בצל האיסור: צה"ל השיב היום (שישי) אחר הצהריים את גופתו איבראהים בראדעיה (53) שניסה לתקוף חייל צה"ל אתמול במחנה הפליטים אל ערוב, זאת למרות הודעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהורה לכוחות הביטחון לא להשיב גופות מחבלים. מספר שעות לאחר מכן דובר צה"ל הבהיר כי החזרת גופתו של המחבל שחוסל אתמול במהלך פיגוע "מקורה בטעות". מדובר צה"ל נמסר "חזרת גופת המחבל מניסיון הפיגוע במחנה הפליטים אל-ערוב נעשתה בעקבות תקלה אשר מקורה באי הבנה שתתוחקר". עוד נמסר כי "מדיניות החזרת גופות נקבעת בהתאם להחלטות הדרג המדיני".



בדיווח של הפלסטינים נאמר כי בראדעיה מהכפר סוריף נהרג אתמול מירי חייל צה"ל כאשר ניסה לתקוף חייל ליד מחנה הפליטים הסמוך לגוש עציון. המחבל ניסה באמצעות גרזן לפגוע בחייל ששמר על הפרת סדר במקום ותקף אותו בגרזן בקסדתו. החייל לא נפגע. חייל אחר בכוח ירה לעבר המחבל ארבעה כדורים וחיסל אותו. 


החזרת גופת המחבל איבראהים בראדעיה

על פי הדיווחים של הפלסטינים, לאחר שניסה לתקוף חייל צה"ל באמצעות גרזן, הגיעו אמבולנסים פלסטינים למקום וניסו להעניק לו טיפול, אולם ללא הצלחה. בראדעיה נולד בסוריף מצפון מזרח חברון, הוא התגורר במחנה הפליטים אל ערוב מזה 30 שנים. עוד דווח כי בראדעיה היה אסיר שנים ארוכות בבתי הכלא בישראל. גופתו כאמור, הוחזרה היום לפלסטינים באמצעות הסהר האדום. 




הנחייה גורפת


לפני כשבועיים הנחה נתניהו את שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון שלא להחזיר גופות מחבלים לפלסטינים באופן גורף עד להודעה חדשה. מאחורי ההחלטה עומדת הכוונה שלא לתת לפלסטינים הזדמנויות לתהלוכות בהן יש מה להסתה נגד ישראל.



ההחלטה באה כמעט חודשיים לאחר הסערה שגרמה פגישתם של חברי הכנסת של תנועת בל"ד עם משפחות מחבלים שביקשו מהם לפעול להחזרת גופותיהם. חברי הכנסת הבטיחו אז להפעיל לחץ על השר לביטחון פנים, משום שהמחבלים היו ממזרח ירושלים תחת סמכותו של גלעד ארדן.



בישראל יש שתי גישות לגבי החזרת גופות מחבלים. במשרד הביטחון נוהגים להחזיר גופות בטענה שהדבר ימנע הסלמה במצב. במשרד לביטחון פנים נוהגים אחרת וטעונים שדווקא החזרת הגופות גורמת להסתה בקרב הפלסטינים.