המשפט נמשך: משפטו של סמל אלאור אזריה, החייל המואשם בהריגת מחבל באירוע הירי בתל רומידה בחברון, החל הבוקר (חמישי) בבית הדין הצבאי ביפו כאשר העיניים נשואות לעדות רס"ן נ', מפקד הפלוגה של אזריה שננזף על תפקודו בשטח.



העדה הראשונה במהלך הדיון הייתה ד"ר הדס גיפס, הפתולוגית שפתחה ואמרה כי "חוות הדעת שלי מפרטת את החבלות שנמצאו בגופה באיברים החיצוניים והפנימיים כולל פצעי כניסת קליע, יציאה ורסיסים". ד"ר גיפס הסבירה כי "במקרים של מעבר קליע דרך המוח נוצרות שתי תעלות, האחת מסלול הקליע ובנוסף הקליע שמסתובב משאיר נזק בהתאם למהירותו והוא משחרר אנרגיה במוח שגורמת להרס הרקמה מסביב בקוטר יותר גדול מהנראה לעין. מאחר שהגולגולת היא פיסה סגורה ולאנרגיה שנוצרת אין לאן לברוח, ההרס הוא הרבה יותר נרחב. במיוחד כשמדובר בקליע בעל מהירות גבוהה ואת זה גם ניתן לראות בשברים המאוד נרחבים ורבים שנמצאו בגולגולת עצמה - הנזק גרם למוות מיידי או כמעט מיידי".



"בזמן הירי ליבו של המנוח היה בחיים"


התובע, עו"ד נדב ויסמן, שאל את הפתולוגית מה מעיד הנזק שנגרם במוח והפתולוגית ענתה כי "הדימום הוא ביטוי לקרעים במוח כתוצאה מפיזור האנרגיה גם במקרה שבו הקליע לא פגע באופן ישיר". עו"ד ויסמן שאל מה זה מלמד על מצבו של האדם לפני שפגע בו הקליע? וד"ר גיפס ענתה לו כי "הדימום מצביע על כך שבזמן הירי ליבו של המנוח היה בחיים". אחד מבני משפחתו של אזריה העיר בתגובה לדבריה: "המחבל, המחבל לא המנוח". 



הפתולוגית הציגה לשופטים תמונות של המחבל שצולמו על ידי צוות הנתיחה והעידה כי מותו של המחבל נגרם כתוצאה מירי הקליע בראשו של המחבל. בתמונות ניתן לראות את פצעי הכניסה והיציאה והשברים שנוצרו כתוצאה מחדירת הקליע. היא הציגה תמונות של שברים רבים וקשים בגולגולת וטענה כי "בגלל ההרס הרב בראש קשה לשחזר את פצע היציאה, רקמת המוח נמעכה כמעט לגמרי". היא הוסיפה כי "יתר הפציעות של המחבל לא הראו על סכנת חיים ובאם היה מקבל טיפול רפואי היה ניתן להצילו".



המחבל שנורה לאחר שנוטרל
המחבל שנורה לאחר שנוטרל



"מתוצאות הנתיחה עולה כי הירי לראש היה הירי האחרון"


עו"ד אייל בסרגליק, עורך דינו של אזריה אמר לד"ר גיפס בחקירה הנגדית כי לקח פרק זמן גדול מאוד של הגעת הגופה לנתיחה וציין כי הגופה "נכנסה ויצאה מן המקרר". הפתולוגית הסכימה בנושא פרק הזמן אולם על הטמפרטורה של הגופה אמרה: "אני לא יכולה לתת הסבר ללא נתונים על הטמפרטורות ועל פרקי הזמן המדויקים ולכן קשה להתייחס באופן מדעי ומנומק".



עו"ד בסרגליק שאל "אם זה שהגופה הושארה ארבע שעות בחום משפיע על תוצאות הנתיחה?" והפתולוגית ענתה לו: "לא". לאחר מכן אמר לה כי "נמסר לך שהיו שלושה אירועי ירי במחבל. על פי הסדר הבא: חייל, קצין והנאשם. האם מנתיחת המחבל היית יכולה לקבוע שהמחבל נורה על ידי שלושה ובאיזה סדר ומה היה מרווח הזמן בין יורה ליורה?". הפתולוגית אמרה לו בתגובה: "אין דרך לדעת כמה יורים פגעו, זה ניתן לבדוק על ידי שרידי הקליעים והגורמים החקירתיים. במידה ומדובר בפרק זמן של שנייה או שתיים בין היריות לא ניתן לקבוע את הרצף. גם לאחר ירי לראש שמשתק את כל הגוף, הלב ממשיך מספר פעימות בודדות. אם המנוח היה נורה תחילה בראש הממצאים היו שונים, אך במידה והוא נורה קודם בראש ולאחר שניות בודדות בגוף לא הייתי מוצאת את הדימומים בשאר חלקי הגוף של המנוח", אמרה אך הבהירה בפני השופטים "מתוצאות הנתיחה עולה כי הירי לראשו היה הירי האחרון".



השופטים ביקשו מהפתולוגית הבהרות לגבי כמה תשובות באשר לנסיבות המוות של המחבל, בין היתר שאלו אותה "האם גם לאחר החקירה היום יש לה דעה אחרת על נסיבות המוות?", לדבריה התשובה היא "לא. מכוון שהנזק במוח מהירי היה קשה מאוד". השופטים שאלו האם הליך הטיפול בגופה יכול היה לשנות את סיבת המוות? והיא ענתה כי "השינויים שנמצאו בגופה נוצרו כתוצאה מפרק הזמן שחלף", אולם הבהירה כי הם לא הפריעו לקבוע את סיבת המוות.



בהמשך יעיד רס"ן נ', מפקדו של אזריה


כזכור, שלושה עדים מרכזיים יעלו לדוכן העדים במהלך היום, כשהמרכזי בהם הוא רס"ן נ', מפקד הפלוגה של אזריה, קצין שננזף על תפקודו בשטח לאחר תחקור האירוע. רס"ן נ' היה הקצין הראשון שתחקר את האירוע, עוד בשטח. בחקירתו במצ"ח אמר רס"ן נ' כי התקרית עצמה הייתה מבצעית מוצלחת אך מעשיו של הפקוד שלו פגע בערכי בצה"ל. "זהו אירוע מוצלח מבצעית, אך פגיעה ערכית בחוסנו של צה"ל" אמר רס"ן נ'. "מיד אחרי הירי צעקתי 'מי ירה?' שלוש-ארבע שניות, ואף אחד לא ענה, ואז מישהו צעק 'אלאור' או 'אני יריתי', לא זוכר".



עוד סיפר רס"ן נ' בחקירתו "ניגשתי לחייל ושאלתי אותו 'למה עשית את זה?' והוא אמר שראה אותו זז. לא הייתה לו תשובה אינטליגנטית". הוא נשאל: "מה עשית לאחר הירי?" ולכך ענה המפקד: "אמרתי לו שלא יזוז ושיישאר שם". בנוסף למפקד הפלוגה יעידו היום גם הפתולוגית מטעם המכון לרפואה משפטית וחוקר נוסף של המשטרה הצבאית החוקרת.



על חקירת המ"פ אמר אמש עורך דינו של אזריה אייל בסרגליק כי "אין כל ספק כי מצב עצוב הוא שנדרש לחקור חיילים אשר עברו פיגוע דקירה וניסיון פגיעה משולב בשטח יחד עם החייל, אולם נעשה זאת למען חקר האמת ועל מנת להוכיח את חפותו של אלאור". על חקירת הפתולוגית אמר בסרגליק: "גם הפתולוגית עצמה מבהירה כי לא ניתן לשלול את תנועות הידיים של המחבל ואנו נרחיב על כך במהלך החקירה. אין ספק שלא היה מקום להגיש כתב אישום בתיק זה והדברים יובהרו בהמשך וככל שיתקדמו ההוכחות בתיק".