בסוף השבוע השני למבצע צוק איתן ישבו בבסיס במרכז הארץ עמית, אז חייל סדיר לקראת שחרור, שהוקפץ עם חבריו לפלוגה וארבעה מחבריו לצוות באחת מעמדות השמירה וצפו בסרטי פורנו באמצעות המחשב הנייד של אחד המפקדים. "עצוב לי להגיד, אבל אירועים כאלה מתרחשים בצבא המון, למרות שאף אחד לא מדבר על זה", הוא מספר. "יש הרבה שעות מתות, יש געגועים הביתה שמביאים לחרמנות. אבל עדיין הרגשתי קצת לא בסדר לעשות את זה בזמן שיש מלחמה, וגם כשבאזור עוברות כל הזמן חיילות מהפלוגה". גם צחי, חייל מילואים ששירת במוצב בצפון בזמן המבצע ההוא, מודה כי "צפייה בפורנו בצבא היא דרך להעביר את הזמן ואת השביזות. זה קורה בחמ"ל כשאין פעילות, במחסומים, בכל מקום כמעט".



ואכן, עדויות רבות שהצטברו בשבועות האחרונים והגיעו לידי "מעריב המגזין" על צפייה של חיילים בתכנים פורנוגרפיים בזמן תפקיד או במהלך שהות בבסיס מראות כי אכן מדובר בתופעה רחבה, כזו שכמובן הלכה והתרחבה לצד הקדמה הטכנולוגית והטלפונים החכמים, שמקלים על זמינות התכנים והצפייה.



החלה את המהפכה הנשית בצה"ל. אליס מילר ב־1995. צילום: פלאש 90
החלה את המהפכה הנשית בצה"ל. אליס מילר ב־1995. צילום: פלאש 90



"אני זוכר שהיינו צופים בסרטים כחולים יחד עם המפקדים בסדיר, ואחר כך במילואים, עוד במוצבים ברצועת הביטחון ובבקעה לפני יותר מ־20 שנה", נזכר גם אריק כהן, איש הייטק, 47, שסיים לא מזמן שירות מילואים וזכה במהלך שירותו הצבאי גם באות הצטיינות. "זה היה חלק מהשגרה וחלק משיח גברי קשוח ומאצ'ואיסטי שהשתרש בצבא הרבה לפני המהפכה הנשית בצה"ל, שהתחילה אחרי בג"ץ אליס מילר".



ואומנם בשני העשורים האחרונים התחוללה בצה"ל מהפכה נשית, שהחלה כאמור במאבקה של מילר בשנות ה־90 לפתוח את שערי קורס הטיס גם לנשים, נמשכה בפתיחת תפקידים נוספים לנשים, והתבטאה גם בשינוי ערכי ומוסרי שהתחולל בארגון ביחס אליהן ובמאבק שהכריזו בצה"ל על תופעת ההטרדות המיניות. כך למשל, ב־2013 הוקם מרכז מהו"ת, המעניק סיוע נפשי לחיילים וחיילות אשר נפגעו על רקע מיני. המאבק של צה"ל בהטרדות המיניות בא לידי ביטוי גם בפרשת לירן חג'בי ומאי פטאל מ־2015. פטאל התלוננה כי חג'בי, מפקד גדוד צבר בגבעתי לשעבר, הטריד אותה מינית כשהייתה תחת פיקודו. חג'בי הורשע בהתנהגות פיקודית לא הולמת, הורד בדרגה והודח מצה"ל.



כמו כן, מעמדה בצה"ל של היוהל"ם (יועצת הרמטכ"ל לענייני מגדר) התבסס, ובפברואר האחרון היוהל"ם הנוכחית תא"ל רחל טבת־ויזל אף יצאה נגד חולצות סוף המסלול שלעתים קרובות כוללות מסרים מיניים בוטים וגינתה את המסרים הללו, שלדבריה "מבזים נשים, גברים ואת סמלי המדינה".



כיום אין תקנה רשמית בצה"ל בנוגע לצפייה בתכנים פורנוגרפיים. העדויות שמובאות כעת על צפייה בפורנו במהלך פעילות מבצעית או בזמן שהות בבסיס, ולא פעם בסביבתן של נשים ובחברתם של מפקדים, הן מטרידות, וייתכן שהן מעידות על כך שבפני מהפכה הנשית בצה"ל נותרה כברת דרך משמעותית.



גינתה מסרים פוגעניים על חולצות סוף מסלול. היוהל"ם תא"ל רחל טבת־ויזל. צילום: פלאש 90
גינתה מסרים פוגעניים על חולצות סוף מסלול. היוהל"ם תא"ל רחל טבת־ויזל. צילום: פלאש 90



"לא מנסים למנוע"


הוויכוח על הלגיטימיות של תעשיית הפורנו אינו חדש, והוא לא התחיל בצבא - הנושא שנוי במחלוקת אף בגבולות השיח הפמיניסטי. החפצת נשים ואלימות בוטה כלפיהן, עיוות תפיסת המיניות והעובדה כי מרבית הנשים המגיעות לתעשייה הזאת חוו פגיעות מיניות בילדותן - אלו רק חלק מהטענות של המתנגדים לפורנוגרפיה. מולן מושמעות הטענות התומכות בחופש העיסוק של נשים ומותחות ביקורת על שמרנות מינית.



"מחקרים מראים כי צפייה בפורנו היא הרגל קבע של 92% מהגברים הבוגרים", אומר רן גבריאלי, מרצה על מניעת הטרדה מינית וקשרים שוויוניים בארגונים. "בהתאמה, רוב חיילי צה"ל צורכים פורנו, אם זה לבד, בחברה או בשיתוף בוואטסאפ. המשמעות של צפייה בפורנו כבידור גברי היא משמעות של חניכה בין־גברית ושיח גברי על ערך, זהות ושייכות. הפורנו והיחס לנשים שבתוכו הם סוג של חוברת הדרכה מטאפורית ללוחמים: איך מצופה מהם לדבר על נשים, להתייחס אליהן וכו'. ככל שהצלחת לממש יותר דימויים פורנוגרפיים, כך הערך שלך בחברה גברית עולה. ישנן עדויות רבות על שפה פורנוגרפית שמונהגת כלפי טירונים כגון: 'אתם הזונות שלי', 'אפתח לכם ת'תחת' ועוד. הדיווחים שאני מקבל על צפייה בפורנו של חיילים הם די זהים. מיותר לציין שצה"ל לא עושה דבר למניעה. רק כשמתפוצץ משהו, לאחר מעשה".



לתופעת הצפייה בפורנו בצבא יש השלכות לא רק על החיילים ועל יחסם לנשים, אלא גם על החיילות שמשרתות לצדם. "עשינו שבת משותפת בבסיס", מספרת יעל (שם בדוי), חיילת בחיל הים. "ובערב שישי אחד החברים הטובים שלי ביחידה קרא לי לבוא לבקר אותו בחמ"ל במשמרת. כשהגעתי לשם ראיתי אותו עם עוד מישהו, שהוא סוג של מפקד שלו ובעקיפין גם שלי, יושבים ורואים סרט פורנו עם איזו אורגיה ברקע. הם הופתעו שהגעתי כי הקדמתי קצת ודי התקלתי אותם. הידיד שלי סגר מיד את הטאבלט, והשני הציע לי להצטרף ולצפות יחד איתם".



איך הגבת באותו רגע?
"לא ידעתי מה לעשות עם עצמי. הנטייה הראשונית שלי הייתה לברוח משם, אבל מצד שני הייתי כל כך בשוק והתחלתי ממש לגמגם. אחרי כמה דקות יצאתי משם ומאז לא דיברנו על זה יותר, כאילו זה לא קרה".



חשבת לדווח על זה למישהו בצבא, למשל ליוהל"ם או לגורם אחר?
"ממש לא. אני לא טיפוס כזה שרוצה להסתבך. העדפתי פשוט להדחיק את זה ולקוות שזה לא יקרה שוב. בינתיים זה לא כל כך עובד".



יעל אינה לבד. עדויות של חיילות שנקלעו לאירועים דומים הגיעו גם מגדוד קרקל, שבו לוחמים כתף אל כתף גברים ונשים, כמו גם מחיל התותחנים, מחיל האוויר ועוד.



"מאז שנכנסו יותר בנות ליחידות הלוחמות, זה קצת מקשה ואפילו מאתגר את העניין של הפורנו", אומר צחי. "פתאום זה מלווה בתחושה קלה של חוסר נעימות. מסתכלים ימינה ושמאלה, וגם קרה לי שהיו בנות בסביבה".



המחשבה שתכנים פורנוגרפיים פוגעים בנשים עוברת לך בראש?
"האמת שלא. זה כנראה מודחק מאוד. כשאתה רואה פורנו אתה לא חושב על הדברים האלה".



המפקדים מודעים לכך?
"ברור. המ"פ שלי היה רואה איתנו. הוא חלק מהחבר'ה".



"כמו אלכוהול וסמים"


בצבא ארצות הברית, כמו בצבאות נוספים בעולם, הבינו את ההשלכות של צפייה בפורנו על חיילים וחיילות והחליטו לאחרונה לטפל בתופעה באופן מערכתי. ד"ר אנדרו דון, מומחה להתמכרויות בצי האמריקאי, מצא במחקריו כי צפייה בפורנו מובילה בין היתר לאלימות בקרב חיילים, עייפות וחוסר ריכוז, אגרסיביות כלפי נשים בצבא ומחוצה לו ועוד. עקב כך בנה ד"ר דון תוכנית התערבות ומניעה הכוללת הדרכה רוחבית לכל מי שמצטרף לצי ומנגנון איתור, סיוע וטיפול לאלה הסובלים מהתמכרויות לפורנו בצבא.



חיילים בצבא ארה"ב. צילום: רויטרס
חיילים בצבא ארה"ב. צילום: רויטרס



"בהתחשב בעובדה ש־68% ממקרי האלימות המינית אינם מדווחים, ובהתחשב בעובדה שיותר נכון להתמקד במניעה במקום במזעור נזקים, גם מבחינה אנושית וכמובן גם כלכלית וארגונית, אפשר רק לשער כמה עוד יש לצה"ל להשתפר בהתייחסות לנושא ובהקדשת המשאבים הנחוצים", קובע גבריאלי.



"הצפייה בפורנוגרפיה, שמתחילה היום בגילים צעירים מאוד, צריכה להדאיג את כולנו כחברה היות והיא גורמת נזקים חמורים מאוד בהקשר של תפיסת המיניות והתפקוד המיני בעתיד", אומרת רב־גונדר בדימוס ותא"ל במיל' אורית אדטו, ששירתה כקצינת ח"ן ראשית בצה"ל והיא ממייסדות "פורום דבורה – נשים במדיניות חוץ וביטחון לאומי". "אני מבדילה בין מצב שבו חיילים צופים בפורנו עם עצמם בזמנם החופשי, שזה משהו שגם אם הוא לא בסדר - הוא בלתי נמנע, ובין צפייה במהלך פעילות מבצעית וצפייה בנוכחות מפקדים. צפייה בפורנו במהלך פעילות מבצעית דומה בעיני לשתיית אלכוהול ועישון סמים, למרות שהיא חסרה את המרכיב הפלילי.



"יש כאן פעולה שגם עלולה להביא בעקיפין לפגיעה במקצועיות ובמבצעיות. אבל מה שמטריד יותר הוא הצפייה האינטימית המשותפת עם המפקדים, שמשקפת חוסר הבנה בסיסי של מהות ערכי הפיקוד והמוסר של צה"ל ופוגעת במרקם העדין של יחסי פקוד־מפקד. אלמנט החברותה הוא שערורייה בעיני. מבחינת הנשים, מדובר כמובן ביחס פוגע ובלתי מכבד בעליל. חיילת שמזמינים אותה לצפות בפורנו זה כמו חייל דתי שיזמינו אותו בערב שבת לצפות בסרט ולשתות אלכוהול. יש כאן פגיעה בערכים של חברה שמאגדת בתוכה אנשים וערכים מגוונים. אי אפשר מצד אחד לכבד ערכים מסוימים ולמנוע למשל מחיילות לשיר בטקסים על מנת לכבד ציבור אחד, ומנגד לפגוע באחר. זה בלתי מתקבל על הדעת".



"הצבא לא רק מאפשר פורנו, אלא גם מעודד יחס מבזה לנשים כדי לייצר תפיסה של הצבא את עצמו כמקום שמכונן ומקנה גבריות, שזו אחת המוטיבציות להתגייס", אומרת חוקרת הצבא־חברה פרופ' אורנה ששון־לוי, ראש המחלקה לסוציולוגיה באוניברסיטת בר־אילן ומרצה בחוג ללימודי מגדר. "הדרגים הנמוכים בצבא מייצרים ומעודדים את זה בהמון דרכים, ואת הדרגים הגבוהים זה לא מעניין, זה פשוט לא חשוב בעיניהם. בדרך לייצור הטריטוריה הגברית - כל האמצעים כשרים. זה חלק מעולם שלם של התייחסויות מבזות לנשים בצבא כגון הזמנת חשפניות לערב יחידה באישור ובנוכחות המפקדים, החולצות הסקסיסטיות בסוף מחזור, השירים הגסים, פוסטרים של נשים עירומות על הקירות ועוד. זה כאילו בצחוק וחלק מההווי, אבל זה בא על חשבון הנשים. צבא שרוצה לתת מקום שוויוני לנשים, וצה"ל בהחלט מציג את עצמו ככזה, חייב להסתכל גם על התרבות שלו פנימה ולא רק על פתיחת תפקידים. אם נשים נכנסות ליותר תפקידים אבל עושות זאת בתוך מסגרת שכל הזמן משפילה אותן, מסגרת המייצרת שירות בסביבה לא מוגנת - הן גם לא ירצו להישאר בתוכה. המחקר מראה שהטרדה מינית סביבתית נותנת לגיטימציה להטרדה מינית פרטנית. צבא שרוצה לשלב נשים צריך להיות הרבה יותר מפורש ולא להשאיר זאת בצבע אפור".



מדובר צה"ל נמסר בתגובה:
"צה"ל רואה חשיבות עליונה במתן סביבת שירות הולמת ומכבדת לכלל משרתיו. על כן, מערכי שיעור סדורים בנושא מועברים כל העת ביחידות השונות. על פי פקודות צה"ל, יש לנהוג באופן המכבד את השירות המשותף במרחב הציבורי, וכל מקרה של חריגה ייבדק ויטופל בהתאם. הפקודות בנושא זה ייבחנו ובמידת הצורך יעודכנו".