הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק המליץ היום (שלישי) כי סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן יקיים הליך של נזיפה פיקודית לסא"ל נריה ישורון ששירת כמפקד גדוד שריון במהלך מערכת "צוק איתן". הנזיפה לדבריו היא תוצר של שיקול פיקודי מוטעה של סא"ל ישורון, שהורה במהלך מבצע "צוק איתן" על ירי פגזים לעבר מבנה, תוך שתיאר את הירי ברשת הקשר כ"מטח כבוד והצדעה" לזכר לוחם, דמטרי לויטס ז"ל, שנהרג יום קודם לכן מירי מאותו מבנה.

האירוע עצמו נחקר על ידי המשטרה הצבאית החוקרת אולם בחקירה לא עלו ראיות, ברף הנדרש בפלילים, ולכך הוחלט שאין הצדקה מבצעית לעצם ביצוע הירי. בנוסף, לא עלה בתחקיר המבצעי ובחקירה כי היו נפגעים מהירי. "הפצ"ר מצא פסול בדברי סא"ל ישורון לפקודיו, מהם עלה מסר שירי של מטח כבוד או כאקט של נקמה הוא לגיטימי" נמסר מדובר צה"ל. "מסר כזה עלול לטשטש את גבולות המותר והאסור ולהכשיל חיילים ומפקדים שנחשפים אליו, בפרט בעת לחימה. המסר אינו תואם את ערכי צה"ל ויש באמירתו כשל פיקודי". הפצ"ר הוסיף והמליץ כי תוצאות ההליך הפיקודי יילקחו בחשבון במסגרת החלטות עתידיות בדבר שיבוצו וקידומו של סא"ל ישורון.

יאיר גולן צפוי לנזוף בישורון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
יאיר גולן צפוי לנזוף בישורון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


"נצטרף למלווים את דימה בדרכו האחרונה"


פרשת "מטח הכבוד" לעבר המרפאה הצבאית בעזה ממנה נורתה אש צלפים שהרגה את סרן דימיטרי לויטס ז"ל עוררה סערה גדולה כשהמשטרה הצבאית החוקרת זימנה לחקירה מספר לוחמים מהגדוד כדי לתת עדות בנוגע להתרחשות האירוע. ההפגזה אירעה בזמן שסרן לויטס ז"ל הובא למנוחות. כחלק מהטיפול במטרה שממנה נורתה האש לעבר לויטס, בוצע ירי אל המבנה במטרה לנטרל אותו.

לצד הירי נשמע קולו של המג"ד מוקלט בלוויה ובהקלטה נאמר "בעוד שאנחנו נכנסנו לכאן כדי להגן על תושבי הדרום מהרקטות והפגזים והפצמ"רים, הם נכנסים לתוך המסגדים, לתוך המרפאות, לתוך בתי החולים ובתי הספר ומשם יורים עלינו. אני רוצה שאנחנו פה, באמצע שכונת סג'עיה בעזה, נצטרף לכל אותם אנשים שמלווים את דימה בדרכו האחרונה ונירה מטח של כבוד ושל הצדעה לקצין הזה על המקום שממנו ירו הנבלות על הטנק שלו וקיפחו את חייו. אני גאה בכם וסומך עליכם. היכונו למטח לזכרו של דימה. תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים. אמן". מיד לאחר הדברים בוצע הירי לעבר המרפאה.