מוקדם יותר הבוקר (שני) הותר לפרסום שצה"ל חשף מנהרה של חמאס שחודרת מעזה לשטח ישראל, מרחק של כמה עשרות מטרים ובעומק 30 מטר באדמה. אלוף במילואים עוזי דיין, לשעבר סגן הרמטכ"ל וראש המועצה לביטחון לאומי, הגיב לגילוי בראיון עם גבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "מבחינת החמאס המנהרות הן נשק 'אסטרטגי', שנועד לבצע חטיפה או פיגוע, או נשמר לזמן שיש מבצע גדול או מלחמה ברצועת עזה. אז הם מנסים, ולדעתי זה כישלון גדול. תראה כמה זמן ומאמצים השקיעו ובסוף לא קורה מזה שום דבר. אם זה היה בתרבות שלנו, הישראלית, היו מקימים לזה ועדת חקירה. היו אומרים תראו כמה שנים ומאמצים משקיעים, ובסופו של דבר מה זה הביא? אני חפרתי פעם מנהרות בשטח אויב, אני יודע מה זה לחפור מנהרות. זה דבר, בין השאר גם מסוכן מאוד. והרבה אנשי חמאס נקברו במנהרות".





"ישראל משקיעה מאמצים הרבה מאוד זמן לגלות מנהרות, זה דבר לא פשוט לעשות", ציין דיין. "גילוי המנהרה הזאת הוא סימן טוב. יותר מזה לא כדאי לומר".

האם מעכשיו דינה של כל מנהרה להתגלות?

"אני לא בטוח ואסור לומר דבר כזה. אסור שיהיה סוג כזה של ביטחון יהיר. אנחנו צריכים לשפר את היכולת למצוא ולגלות מנהרות. שנית, צריך להחזיק בגזרות האלה, בפרט בעוטף עזה, כוח כוננות גזרתי מהיר, כי אתה לא יודע מתי זה יתגלה, מתי זה יקרה, לכן צריכים להיות מוכנים. מנהרות, כמו הטרור בכלל, זה יותר פסיכולוגיה מאשר איום ענקי. זה אמצעי שהוא יותר פסיכולוגי מאשר יעיל. הרוב זה הפחד של האנשים מהדבר הזה. הרי מרגמה יותר מסוכנת ממנהרה".

האם גילוי המנהרה עלול לבשר על סיבוב מלחמה נוסף מול עזה?
"חמאס מורתע, אבל המנהרה מראה שעזה זה סיפור שעוד לא סגור, וכל זמן שהוא לא סגור, אי אפשר לבנות על הרתעה לאורך זמן. כשהוא לא מורתע תעמוד בפני ישראל השאלה מה עושים בסיבוב הבא בעזה, האם ממוטטים את החמאס, דבר שאני חושב שצריך לעשות, או נוקטים במדיניות שלנו עד היום שאומרת - יש לנו אויב, נילחם בו, נשתדל להרתיע אותו כמה שאפשר ופעם בכמה שנים, או לפעמים פחות, יהיה מבצע גדול שיש לו משמעויות רבות, כולל בינלאומיות. אני לא מסכים עם המדיניות הזאת אבל מבין את הלגיטימיות שלה".

עריכת תוכן FM103: אסף נבו