כמעט שנתיים לאחר שנחשבו שחללי צה"ל, מעמדם של הדר גולדין ואורון שאול ישונה מחללי לשבויים ונעדרים, כך החליט אתמול משרד הביטחון. ההחלטה היא תוצר של פניית המשפחה למשרד הביטחון מאחר ועלו שאלות בהגדרתו.



בני משפחת גולדין פנו לראש אכ"א וביקשו לבחון את ההגדרה מחדש, זאת בעקבות העובדה כי חמאס מנהל שיח של מו"מ בין היתר על גופת בנם ועל גופתו של אורון שאול ז"ל. בעקבות הפנייה של הוריו, באכ"א הקימו ועדה לבדיקת מעמדו של גולדין.



כזכור, גולדין, הוגדר כרגע כחלל צה"ל במהלך מבצע צוק איתן באירוע שזכה לכינוי "יום שישי השחור", לאחר שמחבלי החמאס חטפו את מה שחשבו בצה"ל כגופתו דרך מנהרת טרור ברפיח. לאור גבורתו של חברו ליחידה סגן איתן פונד, שחדר למנהרה והחזיר חלק מגופתו של גולדין, קבע הרב הצבאי הראשי כי ניתן לקבור את גולדין ולהגדירו כחלל צה"ל.



"לא סביר שמשפחה במצבנו תתעדכן מאמצעי התקשורת"


משפחתו של אורון שאול, הביעה מורת הרוח מכך שנאלצה לשמוע על ההחלטה מהתקשורת מבלי שתוכן הדברים המהותיים והעקרוניים הובאו תחילה לידיעת המשפחה. "לא סביר שמשפחה במצבנו תתעדכן מאמצעי התקשורת", נמסר מהמשפחה.



משפחת שאול מבקשת להבהיר כי על שר הביטחון החדש אביגדור ליברמן וראש הממשלה בנימין נתניהו לבדוק כיצד המערכת מתנהלת ולדאוג שמקרים כאלה לא ישנו בעתיד.



התיייחסות להחלטה עצמה נמסר מהמשפחה, כי "לנו המשפחה היה לכל אורך הדרך ברור כי המעמד הנכון לאורון הוא שבוי מלחמה ונעדר, ביקשנו זאת מהמערכת בעבר, ואם מצאו לנכון כעת לשנות הסטטוס יש לכך משמעות, אבל הדרך בה זה נעשה איננה מקובלת עלינו לחלוטין".



אורון נפגע בתקרית הנגמ"ש בסג'עייה, הדר נחטף ע"י חמאס


אורון שאול נפגע בתקרית הנגמ"ש בסג'עייה, בו נהרגו שישה חיילי גולני. מותו של שאול נקבע לאחר שבית דין מיוחד בראשות הרב הצבאי הראשי, תא"ל רפי פרץ, קבע את מותם.



גולדין נפגע בקרב ברפיח במהלך סקירת מבנה ע"י כוחות של גבעתי סרקו מבנה לגביו היה מידע מודיעיני. הכוחות ניסו לאתר מנהרה ונכנסו לתוך המבנה.



במהלך הכניסה או במבנה עצמו מחבל מתאבד מתקרב אליהם ומפוצץ את עצמו, כתוצאה מהפיצוץ נהרגו שני חיילים ואז התבצעו חילופי אש כבדים, במהלכם נחטף סג"מ גולדין. גורמים צבאיים מוסרים כי "חזרנו לפעילות תקיפה מלאה".



ההחלטהשהגדיר מחדש את מעמדם של שני החיילים התקבלה על רקע עבודת מטה שמתבצעת בצה"ל ובוחנת את המצב במטרה לספק מעמד חוקי ומוסדר לחטוף מלחמה או לשבוי, שכן על פי הגדרות בינלאומיות רק חייל צה"ל שנלקח על ידי האויב וראה נציג של הצלב האדום נחשב לשבוי מלחמה ואילו נעדר הוא חייל שיצא למשימה ולא שב ממנה.



בצה"ל התקדמו רבות בשנים האחרונות בתחום הנעדרים והשבויים בין היתר בזכות שילוב התקדמות הטכנולוגיה וסוג הלחימה. אחת הדוגמאות להתפתחות טכנולוגית ביכולת להביא ממצאים מספקים לקבורה הוא המקרה של גולדין, כמו גם מקרה סמ"ר אורון שאול, שבזכות יכולות טכנולוגיות קבע הרב הצבאי הראשי כי שאון נהרג בעת פעילות מבצעית ומקום קבורתו לא נודע.



כחלק מלקחי לבנון השנייה, הוחלט באגף כוח האדם בצה"ל להסדיר את נושא אגף איתור הנעדרים במערך הנפגעים ולאחד את הצוות החוקר שמורכב מלוחמים בעבר והצוות שאוסף את הממצאים שבעבר היו מגיעים לזירה בשתי נגלות. כעת הפעולות יבוצעו ביחד בו זמנית בנוסף הוחלט באכ"א לקיים הליך מוסדר וכתיבת פקודות שיתורגלו בשטח לקיום לוויות קבע לכ-200 חללים ביום במטרה לתת מענה לכלל התרחישים האפשריים ובמטרה להימנע מלוויות ארעיות.



ח"כ מרגלית: "נתניהו מסתיר מה עלה בגורל לוחמינו"


בעקבות החלטת משרד הביטחון תקף ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני) את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלדבריו, "רומס ברגל גסה כל ערך מקודש לעם ישראל בשביל למנוע נזק תדמיתי לעצמו". מרגלית אמר כי בכוונתו לדרוש כינוס מיידי של וועדת חוץ וביטחון  לחקור את התנהלות נתניהו בפרשת החיילים החטופים ולתת דין וחשבון לציבור, "יחד עם שאר כשליו בצוק איתן".

"לא ייתכן שאחרי שהסתיר מהציבור את איום המנהרות, נתניהו הגיע לשפל חדש ומסתיר מאיתנו מה עלה בגורל לוחמינו", הוסיף איש המחנה הציוני