בחיל האוויר ממשיכים להיערך בימים אלו לקבלת מטוס החמקן ה-F-35i, המכונה "אדיר". המטוס, שצפוי לנחות בבסיס נבטים ב־12 בדצמבר השנה, עתיד לשנות את פני מערך הקרב של חיל האוויר. לאחר שבשבוע שעבר נפתח הגף הטכני של הטייסת והחל תהליך הגיבוש של תפיסת האחזקה של המטוס, השבוע טסו לארצות הברית, לבסיס חיל האוויר האמריקאי בפלורידה, ראשוני הטכנאים בחיל האוויר, שצפויים להקים את האגף הטכני של הטייסת. בחודשים הקרובים הם יעברו הכשרה רחבה הכוללת התנסות על המטוס עצמו.



"ההסבה הראשונה היא אבן דרך משמעותית למערך האחזקה של ה'אדיר'", אמר רס"ן רועי מימון, הקצין הטכני של הטייסת ומפקד המשלחת לארצות הברית, לאתר חיל האוויר. "ההסבות אמורות להקנות לטכנאים יכולות מרכזיות בעבודה על המטוס ובהטסתו. הטכנאים שמשתתפים בהסבה הראשונה יחזרו לאחר מכן לארץ ויכשירו את טכנאי ה'אדיר' הבאים, ובנוסף, הם יהיו הראשונים שיוציאו את ה־F-35i לטיסה בישראל, בעזרת הניסיון וההכשרה המשמעותית שעברו".



הצוות, שנחת אתמול בפלורידה, מורכב מאנשי קבע. ביום שני הבא תחל הכשרתם באופן רשמי, כשלצוות הישראלי יצטרפו גם טכנאים מבריטניה.



יעברו הכשרה רחבה הכוללת התנסות על מטוס עצמו. גרעין טכנאי "האדיר" הראשונים. צילום: טליה לביא, אתר חיל האוויר
יעברו הכשרה רחבה הכוללת התנסות על מטוס עצמו. גרעין טכנאי "האדיר" הראשונים. צילום: טליה לביא, אתר חיל האוויר



כדי להיערך לתהליך ההכשרה והקמת האגף הטכני, בחיל האוויר קיבלו מהאמריקאים ספרות ענפה בנושא, שתורגמה לעברית וסייעה להבניית התורה. המטרה היא ללמוד את בסיס ההפעלה הטכנית של המטוס, כך שבעתיד, לאחר נחיתתו והרכבת האמצעים הישראליים עליו, יוכלו הטכנאים להכשיר את הדור הבא של הטכנאים הצעירים. אלו יהפכו לצוות הקבוע שיכשיר את המטוס לטיסות, לפעילויות מבצעיות ולתחזוקה שוטפת.



"ההיערכות לקבלת מטוסי ה'אדיר' החלה כבר מרגע ההחלטה על הגעתם לחיל האוויר", סיפר סא"ל ש', מפקד טייסת תחזוקה אווירית בבסיס נבטים, לאתר חיל האוויר. "בשנה האחרונה הוקם צוות הקמה של מערך האחזקה שהתחיל לגבש את תפיסת האחזקה של ה־F-35i, וכיצד היא תבוא לידי ביטוי בבסיס נבטים. המטוס הוא מטוס קרב רגיל, אבל כשצוללים פנימה לתוך מערכות האוויוניקה שלו, מבינים שהוא שונה ולא נראה כמותו בחיל האוויר מעולם".



בחודש יולי הקרוב יתגייסו חיילים חדשים לטייסת התחזוקה של המטוס, ועד הגעתו ארצה יסיימו את ההכשרה המקצועית שלהם. משם הם יועברו לטייסת בנבטים להדרכות והכשרות על מטוס ה"אדיר", עד נחיתתם של שני המטוסים הראשונים בדצמבר.



השבוע לפני


פרוץ מבצע "ענבי זעם" בדרום לבנון, 11.4.1996
מבצע "ענבי זעם" החל בשעות הבוקר של 11 באפריל 1996 על רקע ירי רקטות של ארגון חיזבאללה לכיוון יישובים בגבול הצפון. במבצע תקף חיל האוויר מטרות של חיזבאללה בבקעת הלבנון ובביירות. בנוסף הופעלו כוחות תותחנים, שריון וכוחות של חיל הים. תושבי דרום לבנון ברחו צפונה לכיוון ביירות, ותושבי גבול הצפון פונו לאזור המרכז. במבצע פעלו גם כוחות מיוחדים של צה"ל במבצעים חשאיים בעומק לבנון.



הרקע למבצע היה המתיחות הגוברת החל מ־1995 בין חיזבאללה לצה"ל. חיזבאללה ירה פעם אחר פעם קטיושות לעבר יישובים ישראליים בקרבת גבול הצפון והפר בכך את הבנות "דין וחשבון" שנחתמו עם סיום מבצע "דין וחשבון" ב־1993. בחודשים שלפני פרוץ המבצע חלה הידרדרות ביטחונית בישראל שפגעה בתחושת הביטחון של תושבי אצבע הגליל. במקביל, באותה תקופה התגברו מאוד פיגועי ההתאבדות בישראל, והתרבו גם הפגיעות בחיילי צה"ל ברצועת הביטחון בלבנון.



פרץ על רקע ירי רקטות של חיזבאללה לכיוון הצפון. מבצע "ענבי זעם", 1996. צילום: חיים אזולאי
פרץ על רקע ירי רקטות של חיזבאללה לכיוון הצפון. מבצע "ענבי זעם", 1996. צילום: חיים אזולאי



ב־9 באפריל 1996 נחת מטח קטיושות כבד על יישובי גבול הצפון וסיפק את העילה לתחילת המבצע. ראש הממשלה דאז שמעון פרס הורה לרמטכ"ל אמנון ליפקין־שחק ולאלוף פיקוד הצפון עמירם לוין לפעול על מנת להפסיק את ירי הקטיושות.



ב־25 באפריל התקבלה במועצת הביטחון של האו"ם החלטה שכללה גינוי מפורש לישראל ודרישה להפסיק את הפעילות בדרום לבנון. ישראל המשיכה בפעילות יומיים נוספים, והמבצע הסתיים בחתימת הסכם הבנות חדש בין ישראל, סוריה ולבנון ב־27 באפריל 1996.



במהלך המבצע, שנמשך 17 יום, נורו לעבר שטח ישראל 777 רקטות, שמהן נפגעו 24 אזרחים ו־31 חיילים.


 


מבזקים


מבצע לביאה

ביום שני האחרון הועברה לביאה במבצע חשאי מרצועת עזה לגן החיות בטול כרם. הלביאה בת ה־8, שמשקלה כ־200 ק"ג, הועברה על ידי מנוף באמצעות מנהלת המעברים של משרד הביטחון דרך מעבר ארז, בחסות מתאם פעולות הממשלה בשטחים. מצבה הבריאותי הירוד הוא שהוביל לתאם את מעברה במהירות וביעילות, והיא הועברה למקום טוב יותר עבורה, בגן החיות ביהודה ושומרון, בדומה לארבעה אריות ושני כפירים שהועברו בשנה האחרונה.

פינוי בינוי
אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון יפרסם עשרות מכרזי תכנון בהיקף של רבע מיליארד שקל לפינוי כ־8,000 דונמים במרכז הארץ ולהקמת כשני מיליון מ"ר של בסיסים חדשים בדרום ובצפון. אתמול הכריז המשרד בכנס מיוחד על תחילת יישום תוכנית שוה"ם (שיווק והעתקת מחנות צה"ל) ועל יציאתם לדרך של כ־50 פרויקטים לפינוי והעתקה של 13 מחנות ממרכז הארץ, בהיקפים של עשרות מיליונים עד מיליארדי שקלים.