לשחזור. הסכמנו בתנאי שעו"ד מטעמנו ילווה אותו בשחזור. הם רוצים שהוא יודה ואז יגידו שהוא משתף פעולה. לגבי העימותים  - נכון להיום החייל טוען כי הוא לא זוכר מה שהוא אמר ואין תועלת בעימות". עו"ד כ"ץ הוסיף: "החייל לא ישן לפני האירוע לפחות 24 שעות, ועוד נשאר ער עד שעות הערב קרוב ל-15 שעות נוספות בהן תוחקר ונחקר. לא ניתן לקבוע ממצאים לחובתו".

התביעה הצבאית הדגישה כי כלל העדים שנחקרו בסרטון "בצלם" טענו כי התמונה משקפת את המציאות ולכן הוא לא ערוך. גם הצלם נחקר במצ"ח בנושא ובכל זאת הסרטון נשלח לבדיקה במעבדה.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, כתב בפרופיל הפייסבוק שלו: "שבת שלום לחייל היורה מחברון, שבית הדין הצבאי החליט לשחררו למעצר פתוח בבסיס נחשונים. אני מקווה שזהו האות לתחילת סוף הפארסה הזו. ההבנה כי חייל שהרג מחבל בוודאי שאינו רוצח וגם לא צריך להיות מואשם בהריגה. כולי תקווה שאת השבת הבאה הוא יבלה כבר בבית עם משפחתו".
 
 

שבת שלום לחייל היורה מחברון שבית הדין הצבאי החליט לשחררו למעצר פתוח בבסיס נחשונים. אני מקווה שזה האות לתחילת סוף הפארסה ...

Posted by ‎Avigdor Liberman - אביגדור ליברמן‎ on Friday, April 1, 2016