20 בני אדם נפצעו היום (שני), שניים מהם במצב קשה, בפיגוע טרור שאירע בקו אוטובוס מספר 12 של אגד בירושלים. אחד מהם הוא משה לוי, נהג האוטובוס, שנפצע בעצמו במצב קל. הערב סיפר לוי מבית החולים לערוץ 2 על הרגעים בהם הבין שמדובר באירוע לאומני: "נשמע פיצוץ מהאוטובוס האחורי ומיד הבנתי שזה פיגוע, פתחתי את שתי הדלתות כדי לחלץ את האנשים מהאוטובוס, שברחו במהירות. מיד רצתי לרכבים שחנו שם בצד הדרך, אמרתי 'תזעיקו עזרה היה פיגוע', ומיד הגיעו כוחות ההצלה לסייע".



על הרגעים שלפני הפיצוץ, סיפר: "כל הנסיעה התנהלה בצורה טובה, כולם שילמו, אם היה משהו חריג לפני הייתי פועל. אני הייתי קצת בהלם, מבוהל מהאירוע". מוקדם יותר הערב נחשפה שיחת החירום למד"א ניתן לשמוע את הדיווח הראשוני של אישה שהייתה בזירה, שסיפרה על הרגעים הדרמטים שלאחר הפיצוץ. האישה תיארה זירה קשה: "בחוב משה ברעם יש פה פצועים אני רואה, אני פשוט בנתיב השני. חלון האוטובוס של קו 12 מרוסק וגם השמשה הקדמית שלו מרוסקת. אני רואה פצועים שירדו מהאוטובוס והחלונות בצד מפוצצים. אני רואה בחור פצוע ואני לא יודעת להגיד לך מה קורה כאן. מישהו חוסם את הכביש".



עוד שומעים את האישה שואלת את עדי הראייה שהיו סמוך יותר לאוטובוס שהתפוצץ: "מה קרה שם? אני שואלת כדי לדווח למד"א". לאחר מכן המשיכה בדיווח: "זה פיצוץ שאירע בחלק האחורי של האוטובוס. יש מלא פצועים מדממים במקום, יש פה בערך עשרים פצועים והמשטרה מפנה אותי מכאן. אישה שוכבת על אי תנועה עם דם על הרגליים וייתכן שבצד השני יש עוד פצועים במצב קשה. נאלצתי שזוז משם כי המשטרה הזיזה אותי".



נהג האוטובוס משה לוי. צילום מסך ערוץ 2



הפיגוע אירע היום בצומת פת, דרך חברון פינת רחוב ברעם שבבירה. האוטובוס שהתפוצץ היה ריק וככל הנראה בעקבות הפיצוץ, עלה באש אוטובוס נוסף ובו נוסעים ואף רכב פרטי. ארבעה צוותי מד"א טיפלו שנפגעים שבדרגות פציעה שונות הסובלים מכוויות, שאיפת עשן, חתכים ושברי זכוכיות והעבירו אותם להמשך טיפול בבתי החולים בעיר. בין הפצועים: אחד במצב קשה מאוד, ארבעה במצב בינוני עד קשה והיתר במצב קל. 



לאחר דיווחים שונים ולא מאומתים, אישר מפקד משטרת ירושלים ניצב יורם הלוי, כי מטען חבלה הוא זה שגרם לפיצוץ האוטובוס. בכך, המשטרה אישרה את הדיווחים כי הפיצוץ באוטובוס הנו פיגוע חבלני, והוסיפה כי לא התקבלה התרעה מוקדמת לפיגוע. עוד מסר הלוי כי "זו זירה של מטען חבלה שהתפוצץ באוטובוס. בתוך האוטובוס היו מספר נוסעים, חלקם נפגעו, וכרגע ישנם 20 נפגעים ברמות שונות. אנו ערוכים לכל תרחיש ולא יודעים על התרעה מוקדמת. אין לנו סיבה ודאית ונבדקת כל אפשרות". קודם לכן מסר גורם  גורם למעריב אונליין כי אכן "מדובר בפיגוע לאומני".



האוטובוס שהתפוצץ. צילום: מרק ישראל סלם



קובי, שהיה עד לאירוע, מסר לגל"צ: "קו 12 הגיע למקום מתחילת רחוב משה ברעם, הוא הגיע מלמעלה מכיוון צומת פת, ואז היה פיצוץ. לא ראיתי איזה אדם עולה באש או איזה חגורה או משהו כזה, הפיצוץ היה בקטע האחורי של האוטובוס, איפה שהמנוע. התפוצץ שם משהו, לא יודע אם היה פיגוע. האוטובוס התחיל להתלקח באש, וצוות הכבאות השתלט על זה. בחלק האחורי במנוע היה פיצוץ וזה קרה בקו התפר שבין בית צפפא לצומת פת, ולכן הפוטנציאל של האירוע נפיץ. אנחנו אוכלוסייה יהודית לפני חג - יש מתיחות".
ד"ר רופא, שהיה נוכח בהליך הטיפול בפצועים בשטח, סיפר לגל"צ: "רוב הכוחות פונו מהזירה ואנו משאירים במקום מתנדבים שלנו שעושים סריקות באזור על מנת לוודא שלא היה פצוע שמהלחץ וברח ונשכב איפשהו". על רגע הפיצוץ, אמר: "קיבלנו דיווח ראשוני על פיצוץ בתלפיות ועקב הפקקים הייתה גישה די קשה אך הצלחנו להגיע מהר יחסי לזירה. אחרי דקה וחצי התקבל דיווח של אוטובוסים שעולים באש ומספר נפגעים קשה. הגעתי לשם כשלוש דקות מתחילת האירוע וראיתי מספר נפגעים עם פגיעות בדרכי הנשימה, כמה שכבו בצדי הכביש והיו שנפגעו מרסיסים. לקחנו את הפצועים למקום שהוגדר על ידי המשטרה והתחלנו בטיפול ראשוני מציל חיים. זה לא היה ברור איפה היה הפיצוץ, לפחות בדקות הראשונות היינו יותר לחוצים מהפציעות, פחדנו על הפצועים ועל האנשים סביבם, לא הספקנו לשאול מבחינת טיב האירוע אדמיניסטריטיבית או מבצעית. אני לא מתיימר להיות חוקר משטרה או כבאי. אני איש רפואה, אבל על פניו אלה לא תמונות שאנו מכירים לצערי מפיגועי תופת, אבל שוב אני לא מתיימר להיות חוקר משטרה, זה יגידו החוקרים".

טיפול בפצועים בזירה. צילום: אבשלום ששוני