אזעקת "צבע אדום" שנשמעת ביישובי עוטף עזה, משמעותה 15 שניות בהן התושבים צריכים להיכנס למרחבים המוגנים לפני נפילת רקטה או פצצת מרגמה (פצמ"ר). עד כה, מערכת ההתראה הקיימת לרוב סיפקה 15 שניות כשמדובר באיום של רקטות, אך בכל הנוגע לפצצות מרגמה, המערכת הופעלה רק לאחר הנפילה, מה שהותיר את התושבים לרוב בתחושת חוסר ביטחון, כיוון שלא היה להם כיצד להתגונן.

לפי הפרסום הבוקר (שני) בגל"צ, פיקוד העורף סיים לאחרונה סדרה של ניסויים ושינו את מערכת ההתראה "צבע אדום". כעת מציינים כי התושבים אכן יקבלו התראה של 15 שניות בהן יוכלו להיכנס לממ"ד ולהתגונן מאיום הפצמ"רים. המטרה היא לשנות את המצב הנוכחי בו ההודעה בטלוויזיה על איום לא תקדים את הצופרים, ותספק התראה בזמן הנחוץ, הקצר והקריטי שיש לתושבים להתגונן. עוד הודגש כי למרות שלא מדובר בפתרון של 100%, זו בבשורה אמיתית לתושבי הדרום ואלה שינויים שישפיעו מאוד על "שיגרת החירום" בדרום. 


"15 שניות? הבטחה ביזרית"


ראש המועצה האזורית שער הנגב, אלון שוסטר, אמר הבוקר לגל"צ בעקבות הפרסום: "זה ניסיון להבטיח את אותן 15 שניות, שזו ההבטחה הביזרית ביותר במדינה דמוקרטית מערבית. אבל זה עובד - אנשים רוצים לחיות כאן. מדובר ב-15 שניות חשובות והתגובה המיידית לתפיסת מחסה חשובה". עוד הוסיף שוסטר: "בבוקר החשוב והאופטימי הזה אני רוצה לציין את אותן 15 שנים בהן לא היו 15 שניות ובמהלכן צמחנו. זה כבוד למתיישבים לאורך רצועת עזה".

בית שניזוק מנפילת פצמ"ר בעמוד ענן . צילום: פלאש 90