ביריד התעסוקה שייערך מחר בטכניון, יוכלו סטודנטים במוסד להתנסות לראשונה בסימולטור של חברת רפאל, המדמה ירי של טיל כתף מהמשוכללים בעולם. מדובר בטיל החדש "טאקט", חלק ממשפחת טילי ה"גיל" הידועה של רפאל, המיועד לירי לטווחים קצרים של עד 1,500 מטרים. מי שיישא אותו הוא לוחמי החי"ר הטקטי של החטיבות הסדירות, והוא מיועד לשיגור לעבר מגוון מטרות כגון כלים משוריינים, מבנים ועוד.



הטיל "טאקט", המכונה גם SPIKE SR, פותח בשנים האחרונות בחברת רפאל. מדובר בטיל שהוא קצר יותר וקל יותר לנשיאה ולתפעול מטילי ה־SPIKE הקודמים. הטיל בעל מנגנון הפעלה קצת שונה מטילי הכתף המוכרים בעולם ומופעל מחלקו האחורי.



הוא נחשב הקטלני ביותר מבין מערכות טילי הכתף המקבילים. אחד השיפורים המשמעותיים שלו הוא זמן התפעול הקצר מרגע שהטיל נשלף ועד שהוא מוכן לירי, בניגוד לטילי כתף משוכללים אחרים שזמן התפעול שלהם נמשך דקות ארוכות.



הגעתו של טיל ה"טאקט" לטכניון אינה מקרית. בחברת רפאל רואים בסטודנטים דור העתיד של מפתחי החברה וצופים שמאות מהם יגיעו ליריד ויבקשו להתנסות בסימולטור. נכון להיום, מתוך כ־6,500 עובדי רפאל מועסקים בחברה כ־2,000 מבוגרי הטכניון וכ־350 סטודנטים מהפקולטות השונות, לרבות תוכנה, אווירונאוטיקה, מכונות, אלקטרוניקה ועוד. בחברה רואים בהם מי שיובילו בעתיד לפריצות דרך ויסייעו לפתח עבור צה"ל ומערכת הביטחון את המערכות המתקדמות ביותר.



"האתגר הטכנולוגי והיציבות התעסוקתית שרפאל מציעה מושכים מצטיינים רבים מקרב הטכניון, כמו גם ממוסדות אקדמיים אחרים", מסבירה נירית עציון, מנהלת מרכז הגיוס של רפאל. "בשל הדרישה הגוברת בקרב סטודנטים ובוגרים להצטרף לעבודה ברפאל, נמשיך גם ב־2016 לקיים מגוון רחב של פעילויות גיוס במטרה להביא אלינו את האנשים הטובים ביותר".



הפיגוע במעלות, 15.5.1974

השבוע, לפני 42 שנה, אירע הפיגוע במעלות שבו נרצחו 27 בני אדם ונפצעו 68 אזרחים וחיילים. הפיגוע החל בלילה שבין 12 ל־13 במאי 1974, כאשר חוליה בת שלושה מחבלים, חברי ארגון "החזית הדמוקרטית לשחרור פלסטין", חדרה לישראל מלבנון באזור זרעית והסתתרה בשטח. למחרת נעו המחבלים לכיוון מעלות וארבו לרכב ליד המושב צוריאל. הם פתחו באש על רכב חולף, הרגו אישה אחת ופצעו שלוש נוספות.



בשלוש וחצי לפנות בוקר חדרו המחבלים לבית משפחת כהן במעלות ורצחו את בני הזוג יוסף ופורטונה ואת בנם בן ה־4 משה ופצעו את בתם בת ה־5. ילד נוסף, בן שנה וחצי, ניצל.



בהמשך הגיעה חוליית המחבלים לבית הספר "נתיב מאיר" במעלות, שבו לנו תלמידי בית הספר התיכון הממלכתי־דתי בצפת שיצאו לטיול. המחבלים העירו את התלמידים וריכזו את כולם במסדרון הקומה הראשונה. כמה מן התלמידים והמורים הצליחו לקפוץ מהחלון ולהימלט, אך המחבלים זיהו זאת, ירו לעבר הבורחים וריכזו את התלמידים באחת הכיתות.



הטבח במעלות. צילום: שמואל רחמני
הטבח במעלות. צילום: שמואל רחמני



המחבלים לקחו את התלמידים כבני ערובה ודרשו שחרור 20 מחבריהם הכלואים בישראל. במקביל, הקיפו כוחות צבא את הבניין, וצלפים התמקמו בעמדות שמהן היו יכולים לירות במחבלים. כוחות של סיירת מטכ"ל נערכו לביצוע הפריצה לבניין. ב־15 במאי החלה פעולת החילוץ כאשר צלף ירה לעבר אחד המחבלים. בתגובה הם החלו לירות לעבר התלמידים ולהשליך רימונים. במהלך הפריצה לבניין החלו חילופי אש בין הכוחות לבין המחבלים. הקרב הסתיים במותם של המחבלים, חייל צה"ל ו־21 תלמידים. תלמידה נוספת מתה מפצעיה עשרה ימים לאחר מכן.



לאחר הפיגוע הוחלט על הקמת יחידה מיוחדת במשטרת ישראל לפעולה במצב של בני ערובה - הימ"מ. כוח נוסף שהוקם כתגובה לאסון היה המשמר האזרחי, שנועד לתת לאזרחים כלים והכשרה כדי שיוכלו לסייע בביטחון הפנים.