הותר לפרסום: שני תושבי רצועת עזה נעצרו בגין מעורבות בהברחות כספים עבור חמאס באיו"ש, כך התיר לפרסום היום (שלישי) שירות הביטחון הכללי. מהחקירה עלה כי השניים הבריחו כספים כספים בנעליים ולקחו חלק בחפירת מנהרות מהרצועה לשטח ישראל. בחקירתם נחשף מידע אודות מיקומן של המנהרות, בין היתר מתחת למסגדים וכן נקודות לשיגור ירי רקטות.



בפעילות משותפת של שירות הביטחון הכללי, היחידה המרכזית של משטרת ישראל במחוז דרום וצה"ל, נעצר במעבר תרקומיא במהלך חודש יוני פאיז מצבאח מחמד עטאר (65) תושב בית לאהיה ברצועת עזה, בעל היתר כניסה לישראל לצרכי מסחר, זאת לאחר שעלה כי משמש שליח כספי טרור עבור פעילי חמאס באיו"ש.



פאיז עטאר התבקש על ידי פעילי חמאס להבריח דרך המעברים השונים כספים עבור הארגון באיו"ש באמצעות הסלקת הכספים בנעליים שיועדו לכך. במסגרת זו, הבריח פאיז, במספר הזדמנויות, כספים עשרות אלפי אירו לחמאס.



בחקירה בשב"כ עלה מידע אודות פעילות בני משפחתו של פאיז בחמאס, בדגש על מעורבותם בפעילות נגד כוחות צה"ל ובחפירת מנהרות. במסגרת זו עלה כי בניו של פאיז עשו שימוש בביתו לצורך קיום פגישות של החמאס. בחקירה נחשף מידע אודות פתחי מנהרות הממוקמים, בחלקם, מתחת למבנים אזרחיים, לרבות מגורי אזרחים תמימים ומסגדים וכן נקודות שיגור טילים הממוקמות בסמוך למבנים אזרחיים.



עבודות לגילוי מנהרות ברצועת עזה. צילום: רויטרס
עבודות לגילוי מנהרות ברצועת עזה. צילום: רויטרס




העצור חשף: מיקום מדויק ומצב החפירה


עצור נוסף הוא איתאללה עלי עבד אלכרים סרחאן (37) תושב כפר ג'בליה, לאחר שנתפס כשניסה להבריח בנעליו סכום של עשרת אלפים אירו עבור פעילי חמאס בגדה. בחקירתו של סרחאן, שקיבל היתר כניסה לישראל עבור מסחר, רק כשבועיים לפני מעצרו, עלה כי כבר ביום כניסתו הראשון לישראל פנה אליו שוטר חמאס העובד בצד הרצועתי של מעבר ארז, ועניין אותו בביצוע הברחת כספים לאיו"ש. לאחר שסרחאן הביע נכונות לבצע זאת, הפגיש אותו שוטר החמאס עם פעילי הארגון, ששילמו לו עבור המשימה, סיפקו לו זוג נעליים שבהן הוסלקו הכספים והבטיחו לו תמיכה במידה וייתפס.



בנוסף לניסיון הברחת הכספים ביום מעצרו, עלה בחקירה כי יום קודם למעצרו, העביר סרחאן כספים פעם נוספת והסתיר אותם עבור פעילי טרור באיו"ש. הוא עשה זאת כשהיה מודע לכך שמדובר בכספים המיועדים לפעילות ארגון הטרור.



במסגרת חקירתו של סרחאן התברר עוד כי הוא עובד מזה מספר חודשים כנהג משאית בחברה המפנה חול מאתרי חפירת מנהרות של חמאס ושל ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני. סרחאן מסר מידע רב אודות פתחי המנהרות אליהן נחשף ובכלל זה - ארגון הטרור האחראי על חפירת המנהרה, מיקום מדויק בו מתבצעת חפירת המנהרה ומצב חפירת המנהרה.



מנהרה שנחשפה בדרום הרצועה. צילום: דובר צה"ל
מנהרה שנחשפה בדרום הרצועה. צילום: דובר צה"ל



מהשב"כ נמסר כי "מעבר למידע הרב שהתקבל במהלך חקירה זו, החקירה ממחישה, מעל לכל, את האופן שבו ארגון הטרור של החמאס מנצל באופן ציני את נכונותה של מדינת ישראל להקל על האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה על ידי מתן היתרי כניסה לישראל לטובת מסחר ומשתמש בבעלי היתרים אלו לקידום מטרות הטרור של הארגון ומביא במו ידיו לפגיעה באוכלוסייה האזרחית ברצועה".



עוד הוסיפו בשב"כ כי "מדינת ישראל מאפשרת, מדי חודש בחודשו, כניסה של אלפים מתושבי רצועת עזה למדינת ישראל לצרכים הומניטריים, רפואיים ואחרים. לא אחת, גורמי הטרור מנצלים היתרים אלו למטרות לא חוקיות ובהן העברת כספי טרור. מדובר באירוע חמור הממחיש את הניצול של נכונות ישראל להיענות לצרכים ההומניטאריים של האוכלוסייה ברצועת עזה, ומדינת ישראל תפעל לסיכול פעילות זו ולמיצוי הדין עם המעורבים".