שר הביטחון משה יעלון מגבה את דבריו של סגן הרמטכ"ל האלוף יאיר גולן, שאמר אמש בטקס לציון יום השואה כי "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 70 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום בשנת 2016".



בהודעה שפרסם הבוקר (חמישי) יעלון בחשבונות הטוויטר והפייסבוק שלו, כתב השר: "יש לי אמון מלא בסגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, לוחם ומפקד מוערך, ערכי ועתיר זכויות. ההתנפלות עליו וההתלהמות כלפיו נוכח פרשנות מעוותת, במכוון, שניתנה לדברים שאמר אמש - הן ניסיון נוסף במסע המדאיג והמטריד לפגוע פוליטית בצה"ל ובקציניו. אבוי לנו אם ניתן לזה לקרות. תפקידו של כל מפקד בצה"ל, בוודאי מפקד בכיר, אינו מסתכם רק בהובלת חיילים וחיילות לקרב, אלא גם מחייב אותו להתוות להם דרך וערכים בעזרת מצפן ומצפון".



גולן הבהיר: "השוואה אבסורדית"


האלוף גולן עצמו, שהשתתף הבוקר בטקס ב"יד ושם"פרסם מוקדם יותר הבוקר הבהרה, בה ציין כי לא התכוון להשוות בין ישראל לגרמניה הנאצית: "לא התכוונתי להשוות בין ישראל וצה"ל לנאצים, מפחיד אותי זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו בגרמניה לפני 70 שנה, ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום". לדבריו של גולן, "ההשוואה אבסורדית ומשוללת כל יסוד, ולא הייתה שום כוונה ליצור השוואה כזאת או למתוח ביקורת על הדרג המדיני. צה"ל הוא צבא מוסרי ששומר על טוהר הנשק וכבוד האדם".



סגן הרמטכ"ל יאיר גולן מניח זר בטקס יום הזכרון לשואה ביד ושם. צילום: מרק ישראל סלם


"הוא שגה ועליו לתקן מיד"


בניגוד לדבריו של השר יעלון, שרת המשפטים, איילת שקד, גינתה את הדברים של גולן. בראיון גלי צה"ל אמרה הבוקר השרה: "סגן הרמטכ"ל לדעתי התבלבל. הוא קצת מבולבל והדברים שלו מעידים בעיקר על חוסר הבנה, שלא לומר זילות השואה". שקד הוסיפה: "אתמול הלכתי עם ניצול שואה בן 91 והוא מספר איך ירו באביו בתחילת המלחמה, איך אמו נשרפה באושוויץ ואיך ירו באחותו ביום האחרון כשבעלות הברית היו בפתח המחנה. בימים כאלה צריך לדבר על דברים כאלה ולא על דברים אחרים". בנוסף לשקד, שר החינוך נפתלי בנט, התייחס גם הוא דרך רשת הפייסבוק לדברים ואמר: "רגע לפני שמכחישי השואה יהפכו מילים שגויות אלו לדגל. רגע לפני שחיילינו יושוו לנאצים חלילה בהכשר מגבוה. סגן הרמטכ"ל שגה, ועליו לתקן מיד".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג הציג תמיכה בגולן ואמר כבר אמש כי "סגן הרמטכ"ל הוא מפקד אמיץ. המופרעים שיתחילו לצרוח עכשיו נגדו צריכים לדעת - כך נשמעים מוסר ואחריות. אנחנו לא ניבהל מזעקות וניבולי פה ונמשיך לגבות את צה"ל ומפקדיו. תמיד". יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, התייחסה גם היא לדברים ואמרה כי "דבריו של סגן הרמטכ"ל משקפים את עומק המשבר החמור שישנו בין הדרג הפיקודי בצבא לבין הדרג הפוליטי, שחותר תחת ערכי צה"ל, מעודד התלהמות ומפקיר אותם מול גורמים ממרידים". 

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) צייצה בטוויטר כי "במקום לרדוף את סגן הרמטכ"ל, שמצפונו ערכים ושמייצג את צה"ל כצבא מוסרי שבודק את עצמו, יותר חשוב שנקשיב לדברים שזעק מנהמת ליבו". כמו כן, ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני), אמר כי "לפני שמתנפלים, כרגיל, על סגן הרמטכ"ל, יש להאזין בקשב רב לדבריו. זהו ניתוח עצוב, אך אמיתי להלכי הרוח של הציבור הישראלי, המשתקפים גם באירועים צבאיים מבצעיים. יש להביט באומץ במציאות הזאת ולהלחם בה, ולא 'להרוג את השליח'".