פיגוע בבירה: 20 נפגעים בפיצוץ שאירע הערב (שני) באוטובוס בצומת פת, בדרך חברון פינת רחוב ברעם בירושלים. האוטובוס שהתפוצץ היה ריק וככל הנראה בעקבות הפיצוץ, עלה באש אוטובוס נוסף ובו נוסעים ואף רכב פרטי. ארבעה צוותי מד"א טיפלו בנפגעים בדרגות פציעה שונות הסובלים מכוויות, שאיפת עשן, חתכים ושברי זכוכיות והעבירו אותם להמשך טיפול בבתי החולים בעיר. בין הפצועים: אחד במצב קשה מאוד, ארבעה במצב בינוני עד קשה והיתר במצב קל.



לבית החולים הדסה עין כרם פונו שמונה מהפצועים, ובהם: אישה בת 28 במצב קשה, צעיר בן 25, גבר בן 40 ואישה בת 30 במצב בינוני, וארבעה פצועים בשנות ה-40 במצב קל. לבית החולים שערי צדק פונו שמונה פצועים, ובהם: גבר בן 30 במצב קשה עם פגיעה קשה בפלג גופו התחתון, שלושה פצועים במצב בינוני ובהם אישה בת 50, צעיר בן 25 ונער בן 16, וארבעה במצב קל בהם אישה בת 48, גבר בן 45, ילד בן 12 וילד בן 10. תחילה היה חשש כי ישנם לכודים באוטובוס השני, אך החשש הוסר. שאר הפצועים פונו לבית החולים הדסה הר הצופים.



תחילה לא היה ברור האם מדובר בפיגוע טרור על רקע לאומני. במקביל לפעולות הכיבוי בשטח נעשה תחקיר לבירור הנסיבות ולאחריו הבהיר ניצב יורם הלוי כי אכן מדובר בפיגוע. מיקי כהן ראש סניף איחוד הצלה בירושלים שהגיע לזירה סיפר: "כשהגעתי לזירה נתקלתי בשני אוטובוסים שעולים בלהבות וכעשרה נפגעים מתוכם אחד במצב אנוש ופצוע נוסף במצב קשה. יחד עם מתנדבים נוספים מיחידת האופנועים של איחוד הצלה הענקנו טיפול רפואי ראשוני לנפגעים".



"האוטובוס הגיע ופתאום היה פיצוץ"


קובי, שהיה עד לאירוע, מסר לגלי צה"ל: "קו 12 הגיע למקום מתחילת רחוב משה ברעם, הוא הגיע מלמעלה מכיוון צומת פת, ואז היה פיצוץ. לא ראיתי איזה אדם עולה באש או איזה חגורה או משהו כזה, הפיצוץ היה בקטע האחורי של האוטובוס, איפה שהמנוע. התפוצץ שם משהו, לא יודע אם היה פיגוע. האוטובוס התחיל להתלקח באש, וצוות הכבאות השתלט על זה. בחלק האחורי במנוע היה פיצוץ וזה קרה בקו התפר שבין בית צפפא לצומת פת, ולכן הפוטנציאל של האירוע נפיץ. אנחנו אוכלוסייה יהודית לפני חג - יש מתיחות".
ד"ר רופא, שהיה נוכח בהליך הטיפול בפצועים בשטח, סיפר לגל"צ: "רוב הכוחות פונו מהזירה ואנו משאירים במקום מתנדבים שלנו שעושים סריקות באזור על מנת לוודא שלא היה פצוע שמהלחץ וברח ונשכב איפשהו". על רגע הפיצוץ, אמר: "קיבלנו דיווח ראשוני על פיצוץ בתלפיות ועקב הפקקים הייתה גישה די קשה אך הצלחנו להגיע מהר יחסי לזירה. אחרי דקה וחצי התקבל דיווח של אוטובוסים שעולים באש ומספר נפגעים קשה. הגעתי לשם כשלוש דקות מתחילת האירוע וראיתי מספר נפגעים עם פגיעות בדרכי הנשימה, כמה שכבו בצדי הכביש והיו שנפגעו מרסיסים. לקחנו את הפצועים למקום שהוגדר על ידי המשטרה והתחלנו בטיפול ראשוני מציל חיים. זה לא היה ברור איפה היה הפיצוץ, לפחות בדקות הראשונות היינו יותר לחוצים מהפציעות, פחדנו על הפצועים ועל האנשים סביבם, לא הספקנו לשאול מבחינת טיב האירוע אדמיניסטרטיבית או מבצעית. אני לא מתיימר להיות חוקר משטרה או כבאי. אני איש רפואה, אבל על פניו אלה לא תמונות שאנו מכירים לצערי מפיגועי תופת, אבל שוב אני לא מתיימר להיות חוקר משטרה, זה יגידו החוקרים".

זירת הפיצוץ בבירה. צילום: מדברים תקשורת



פצוע מהפיצוץ באוטובוס בירושלים. מדברים תקשורת



לוחמי האש בזירת הפיגוע. צילום: מדברים תקשורת




על אף השקט היחסי, במהלך החודש האחרון התרחשו מספר אירועים בטחוניים. לפני יותר משבוע סוכל פיגוע, כשפלסטיני אותר בשער שכם כשברשותו סכין. שוטרים ולוחמי מג"ב זיהו את הצעיר הפלסטיני אשר עורר את חשדם ברחוב הנביאים הקטן, הם חתרו למגע וביצעו בדיקה של החשוד וכליו. בתיקו נתפסה סכין גדולה. החשוד, כבן 25 תושב השטחים, ללא אישורי כניסה לישראל, הועבר לחקירה במרחב קדם. בתחקור מסר כי הגיע במטרה לבצע פיגוע ואף רכש לשם כך סכין בסופרמרקט סמוך.
מוקדם יותר החודש נפצעה צעירה בת 29 בפיגוע דקירה שאירע ברחוב המלאכה בראש העין. מאבטח בבניין משרדים סמוך שמע צעקות מכיוון הכביש וזיהה אישה אוחזת בסכין ומנסה לדקור אישה אחרת. המאבטח רץ לכיוון הדוקרת, שלף את אקדחו והצמיד אותו לראשה. בסיוע שני אזרחים שהיו במקום, ריתקו אותה לקרקע והוציאו את הסכין מידה וסכין נוספת שהייתה על גופה. צוות סיור של משטרת ישראל שהיה במקום עצר את המחבלת הדוקרת וסייע בפינוי הפצועה, תושבת כפר סבא, כשהיא במצב קל לבית החולים "בילינסון" בפתח תקווה עם פציעות בכתף. החשודה, תושבת כפר קאסם בת 23 הועברה לחקירה.