הנרצח בפיגוע הירי שאירע היום (שישי) בדרום הר חברון הוא מיכאל מרק (48), תושב עתניאל ואב לעשרה. אשתו, חוה נפצעה באורח קשה ושניים מתוך תשעת ילדיו נפצעו באורח בינוני וקל. מרק ניהל את ישיבת ההסדר בעתניאל, משם עבר לכהן כמנכ"ל חברה לפיתוח הר חברון, עד לפני כשלוש שנים, אז חזר לנהל את הישיבה בעתניאל. מרק הוא אח של יוכי קלמנזון, שבעלה הרב קלמנזון עומד יחד עם הרב ראם הכהן בראשות ישיבת ההסדר בעתניאל.

חבר כנסת יהודה גליק (ליכוד) חברו של הנרצח, אמר היום כי "עוד פעם רצח יהודים, עוד פעם בהר חברון, עוד פעם בעתניאל. עד מתי רשעים יעלוזו? עד מתי דם ישראל יישפך כמים ניגר על הארץ ללא מענה? עד מתי נקבור את אחיותינו, נשותינו ובעלינו? עד מתי נפסיק לחיות כבגלות סגורים תחת גדרות וחומות מצפים לרוצח הבא שיקום עלינו לכלותינו?  אנשי שלום אנחנו, אנשי תקווה וחיים, נאבקים אל מול מעריצי המוות השפלים הזורעים את המוות בקצוות תבל. אך אל נא נתבלבל, אהבת האדם שבנו, שאיפת השלום שלנו, אינה חולשה, אינה בלבול. ביד אחת אנחנו בונים את חומות ירושלים, עיר השלום, וביד שנייה נאחוז בחרב ונלחם עד חורמה ברשעים הארורים, באלו שחפצים לסלק אותנו מארץ אהבתנו. בשעה זו אנחנו בוכים ודומעים, זועקים מקירות הלב אל אבינו שבשמים: תאמר לצרותינו די. ליבנו פצוע, שוב מחרון אפיך".

פיגוע ירי סמוך לחברון. צילום: דוברות כב
פיגוע ירי סמוך לחברון. צילום: דוברות כב


כזכור, הירי בוצע לעבר רכב בכביש 60, סמוך לצומת אדוריים כ-15 ק"מ דרומית לקריית ארבע. כתוצאה מהפתיחה באש, התהפך הרכב ונפגעו ארבעה בני משפחה. צוות מד"א שהגיע למקום נאלץ לקבוע את מותו של האב, מיכאל מרק (48). אם המשפחה, חוה, גם היא בשנות ה-40 לחייה נפצעה באורח קשה ופונתה לבית החולים עם פגיעה חודרת בפלג גופה העליון, כשהיא מורדמת ומונשמת. ילדיהם של בני הזוג, שנכחו עמם ברכב נפצעו גם הם, נערה בת 14 נפצעה באורח בינוני עד קשה עם חבלת בטן ונער בן 15 נפגע באורח קל. חובשים ופרמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי לפצועים ופינו אותם לבית החולים "הדסה עין כרם" בירושלים. לאחר האירוע, כוחות הביטחון פתחו בסריקות אחר המחבלים כשככל הנראה בוצע הירי מרכב חולף, רכב "קיה" לבן. 

פרמדיק מד"א, זכי יהב, שהגיע למקום סיפר: "כשהגענו למקום המראה היה קשה מאוד, ראינו רכב הפוך על הגג בו נסעו ארבעה בני משפחה, בתוך הרכב נלכד גבר בשנות ה-40 כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה כשהוא סובל מפצעי ירי ומפציעות כתוצאה מהתאונה, בסיוע כוח רפואה של צה"ל ניסינו להעניק לו טיפול רפואי ובתוך זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותו בשטח. מחוץ לרכב שכבה אישה בשנות ה-40 כשהיא בהכרה מעורפלת וסובלת מפצעי ירי בפלג גופה העליון, הענקנו לה טיפול רפואי מהיר בשטח, העלינו אותה לניידת טיפול נמרץ ותוך טיפול רפואי מציל חיים פינינו אותה לבית החולים כשהיא מורדמת ומונשמת. בנוסף, ראינו נערה כבת 14 בהכרה מלאה עם פצעי ירי בפלג גופה העליון, הענקנו לה טיפול רפואי ופינינו אותה לבית החולים כשמצבה מוגדר בינוני, נער כבן 15 עם פציעות קלות טופל גם הוא על ידנו ופינינו אותו כשמצבו קל".

מיכאל מרק הוא ההרוג ה-40 בגל הטרור האחרון. במהלך עשרת החודשיים האחרונים שהחלו ברצח של אלכסנדר לבלוביץ' שנהרג בפיגוע האבנים בערב ראש השנה תשע"ו בירושלים, כוחות מד"א בכל רחבי הארץ עמדו בכוננות והגיעו למאות זירות פיגועים מרובות על מנת להציל חיים. מתחילת גל הטרור בספטמבר 2015 ועד היום, עומד מספר הנפגעים בשרשרת הפיגועים על 470, בהם 40 הרוגים ו-430 פצועים, מהם: 41 פצועים באורח קשה, 12 באורח בינוני עד קשה, 72 באורח בינוני, 17 קל עד בינוני ו-288 פצועים באורח קל. בנוסף טיפלו צוותי מד"א בלמעלה מ 141 נפגעי חרדה.


בתגובה לפיגוע: כתר מלא הוטל על חברון


לאחר הפיגוע הוחלט כי הקבינט המדיני ביטחוני יתכנס מחר כדי לדון ברצף פיגועי הטרור שאירעו ביומיים האחרונים. במקביל, מסר גורם צבאי כי לראשונה מאז מבצע "שובו אחים" הטיל צה"ל כתר מלא על חברון ועל כפרי הסביבה. הכתר יהיה מלא בחלק מהכניסות לחברון וכתר נושם בנקודות אחרות, כשהכתר המלא יחול על כ-700 אלף פלסטינים. ההערכות של גורמי צבא הן כי יש קשר ישיר בין הרמדאן להסלמה בימים האחרונים. בנוסף צה"ל מקפיץ כוחות לאיו"ש ומתגבר את הגזרה בשני גדודים של חטיבת הצנחנים וגדוד מחטיבת גולני. עוד הוסיף הקצין הבכיר כי "פיגוע קשה כמו הרצח אתמול, שלא זכה לגינוי הרשות, הזמין את הפיגוע היום. לא ראינו בימים האחרונים ניסיונות של הרשות לעצור את ההסתה".


אלוף-משנה יריב בן עזרא, מפקד חטמ
אלוף-משנה יריב בן עזרא, מפקד חטמ