כמעט 34 שנים אחרי קרב סולטאן יעקוב במלחמת לבנון הראשונה, רוסיה תחזיר לישראל עדות יחידה מהקרב העקוב מדם, בו נהרגו 20 חיילים, שניים נפלו בשבי - חזי שי שהוחזר בעסקת ג'יבריל, ואריאל ליברמן שהוחזר במסגרת עסקת שבויים עם סוריה, ושלושה נעדרים  - זכריה באומל, צבי פלדמן ויהודה כץ.



נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חתם על צו נשיאותי, שישיב לישראל טנק מקרב סולטאן יעקוב, במלחמת לבנון הראשונה שנערך ב-11 ביוני 1982. ראש הממשלה בנימין נתניהו העלה את הנושא בפגישתו עם הנשיא פוטין בקרמלין בחודש שעבר, בעקבות בקשת הרמטכ״ל גדי אייזנקוט וביקש ממנו להשיב לישראל את הטנק, שכן הוא העדות והזיכרון היחידים למשפחות הנעדרים מהקרב.



בסוף השבוע קיבלה ישראל הודעה כי הנשיא פוטין נענה לבקשת ראש הממשלה נתניהו להשיב לישראל את הטנק, שהסורים העבירו לצבא רוסיה ומוצב כיום במוזיאון השריון במוסקבה. ראש הממשלה עדכן את משפחות הנעדרים מהקרב, צבי פלדמן, יהודה כץ וזכריה באומל.



נעדרי קרב סולטן יעקב: זכריה באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן . צילום: רפרודוקציה
נעדרי קרב סולטן יעקב: זכריה באומל, יהודה כץ וצבי פלדמן . צילום: רפרודוקציה



בימים אלו נמצאת במוסקבה משלחת של חיל החימוש של צה"ל שבוחנת עם נציגי צבא רוסיה, את הדרכים להעברת הטנק לישראל בהקדם.



נתניהו אמר בתגובה: "אני מודה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שנענה לבקשתי להשיב לישראל את הטנק מקרב סולטן יעקוב. למשפחות הנעדרים - זכריה באומל, צבי פלדמן ויהודה כץ, אין זכר מהבנים וחלקת קבר לעלות אליו, כבר שלושים וארבע שנים. הטנק הוא העדות היחידה מהקרב, וכעת הוא ישוב לישראל בזכות ההיענות של הנשיא פוטין לבקשתי".