במערכת הביטחון, צה"ל והשב"כ חוקרים איך הצליח המחבל, מוחמד טראיירה, בן 19, מהכפר בני נעים שליד חברון, לחדור אל קריית ארבע, להיכנס באין מפריע לביתה של משפחת אריאל ולרצוח את הלל יפה עמיחי בשנתה בעודה במיטתה. מתחקור ראשוני עולה כי המחבל זוהה על ידי כוחות הביטחון ואנשי כיתת הכוננות אולם הם לא הצליחו לעצור אותו עד לאחר שביצע את הרצח.



על פי החקירה, המחבל הצליח לחדור ליישוב דרך טיפוס בגדר של היישוב. הוא זוהה על ידי מצלמות האבטחה הפזורות מסביב ליישוב והקפיץ את כוחות הביטחון. עד שהגיעו הכוחות לנקודה, פרק זמן של דקות בודדות, על פי גורם ביטחוני המחבל הצליח לבצע את הרצח הקשה. הלל עצמה ישנה במיטתה והבית ככל הנראה היה פתוח לרווחה לא הצליחה להיאבק במחבל שרצח אותה במספר דקירות דוקרן חד וארוך.

תיעוד הרגעים הראשונים אחרי הפיגוע


בניסיון לעצור את המחבל הגיע אחד מחברי כיתת הכוננות, שוקי גלבוע, אל הבית המבודד בשכונת החרסינה יחד עם חברי כיתת הכוננות, הוא נכנס אל הבית וזיהה את המחבל אולם בטרם הצליח לנטרל אותו הוא נדקר ונפצע באורח קשה.



במערכת הביטחון חוששים מאוד כי הצלחת הפיגוע תוביל לחיקוי של מחבלים נוספים. "יש כאן דפוס מאוד דומה לפיגוע בו נרצחהדפנה מאיר ז"ל", אמר גורם ביטחוני. "זה נראה כמו חיקוי של הפיגוע ההוא", אמר, "גם כאן אנחנו רואים מחבל צעיר שמגיע עד לפתח בית ומצליח לרצוח מתיישבת. ההצלחות הללו מחלחלות בכפרים וברשתות החברתיות ויוצרות רצון ותעוזה בשטח", אומר הגורם הביטחוני.



ההערכות של גורמי ביטחון הן שהמחבל תכנן את הפיגוע, ערך סיורים במקום ובחר את הבית בגלל היותו מבודד יחסית בשכונה. עוד עולה מהערכות, כי לולא הגיעה כיתת הכוננות, המחבל היה ממשיך ביישוב ומבצע רציחות נוספות.



"כל אנשי הביטחון מתעסקים בלחימה, ובסוף זה קורה בבית שלך

 
רכז הביטחון בקריית ארבע, אייל גלמן, שאיבד את אחיו אליאב ז"ל בפיגוע דקירה, שחזר את האירוע בראיון ברשת ב': "סביב השעה 8:38 קיבלנו אינפורמציה, כולל וידאו של המחבל קופץ מעל הגדר. הכוחות קפצו לנקודה, עם כוחות הצבא, הוכרז אביר לילה ג', אנחנו מבודדים את האזור שבטווח של הזמן מאז שאנחנו מבינים שהוא חדר, סוגרים את התלמידים שנמצאים בסמוך בישיבה שנמצאת בסמוך ומתחילים לסגור על המחבל, לסגור עליו פנימה. ראינו כיוון שהוא הלך אליו, אל הבית בצד הצפוני של היישוב, בית שיותר קרוב לגדר, מבחינת קו הבתים, אנחנו מזהים שהוא הולך לכיוון מאוד רחב, סורקים והולכים פנימה. 

"סגרנו את כל המקום ומכניסים בלחץ את הכוחות לכיוון החדירה, הכל קרה מאוד מהר, רק שהגענו, הבנו איזה בית מדובר, שמענו רעשים והבנו שזה הבית שזה קורה, כי הוא הבית היחיד הקרוב. הבית היה נעול, הוא נעל מבפנים, גם האבא שהיה בכיתת הכוננות, ואז המחבל תוקף את אחד הלוחמים, השני יורה ומחסל אותו. נכנסנו לבית, האבא איתנו, ובתוך הבית אנחנו מזהים אותה בחדר, ישנה, עם מעל 8 דקירות, התחלנו במאמצי החייאה, ובמקביל גם בלוחם שנפגע. פינינו אותם מהר מאוד, הגענו לבית החולים, הלוחם עדיין בבית החולים, מצבו בינוני, והוא ייצא מזה. המערך פעל וחתרו למגע כדי לסיים את האירוע הזה כמה שיותר מהר. לצערי, המחיר הוא כבד מאוד". 

ירידה במספר הפיגועים


למרות שני פיגועים קשים בחודש יוני, גם במתחם שרונה וגם היום בקריית ארבע, במערכת הביטחון רואים ירידה בכמות הפיגועים. על פי נתוני השב"כ נמשכה מגמת הירידה במספר הפיגועים ובחודש החולף נרשמו 101 פיגועים, מהם 65 במתווה של השלכת בקבוקי תבערה, לעומת 115 בחודש הקודם. על פי השב"כ, הירידה חלה במרבית האזורים. כך, באיו"ש נרשמה ירידה של שמונה פיגועים בחודש האחרון ובירושלים ירידה של 18 פיגועים. הנתונים לא כוללים את הפיגוע במתחם שרונה ואת הפיגוע בקריית ארבע.

בצה"ל מעריכים כי גל הטרור בדעיכה, אולם לא מן הנמנע כי אחת לכמה זמן יבוצע פיגוע. "הפלסטינים הבינו כי ביצועי פיגועים לא מביא אותם לשום מקום ולכן רואים את הירידה בכמות הפיגועים", אמר גורם צבאי והוסיף כי "לצד זה אף אחד שם לא זנח את ההתנגדות וההסתה עדיין קיימת ולכן מידי פעם נראה יותר ניסיונות אבל לצערנו גם הצלחות".