החלטתו הראשונה בתפקיד של שר הביטחון אביגדור ליברמן: בהתאם להמלצת הרמטכ"ל מדי שנה, ליברמן הורה על שורה של צעדים והקלות לפלסטינים בתקופה הנפיצה של צום הרמדאן, שייערך ב-6 ביוני. במסגרת ההיערכות יחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים בראשות האלוף יואב מרדכי לחודש הרמדאן, הוחלט על צעדים לקידום חופש הפולחן והדת וההשתתפות במנהגי וטקסי החג. החג יצוין על ידי הפלסטינים המוסלמים ברחבי יהודה ושומרון וברצועת עזה. על פי המלצת הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, וכחלק מהמדיניות לשיפור מרקם החיים של האוכלוסייה הפלסטינית, אישר שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שורת צעדים מקלים.
 
בעבור תושבי יהודה ושומרון אושרו ביקורי משפחה במהלך החג בישראל, בימי שישי ו"לילת אלקאדר" תתאפשר כניסה לתפילות בהר הבית ואושרו ביקורי משפחה של תושבי אזור יהודה ושומרון ברצועת עזה מקרבה ראשונה. כמו כן, הוארכו והותאמו שעות פעילות המעברים לטובת המבקרים והמתפללים. בנוסף, אושרו ביקורי משפחה במהלך החג בישראל עבור תושבי רצועת עזה, אושרו ביקורי משפחות של תושבי רצועת עזה ביהודה ושומרון מקרבה ראשונה במהלך הרמדאן ובחג עיד אלפיטר, אושרה כניסתם של תושבי רצועת עזה לתפילות בהר הבית בימי שישי, בלילת אלקדר ובחג עיד אלפיטר. מתאם פעולות הממשלה בשטחים עדכן את בכירי הרשות הפלסטינית ואת גורמי הקהילה הבינלאומית בנוגע לצעדים שננקטו לרגל החג.

במערכת הביטחון נערכים בכל שנה לחג הרמדאן, הידוע כתקופה נפיצה ורגישה מאוד עבור הפלסטינים, ומערכת הביטחון נערכת גם לאפשרות של אלימות, והסתה במהלכו. שורת ההקלות שפורסמה היום יוצאת בכל שנה במטרה להרגיע את הרוחות ולצמצם את התסיסה בקרב הפלסטינים. בימים שלפני מינויו, גורמים במערכת הביטחון העריכו כי על אף כניסתו של ליברמן, שרבים חששו שינקוט קו נצי יותר במדיניותו, יתפרסמו ההקלות הביטחוניות והאזרחיות.

השר ליברמן בטקס שנערך לכבודו בקריה. צילום: אבשלום ששוני
השר ליברמן בטקס שנערך לכבודו בקריה. צילום: אבשלום ששוני


כזכור, ביום שני, בתום דיון ארוך שהחל בשעות אחר הצהריים, אושרה בכנסת הצעת הממשלה למנות את ח"כ אביגדור ליברמן לשר הביטחון החדש של מדינת ישראל. ההחלטה עברה ברוב של 43:55 ח"כים. כמו כן, אושרה כהונתה של ח"כ סופה לנדבר לשרת הקליטה. ח"כ צחי הנגבי אושר כשר ללא תיק במשרד ראש הממשלה. חבר הכנסת בני בגין נמנע. לאחר שהושבע, ליברמן התפטר מחברותו בכנסת במסגרת החוק הנורווגי.

לאחר השבעתו, הכריז ליברמן על מחויבותו לשלום עם הפלסטינים ועם כלל מדינות ערב. הוא הודיע כי הוא מוכן גם לבחון את יוזמת השלום הערבית. נתניהו אמר בהצהרתם המשותפת: "אנו מוכנים לנהל משא ומתן עם מדינות ערב, באופן שישקף את השינויים הדרמטיים באזור". ליברמן הזכיר כי מפלגת ישראל ביתנו תמכה בפתרון שתי המדינות לאורך שנים. ליברמן אמר כי הוא גם תומך בנאום בר אילן והוסיף כי נאום נשיא מצרים א-סיסי היה חשוב מאוד: "הנאום נתן הזדמנות אמיתית וחובה עלינו לנסות ולהרים את הכפפה". ליברמן סיכם כי הוא מסכים עם נתניהו בכך שביוזמת השלום הערבית יש אלמנטים חשובים, וכי יש לבחון אותה.
 
ליברמן נכנס לתפקידו כשר הביטחון בטקס רשמי שהתקיים ביום שלישי. אתמול נועד ליברמן עם קודמו בתפקיד, משה יעלון, בפגישת חפיפה ראשונה במשרד ראש הממשלה בירושלים, שנמשכה כשעה וחצי. לאחר הטקס, שוחח עמו בטלפון יעלון, שהתפטר מהממשלה ומהכנסת בעקבות הכוונה להחליפו.