צה"ל מעריך כי המכשול סביב יישובי עוטף עזה יושלם תוך שנתיים. ראשי המועצות האזוריות סיפרו כי עלות הקמת המכשול, שימנע חפירת מנהרות אל תוך ישראל, מוערכת בלמעלה משלושה מיליארד שקל. זאת על רקע חשיפת מנהרת הטרור של חמאס בשבוע שעבר בדרום רצועת עזה.



בצה"ל מדגישים כי נעשה ניתוח מעמיק וגובשה תפיסה בעניין זה. עוד מספרים, כי כרגע ישנה תכנית במסגרתה יהיה מכשול שאמור לתת מענה למגוון רחב של איומים מעל ומתחת לפני הקרקע. המכשול יכלול מרכיבים הנדסיים וטכנולוגיים ולא רק גדר וחומות. בצה"ל מדגישים, כי כרגע נמצא עניין הקמת המכשול בשלב של הוכחות ההיתכנות הטכנולוגית. עוד מציינים כי בצבא לא חוסכים במאמצים, למרות שמדובר באתגר מורכב שמצריך עבודה קשה.



ביישובי עוטף עזה דרשו השבוע להקים מכשול, לאחר חשיפת המנהרה ההתקפית של חמאס. מקיבוץ סופה נמסר: "אנחנו דורשים מהממשלה לזרז את בניית המכשול בגבול ואפילו מבקשים לשקול מחדש את ההחלטה להחזיר את החיילים לשמירה על היישובים עד שיסיימו את בניית המכשול, כדי לתת תחושת ביטחון לתושבים".



כזכור, כוחות הנדסה חשפו בשבוע שעבר מנהרת טרור של חמאס שחדרה לשטח ישראל, כמעט שנתיים לאחר מבצע צוק איתן, בו יצא צה"ל למבצע הריסה של 32 מנהרות טרור. מאז נחשפה המנהרה הוטל על פרסום הדבר צו איסור פרסום גורף מחשש לפגיעה בביטחון החיילים. צה"ל הזרים דרומה כוחות גדולים לטיפול במנהרה. תוואי המנהרה נמצא בדרום עוטף עזה, בין סופה לחולית. המנהרה החדשה התגלתה בגלל שילוב של כמה אמצעים הפזורים בשטח, יחד עם מידע מודיעיני שנאסף ועבודות חישוף שמתבצעות באופן שוטף בגזרה.




"אין בעיה תקציבית"


בחודש שעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר, משה כחלון, והמזכיר הצבאי, תת-אלוף אליעזר טולדנו‏, נפגשו עם ראשי הרשויות בדרום ונתנו להם סקירה על איום מנהרות חמאס ועל הקמת הפרויקט שאמור ליצור מכשול סביב רצועת עזה, מערכת ייחודית לאיתור ולטיפול במנהרות. פרויקט המכשול כולל הקמת גדר חכמה לאורך הגבול (65 ק"מ), בדומה לזאת שלאורך הגבול עם מצרים.



נתניהו אמר כי "כל הכסף הדרוש עומד לרשות המערכת הצבאית ואין בעיה תקציבית להקמת 'המכשול'", וכי חלה התקדמות ניכרת בפתרון לאיום המנהרות. ראש הממשלה הוסיף כי "ישראל וחמאס לא מעוניינות בהסלמה", וכי הוא תומך בכל סיוע כלכלי לרצועה.



ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר בתגובה לפגישת ראש הממשלה עם ראשי רשויות בעוטף עזה: "חבל רק שבנושא ה'מכשול' והרחבת כביש 232 הממשלה והעומד בראשה מתמהמהים ולא מביאים לפתרון. שנה וחצי עברה מאז צוק איתן ומדובר בחיי אדם".



נתניהו בכנסת. צילום: רויטרס
נתניהו בכנסת. צילום: רויטרס