חברי ארגון שוברים שתיקה שלחו הערב (שלישי) מכתב לרמטכ"ל גדי איזנקוט, בו הם מבקשים לפתוח בחקירה של ההשפעה של מתנחלים על כוחות צה"ל בשטח. לפי מנכ"לית הארגון, הפנייה נעשתה בעקבות פרטים מעדותו של החייל החשוד בהריגת מחבל במצ"ח שנחשפה אמש בערוץ 2, ובה בין היתר הוצג הקשר בין החייל ומתנחלי חברון. בין היתר נכתב כי העדויות שנאספו במהלך 11 שנות פעילות "שוברים שתיקה", מעידות על צורך בבדיקת הנושא. רון זיידל, מנהל מחלקת איסוף העדויות בארגון מסר כי "מאות עדויות של חיילי צה"ל מ-15 השנים שעברו מפרוץ האינתיפאדה השנייה ועד היום מצביעות על קשר בעייתי, בלשון המעטה, בין מתנחלים לבין כוחות צה"ל. התמונה העולה מעדויות החיילים צריכה להדאיג כל אם ואב בישראל השולחים את בניהם ובנותיהם לשירות צבאי, מבלי לדעת שהמתנחלים הם שיתנו להם הוראות, פקודות, תדרוכים ושיעורי חינוך שאינם עומדים בקנה אחד עם משימות צה"ל וערכי מדינת ישראל, ולעיתים קרובות מדי, אף יהיו מנוגדים להם".

במכתב ששלחו נכתב: "בעקבות חשיפת פרטים חדשים לגבי אירוע הירי בעיר חברון, נחשפה, בין השאר, מעורבותם העמוקה של חלק ממתנחלי חברון בהתנהלות האירוע עצמו, וכן הקשר שנרקם בין חלק מהחיילים לבין גורמים קיצוניים מקרב אוכלוסיית מתנחלי העיר עוד קודם לאירוע. כארגון של חיילים וחיילות לשעבר אשר ביצע במרוצת השנים ראיונות עומק עם למעלה מאלף חיילים וחיילות, וכמי ששירתו בעצמם בשטחים ומכירים באופן אישי את

היחסים ההדוקים הקיימים בין חיילי צה"ל לבין גורמים, לעיתים קיצוניים מאוד, מקרב אוכלוסיית המתנחלים, התרענו כבר בעבר על הסכנות והקשיים שיחסים אלה מציבים בפני חיילי צה"ל בביצוע תפקידם". 

החייל החשוד מהאירוע בחברון. צילום: אבשלום ששוני

"הנרטיב המתנחלי"

"ממאות העדויות שאספנו ושעניינם היחסים בין חיילי צה"ל לבין המתנחלים, עולה כי יחסים ושיתופי פעולה אלה מתפרשים על פני קשת רחבה של תחומים:
יחידות צבאיות רבות מוצבות סמוך להתנחלויות ואף בתוכן, אירוח קבוע של החיילים בבתי המתנחלים, הכנסתם של גופים שונים המייצגים את תנועת ההתנחלות לבסיסי צה"ל לשם הצגת סקירות היסטוריות, גיאוגרפיות ופוליטיות המבססות את "הנרטיב המתנחלי", שילובם של המתנחלים בפעילות מבצעית מובהקת - לעיתים כמי שמנחים את החיילים והקצינים בשטח, ואף שיתופם בהליכי קבלת ההחלטות המבצעיות".
"כמפקדו של צה״ל המבקש את טובת החיילים וכמי שאמון על תפקודו המבצעי והערכי התקין והראוי של הצבא ועל ביטחונה של מדינת ישראל, אנו  מבקשים מהרמטכ"ל שלא לעצום עיניים אל מול התמונה המטרידה העולה מהאירוע בחברון וממכלול העדויות שנאספו על ידי הארגון במהלך למעלה מעשר שנים. 
לפיכך, אנו פונים אל מר גדי איינקוט בבקשה להורות על פתיחה בחקירת מהות והשפעת היחסים ההדוקים שנרקמו במרוצת השנים בין המתנחלים לבין כוחות צה"ל הפועלים בשטחי הגדה המערבית, והאופן שבו אלה משפיעים, ולעיתים משבשים, את יכולתם של חיילי צה"ל לבצע את משימותיהם".

כיצד יגיב הרמטכ"ל גדי איזנקוט? צילום: דובר צה"ל


נועם ארנון דובר הישוב היהודי בחברון התייחס למכתב ואמר כי "בניגוד לשוברים שתיקה שמפיצים את דיבת חיילי צהל בחו"ל, תושבי חברון היהודים תומכים בחיילים ושמחים לארח את החיילים בבתיהם לארוחות ולתת להם חבילות שי. בניגוד לשוברי השתיקה, בני חברון וקריית ארבע המתיישבים אכן משולבים במערכת הביטחון ולצערנו גם חלק מהם נפלו. נמשיך לתמוך באחינו ובנינו חיילי צה"ל ויחד ננצח".