www.maariv.co.il/news/military/Article-547517בעקבות סוף השבוע הרווי בפיגועי טרור פתחו כוחות הביטחון בסדרת פעולות מיוחדות באזור חברון. גבי גזית עימת ב"רדיו ללא הפסקה 103FM" בין ראש השב"כ ומפקד חיל הים לשעבר עמי איילון, לבין יושב ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן. איילון טען: "זה לא יעזור ובטווח הבינוני והארוך אפילו יגביר את האלימות, וירחיק אותנו מהמקום שבו לדעתי מדינת ישראל צריכה להיות, כלומר יהודית-דמוקרטית. אנחנו כבר עשרות שנים מתמודדים עם השאלה איך להילחם בטרור, גם להוריד את רף האלימות וגם להמשיך לכיוון המדיני, שבו אנחנו רוצים להיות במסגרת 'שתי מדינות לשני עמים', לא בגלל שלפלסטינים מגיעה איזו מתנה, אלא בעיקר משום שברור לנו שבהסדר אחר מדינת ישראל לא תהיה יהודית-דמוקרטית".



"בחודשים האחרונים ראינו מדיניות ביטחונית נכונה, עם ריסון ואיפוק, שזה בניגוד למה שאנחנו כנראה הולכים לעשות עכשיו", אמר איילון "זה אפשר לרבים מהפלסטינים לא להצטרף למעגל הטרור כי הם לא נענשו באופן ישיר. ברגע שאנחנו עוברים לענישה קולקטיבית, פלסטינים שלא רוצים להצטרף למעגל הטרור מוצאים שאין להם ברירה כי הם משלמים את המחיר, אז הם פונים לטרור. מה שאפשר לשמור את 'גובה הלהבות' סביר או נמוך, זה שיתוף הפעולה עם הפלסטינים. במערכת הביטחון וצה"ל יודעים שזה מה שמונע מהאלימות להגיע לרמה שחווינו באינתיפאדה השנייה, ושיתוף הפעולה הזה ילך וידעך".

גזית שאל אם יש דרך להגיע לאיזון שיאפשר למנוע טרור בהמשך המצב הגיאופוליטי הנוכחי, ואיילון השיב בשלילה והוסיף: "השנה הקרובה תהיה מאוד משמעותית כי היא יובל החמישים, למה שחלק מציינים בשמחה כתחילת גאולה, וחלק מציינים כאובדן הדרך ושינוי המגמה ממדינה יהודית-דמוקרטית. בעולם שבו רשתות חברתיות מעצימות כל דיון, מעצימים משני הצדדים את הצורך לקבל החלטות ולנקוט בצעדים, בדרך כלל קיצוניים. צריך לקרוא את דו"ח הקוורטט ולהבין שבסוף 2016 ובמהלך 2017 נהיה חשופים להרבה התפתחויות מדיניות, בהשפעת דברים שקורים בארצות הברית ואירופה. אם המגמות הנוכחיות תימשכנה, הלחץ הבינלאומי יגבר. כמו כן, הדיון על היום שאחרי אבו מאזן ברשות הפלסטינית כבר התחיל, דיון פוליטי, מדיני, חברתי ואידיאולוגי, ומאבק עמוק מאוד בין הפת"ח לחמאס. בשורה התחתונה, אם המגמות הנוכחיות יימשכו, לא נראה פחות אלימות וטרור והשאלה היא איך תיראה המדינה אחרי השנה הזאת, האם יהודית-דמוקרטית או מדינה אחת".

עמי איילון. יוסי זמיר, פלאש 90
עמי איילון. יוסי זמיר, פלאש 90


דגן השיב לדבריו: "הניתוח של עמי איילון היה נכון ללפני 20 או 23 שנה, בימי האופוריה של אוסלו, וגם אז רוב הציבור חלק עליו. אחרי כל כך הרבה שנים, בהן ראינו לאן הדרך הזו מוליכה, כל כך הרבה דם וסבל, ליהודים ולערבים, שנוצרו מהדרך של אוסלו, הציפייה מאנשים אינטליגנטים וחכמים היא אולי לשנות גישה, לא לחזור כל פעם על אותם רעיונות עבשים שנכשלו כישלון טוטאלי, הדרך הזו נכשלה שוב ושוב ואת המחיר אנחנו משלמים. אני מציע לחזור לשיטה הישנה והטובה שהוכחה בימים שבהם ישראל לא הייתה מעצמת היי-טק, לא הייתה מעצמה כלכלית ומדינה הרבה יותר חלשה מכל הבחינות. כשהיינו קורים את מתינו, היו מקימים יישוב חדש לזכרם, והיו נלחמים יותר בכוח, בלי כל מיני 'פילסופים', נגד הטרור ונגד מי ששולחים אותו ומקיפים אותו, ולא מקבלים כל מיני החלטות סרק בקבינט, שכולם יודעים שרובן לא תקוימנה בסופו של דבר".

"בנושא הביטחוני אני לא קונה את ההבטחות של ישיבות הקבינט", הדגיש דגן. "בשנים האחרונות נוכחנו בהבטחות ללא כיסוי. יפסיקו היתרי עבודה ואחרי חודשיים יחדשו אותם, יפסיקו העברות כספים ו...זה לא אמיתי, זה נועד כדי לרצות את העם, ולא יביא באמת שינוי אסטרטגי. המוטיבציה של הטרור היא להעיף אותנו מכאן, בדרך של אימה ופחד. צריך לטפל בשורשי המוטיבציה. הם רוצים להוציא אותנו גם מתל אביב וירושלים. הרי פת"ח הוקם ב-1964 והמטרה שלהם זה תל אביב ונתניה וחיפה, והם גם אומרים את זה כל הזמן. רק לא מזמן היה פיגוע בתל אביב ליד עזריאלי. אנחנו משחקים עם עצמנו בנדמה לי. אחרי הגירוש מגוש קטיף ראינו איזה מצב ביטחוני חמור נהיה לנו בדרום וגם בינלאומי, כולם תוקפים אותנו על עזה, למרות שיצאנו משם. ואחרי השנים של אוסלו, לבוא אחרי כל הפיגועים שנולדו והתעצמו כתוצאה מאוסלו, ולהגיד את אותו הדבר, זה הזוי. לגבי הפת"ח, כמעט כל הנרצחים היהודים בשומרון בשנים האחרונות, נרצחו על ידי אנשי פת"ח ואנשי הרשות הפלסטינית. רוב מוחלט של הפיגועים בשומרון נעשו על ידי אנשי מנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, אז הייתי מצפה לזמירות אחרות אחרי כל כך הרבה שנים".

"הרוח של הנסיגות והויתורים ממשיכה", הדגיש דגן. "צה"ל היום לא נלחם בטרור כמו שצריך. אנחנו כל היום רואים סרטים איך שחיילי צה"ל חוטפים מכות, שוטרי מג"ב חוטפים מכות מאלות במזרח ירושלים. זורקים עליהם נורות צבע ואין להם אפילו זכות להגיב על זה. כשחיילים יורים באנשים שזרקו עליהם אבנים, הם מועמדים לדין. היום מדינת ישראל עוצרת את צה"ל מלהילחם בטרור וכל השאר זה בלבולי מוח. יש כאן תהליך עצום ומתמיד של כרסום בכבוד הלאומי והמחיר הוא טרור. צריך לחזור לשיטות של שנות ה-70', כשניצחנו את הטרור, מלחמה נחושה בטרור וחיזוק ההתיישבות כתשובה ציונית שאומרת שאם רוצים לשרש אותנו מפה, אנחנו נצמח פה עוד יותר. כשהם יראו שהטרור לא מרחיק אותנו, אלא מקרב ומחזק אותנו עוד יותר באחיזה במקום הזה, יהיה צריך להיות מטורף כדי לעשות פיגוע, היום זה משתלם להם. אם רפיסות הקומה תמשיך, יהיו עוד פיגועים. אני חולק על המילה 'כיבוש'. זו המולדת שלנו ועם לא יכול להיות כובש במולדת שלו".

"גבי גזית", כל בוקר ב-10:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו