כוחות הנדסה של צה"ל פוצצו אתמול את מנהרת הטרור של חמאס שחדרה לאזור עוטף עזה והגיעה עד למרחק של קילומטר וחצי בתוך שטח ישראל, עשרה ימים לאחר שנחשפה ויום לאחר שגילויה הותר לפרסום. בסרטון שפורסם היום (רביעי) נראית המנהרה מבפנים ורגע הפיצוץ.



ביממה האחרונה פעלו כוחות הנדסה גדולים למלכוד המנהרה. הערב החלו לדווח תושבים בעוטף עזה על הדי פיצוצים רבים, ושעה לאחר מכן הותר לפרסום כי כוחות הנדסה פוצצו את המנהרה. בכך מסיים צה"ל את הטיפול במנהרת הטרור הראשונה שנחשפה מאז מבצע צוק איתן, כשלהערכת מערכת הביטחון ההנחה היא כי זו לא המנהרה האחרונה שחמאס חפר לתוך שטח ישראל.

פיצוץ מנהרה בעוטף עזה


במהלך עשרת הימים האחרונים פעלו הכוחות תחת איפול מוחלט במטרה ללמוד את תוואי המנהרה שנחפרה ולאסוף מידע מתוכה באשר לשיטת החפירה והאמצעים ששימשו לחפירתה. עד עתה לא ברור כל כך האם מדובר במנהרה שנחפרה מאז מבצע צוק איתן או שמה מדובר במנהרה ישנה שנחפרה חלקית ורק בחודשים האחרונים השלימו פועלי החפירות בחמאס השלימו את החפירה בה.



כמה שעות לפני הפיצוץ אמר גורם בצה"ל כי "המנהרה נוטרלה באופן מבוקר. כוחות של צה"ל מאבטחים במעטפת הגנה מורחבת את יישובי עוטף רצועת עזה להבטחת שלום התושבים. איתור מנהרת הטרור הוא פרי מאמצי הגנה וסיכול נרחבים, ממושכים ואיכותיים של כוחות צה"ל, בשיתוף שירות הביטחון הכללי המתקיימים מאז סיום מערכת 'צוק איתן'. מדובר במנהרת טרור שנחפרה על ידי ארגון הטרור חמאס במטרה לבצע פיגועים בשטח ישראל נגד אזרחי ישראל וכוחות הביטחון ולפגיעה בריבונות ישראל. צה"ל ימשיך ויפעל לאיתור מנהרות טרור, באמצעים שונים העומדים לרשותו לסיכול פיגועים נגד אזרחי ישראל".



בתוך כך, בצה"ל מעריכים כי המכשול סביב יישובי עוטף עזה יושלם תוך שנתיים. ראשי המועצות האזוריות סיפרו כי עלות הקמת המכשול, שימנע חפירת מנהרות אל תוך ישראל, מוערכת בלמעלה משלושה מיליארד שקל. זאת על רקע חשיפת מנהרת הטרור של חמאס בשבוע שעבר בדרום רצועת עזה.



בצה"ל מדגישים כי נעשה ניתוח מעמיק וגובשה תפיסה בעניין זה. עוד מספרים, כי כרגע ישנה תכנית במסגרתה יהיה מכשול שאמור לתת מענה למגוון רחב של איומים מעל ומתחת לפני הקרקע. המכשול יכלול מרכיבים הנדסיים וטכנולוגיים ולא רק גדר וחומות. בצה"ל מדגישים, כי כרגע נמצא עניין הקמת המכשול בשלב של הוכחות ההיתכנות הטכנולוגית. עוד מציינים כי בצבא לא חוסכים במאמצים, למרות שמדובר באתגר מורכב שמצריך עבודה קשה.