הותר לפרסום: צה"ל גילה מנהרה נוספת שנחפרה לישראל בדרום רצועת עזה, והוא ישמיד אותה בימים הקרובים. עוד הותר לפרסום כי ירי חמאס ביממה האחרונה כוון נגד הכוחות שפעלו לגילוי המנהרה. על פי גורם צבאי בכיר, המנהרה שהתגלתה היא בעומק של 26-28 מטרים. מאוחר יותר התייחס גורם בכיר נוסף לנושא, ואמר בשיחה עם "מעריב-אונליין" כי "המנהרה שמישה ותקינה ואף חודרת לשטח ישראל".



בעומק של 28 מטרים. המנהרה שנחשפה. צילום: דובר צה"ל
בעומק של 28 מטרים. המנהרה שנחשפה. צילום: דובר צה"ל



גורם בכיר בצה"ל אמר היום כי "אנחנו פועלים בחודשיים שלושה האחרונים לאיתור מנהרות, וזה מתקשר לירי ביממה האחרונה. אנחנו פועלים בכל השטח במספר מוקדים, ע"פ מאמצים טכנולוגיים מודיעיניים מבצעיים. אנו משתכללים והשכלול מביא אותנו למיקוד בחלק מהמקומות". 
 

ממשיכים לנסות ולפגע. המנהרה שצה"ל חשף בדרום הרצועה. צילום: דובר צה"ל
ממשיכים לנסות ולפגע. המנהרה שצה"ל חשף בדרום הרצועה. צילום: דובר צה"ל



הגורם הבכיר הוסיף כי בצבא יבדקו בימים הקרובים האם מדובר במנהרה חדשה: "אנחנו לא יודעים להגיד נכון לעכשיו, אם היא מלפני או אחרי צוק איתן, אלא שהיא מנהרה שנראית במצב תקין ושמיש. יכול להיות שטופלה בעבר וחידשו אותה, יכול להיות שהיאחדשה לגמרי, אנחנו צריכים את הימים הקרובים כדי לחקור אותה ולטפל בה ולבסוף להשמיד אותה".

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול התייחס לחשיפת המנהרה ואמר: ״אין לי ספק שגילויה המקדים של המנהרה הנוספת הוא הוכחה נוספת לפריצת הדרך המבצעית והטכנולוגית של הצבא בהתמודדות עם איום המנהרות. אני מברך את צה״ל ואת מערכת הביטחון שהעמידו את הסוגייה בראש סדר העדיפויות. מאז 'צוק איתן' אנו עדים לפעילות האינטנסיבית של הצבא לסיכול האיום והיום אנחנו רואים את התוצאות של אותה פעילות מאומצת עם גילוי ונטרול המנהרה הנוספת".

יעלון באוגדת עזה: "לא נירתע מאיומי חמאס"
 

לפנות בוקר צה"ל תקף באמצעות חיל האוויר ארבע מטרות חמאס בצפון רצועת עזה. לפי דובר צה"ל, המטרות מהוות "תשתיות טרור" של הארגון. "צה"ל ימשיך לפעול בנחישות על מנת להשמיד את כל המנהור התת קרקעי", נכתב בהודעת דובר צה"ל. "השקט ושגרת החיים התקינה הינם אינטרס הדדי ונשאף שיישמרו".

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הגיע הבוקר לאוגדת עזה, שם קיים הערכת מצב בעקבות האירועים ברצועה ביומיים האחרונים. אל שר הביטחון התלוו גם הרמטכ"ל, רב-אלוף גדי איזנקוט, מפקד פיקוד הדרום, אלוף איל זמיר, מתאם הפעולות בשטחים האלוף פולי מרדכי, ראש אגף המבצעים אלוף ניצן אלון וקצינים נוספים. במהלך ביקורו אמר שר הביטחון יעלון: "ביומיים האחרונים חמאס מנסה לחבל בעבודות חיילי צה"ל לאורך גדר רצועת עזה, במסגרתן נמצאה מנהרה נוספת - מנהרה התקפית שמפרה את הריבונות שלנו ונכנסת לשטחנו. אנחנו לא נירתע מהאיומים הללו של חמאס, ונמשיך בפעילות לנוכח הפרת הריבונות שלנו, עד שנמצא ונחשוף את אחרונת המנהרות. מאחר וחמאס ירה, גם אנחנו הגבנו ונמשיך להגיב בתקיפות על כל התגרות כזו של חמאס כדי שההסלמה לא תקרה וכדי שחמאס לא ימשיך בירי שלו".

המנהרה שנחשפה בדרום הרצועה. צילום: דובר צה"ל
המנהרה שנחשפה בדרום הרצועה. צילום: דובר צה"ל

 

מוקדם יותר טען חמאס כי הושגו הבנות עם צה"ל להפסקת ההסלמה שנרשמה בדרום ביממה האחרונה, זאת בתיווך מצרים. לפי דיווחים בתקשורת הערבית, הוחלט כי צה"ל יסיג חלק מכוחותיו ויחדול מפעולות שביצע על גדר המערכת בזמן האחרון. בתמורה לכך תוחזר הרגיעה בהתאם לקווים ששוררים מאז מבצע "צוק איתן". 

מוסא אבו מרזוק, אחד מבכירי הזרוע המדינית של החמאס, פרסם אמש הודעה בעמוד הפייסבוק שלו בה כתב: "מה שקרה בגבול רצועת עזה הוא ניסיון ציוני להחלת מציאות חדשה בגבול. דבר זה דרש מחמאס להתקומם, כדי למנוע מהכלים של צה"ל לפעול. שוחחנו עם אחינו במצרים, שמפקחים על הסכם הפסקת האש האחרון, והם הגיבו במהירות, דבר שהוביל להשבת המצב לקדמותו". 

אתמול נרשמו כשש תקריות נגד כוחות צה"ל באזור הרצועה. במסגרת האירועים כוחות חמאס ירו פצצות מרגמה לעבר כוחות צה"ל, אשר השיב אש בירי פגזים. מדובר באירוע ראשון מסוגו מאז סיום מבצע "צוק איתן" בקיץ 2014. 

צה"ל מסר כי צה"ל תקף באמצעות כלי טיס של חיל האוויר חמש מטרות המהוות תשתיות טרור השייכות לחמאס בדרום רצועת עזה. בהודעה של דובר צה"ל נמסר כי התקיפה בוצעה בתגובה לאירועי הירי שבוצעו ביומיים האחרונים על ידי חמאס לעבר כוחות צה"ל שעסקו בפעילות מבצעית סמוך לגדר המערכת. 
 
בעקבות ההסלמה, החליטו אתמול בצה"ל להכריז על נחל עוז כשטח צבאי סגור. המשמעות של החלטה זו, שהתקבלה בהערכת מצב שהתקיימה בפיקוד הדרום בראשות מפקד פיקוד דרום האלוף אייל זמיר, היא כי האזור יתוגבר בכוחות צבא, וכמו כן תיאסר עבודתם של החקלאים באזור. 

לפני כחודש חשף צה"ל מנהרה התקפית ברצועת עזה. ראש הממשלה נתניהו טען כי החשיפה נעשתה בזכות טכנולוגיה חדשה לחשיפת מנהרות המשמשת בגבול הרצועה.