משפטו של סמל אלאור אזריה, הנאשם בהריגת המחבל מחברון, התחדש היום (רביעי) בבית הדין הצבאי ביפו. במהלך הדיון הציגה התביעה סרטון חדש מהאירוע שמה שנראה בו מעלה חשש לשיבוש הראיות בזירה. בסרטון נראה כיצד אחד הנוכחים במקום, שפניו לא מוצגות, בועט לאחר הירי בסכין ומקרב אותה לכיוון המחבל. התובע, סא"ל נדב וייסמן, אמר כי "ישנה טענה שהמחבל הזיז את ידו לכיוון סכין ליד שהייתה לידו, אך כעת רואים שהטענה הזאת היא שקר".
הזזת הסכין לכיוון המחבל באירוע הירי בחברון


עופר אוחנה, נהג האמבולנס שנטען בדיון בבית הדין הצבאי שבעט בסכין מסר בתגובה למעריב אונליין כי "חוקרי מצ"ח גבו ממני עדות בשבוע שלאחר האירוע. מסרתי להם את גרסתי המלאה והמפורטת, כולל בעניין הסכין המדוברת. כמו כן מסרתי את כל החומרים שהיו ברשותי, זאת בשיתוף פעולה מלא עם החוקרים. מאז לא נקראתי לחקירה ואף גורם רשמי כמו מצ"ח, המשטרה, נציגי התביעה או ההגנה לא יצרו איתי קשר".

"אין בכוונתי להגיב או להתראיין לשום אמצעי תקשורת בכל הקשור למשפט עד לסיומו, ואני מבקש מכם לכבד את ההחלטה שקיבלתי".

בתחילת הדיון טען התובע כי הצהרתו של אזריה, לפיה פעל במהלך האירוע מתוך הגנה עצמית הינה טענה מדומה, ואמר כי הירי היה חסר הצדקה מבצעית. לאחר מכן, ראש צוות החקירה הציג בעדות את כרטיס הזיכרון שהוחרם ממצלמת צלם "בצלם", שתיעד את הירי, והתביעה הציגה מסרון שהחייל שלח לאחר הירי לאביו בו הוא הודיע: "הרגתי את המחבל השני". כזכור, באירוע היו שני מחבלים - הראשון נהרג מירי צה"ל והשני נפצע ולאחר מכן נורה ע"י החייל. עוד אמר ראש צוות החקירה, כי אזריה העלה לראשונה את הטיעון על חשש ממטען חבלה בגופו של המחבל בתחקיר המבצעי ורק לאחר ששוחח עם עורך דינו. הוא סיפר על לחיצת יד בין אזריה לברוך מרזל בזירה לאחר הירי ועל עדות של חייל שלטענתו אזריה אמר לו בתום האירוע: "הגיע לו למות". 

התובע טען עוד שהנאשם בעצם מבקש לעשות דין לעצמו, והוסיף כי "יש ראיות טובות שיוכיחו שטענת הנאשם על הגנה עצמית אינה כנה, לא אמינה ולא סבירה". הוא הוסיף שנראה בבירור מהסרטונים כי הנאשם צועד, משפר את מצב השכפ"צ על גופו, מרים את נשקו ויורה, וכי "כל פעולותיו מבוצעות בנחת ובקור רוח, אין שום שינוי בהתנהגות הנאשם לאורך כל הדרך וכן לאחר הירי".

החייל אלאור אזריה ומשפחתו. היום בביהמ"ש. צילום: אבשלום ששוני


מפגינים מחוץ לאולם: "לא מפקירים חייל"

אחת הטענות של צוות ההגנה של אזריה קשורה במזג האוויר ששרר באותו יום. אזריה טען כי אחת הסיבות לכך שחש בסכנה וחשב שעל גופו של המחבל יש מטען חבלה נבעה מכך שבאותו יום הטמפרטורות הגיעו ל-35 מעלות ואילו המחבל לבש מעיל. לכן, בדיון צפוי להעיד ולהיחקר מטאורולוג.

פרקליטו של אזריה, עו"ד אייל בסרגליק שאל את ראש צוות החקירה על החשש שהמחבל נשא חגורת נפץ: "ישנן עדויות רבות על חשש שהמחבל נושא חגורת נפץ". על כך ענה לו ראש צוות החקירה כי "שומעים שמזהירים מחגורת נפץ וגם שלא להתקרב למחבל".

לפני תחילת הדיון, מחוץ למתחם בית הדין הצבאי ביפו הפגינו כ-20 פעילי ימין ודרשו לשחרר את אזריה לאלתר. המפגינים הניפו שלטי מחאה עליהם נכתב: "מחזירים את האור לאלאור", "לשחרר את אלאור", "לא מפקירים חייל", "העם כולו עם החייל אלאור", בין היתר אמרו: "אם לא תחזירו את הילד, נהפוך את המדינה". 

הפגנה מול בית הדין הצבאי ביפו, משפטו של אלאור אזריה. צילום: אבשלום ששוני


 
הפגנה למען אלאור אזריה, הבוקר מחוץ לבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני



סנגוריו של אלאור אזריה קיבלו את התחקיר הצבאי


כזכור, בית הדין הצבאי נעתר אתמול חלקית לדרישת צוות ההגנה של אזריה, לאחר שצוות ההגנה דרש לקבל לידיו את התחקיר הצבאי שקיים מח"ט חברון ביום האירוע בתל רומיידה. לטענת ההגנה, הם קיבלו לידיהם רק חלק מן התחקיר הצבאי, וממנו עולה כי ישנן ראיות הסותרות את דברי שר הביטחון דאז משה יעלון והרמטכ"ל רא"ל גדי איזנקוט, על התנהלות החייל בשטח. צוות ההגנה אמר ל"מעריב" כי "ההחלטה החריגה והתקדימית על מסירת חלקים מהתחקיר לידינו מהווה מכה לתביעה, אשר הלכה למעשה ביססה את כתב האישום על התלהמות והתעלמות מהממצאים בזירה. נסיבות המקרה והעדויות תומכות באופן ברור בגרסתו של החייל, ואנו נוכיח את הדברים בבית הדין".

גורמים בפרקליטות הצבאית דחו את החגיגות בצוות ההגנה וטענו כי חומר החקירה שהועבר לידיה הוא חלקי בלבד, לא כולל ראיות, ואינו סותר שום אמירה שנאמרה בעבר. מהפרקליטות נמסר אתמול כי "מעיון בהחלטת בית הדין ניתן לראות כי הפרקליטות הצבאית הסכימה מרצונה להעביר חלקים מהתחקיר לידיעת ההגנה. ואכן, בית הדין אישר את העברת חלקים אלה ודחה את בקשת הסנגורים לקבל את יתר חלקי התחקיר המסווג, שאותם מצא כלא רלוונטיים להגנת הנאשם. בניגוד לטענת ההגנה, בית הדין כלל לא קבע כי יש בתחקיר ראיות שיכולות להביא לזיכויו של הנאשם".

תיעוד הירי במחבל הפלסטיני בחברון. צילום מסך

 
בתחילת השבוע פנה צוות ההגנה לבית הדין הצבאי בדרישה להחזיר את גופתו של המחבל שנורה ע"י אזריה, שנמסרה לפלסטינים לקבורה. עורכי הדין טענו כי החזרת גופת המחבל למשפחתו גרמה להם נזק שיפגע בהליך המשפטי, שכן כעת הם לא יכולים למנות פתולוג מטעמם לצורך ניתוח האירוע. בבקשה שהוגשה לבית הדין, דרשו הפרקליטים להשיב לישראל את גופתו של עבד אל-פתאח א-שריף, שהוחזר ביום שבת האחרון למשפחתו ונקבר בטקס צבאי בחברון. לדבריהם, "ההוראה על החזרת גופת המחבל ומסירתה בערב שבת תמוהה וגרמה נזק בלתי הפיך להגנה, שהודיעה לתביעה הצבאית כמה פעמים על כוונתה למנות פתולוג מטעמה לצורך חוות דעת". 

הם נימקו את הבקשה וציינו כיההגנה נדהמה לשמוע דרך התקשורת כי גופת המחבל הוחזרה. זאת, חרף ובניגוד מוחלט להודעותינו במהלך הדיונים כי בכוונתנו למנות פתולוג מטעם ההגנה אשר יבדוק את גופת המחבל ויגיש חוות דעת בעניין". עוד הדגישו כי "במעשה זה נגרם הלכה למעשה נזק ראייתי של ממש ובלתי הפיך להגנה, וכעת לא ניתנה לה האפשרות להביא חוות דעת נוספת שתאושש את תפריך את חוות הדעת (של) התביעה, וכל זאת לאחר שהודיעה בפני ההרכב הנכבד כי ברצונה לעשות כן. הדבר דומה להעלמת חומרי חקירה מהתיק".