שני טילי פטריוט וטיל אוויר-אוויר שוגרו היום (ראשון) סמוך לשעה 17:00 לעבר כלי טיס בלתי מאויש מסוריה, שחדר לשטח מדינת ישראל במרכז רמת הגולן. מתחקור האירוע עולה כי כלי הטיס זוהה טרם כניסתו לשטח המדינה והיה במעקב מלא על ידי חיל האוויר. גורם צבאי אמר כי בוצעו שלושה ניסיונות יירוט על פי נוהל, אך לא זוהו פגיעות במטרה. עוד הודגש כי זהות כלי הטייס עדיין לא ברורה וכי הנושא מצוי בתחקיר.



כתוצאה מהפגיעה של טילי הפטריוט אחד בשני, נפלו מספר ריקושטים על שדה קוצים, ליד ההרחבה של קיבוץ איילת השחר. במזל לא נגרם אסון, מאחר ובמקום שהתה קבוצת נערים שנמצאים בסדנת סיירות בטבע. נערה אחת פונתה לבית החולים זיו בצפת במצב קל מאוד, לאחר שנפצעה כתוצאה מרסיס. היא טופלה בבית החולים ונחבשה ברגלה לאחר שעברה צילום. בסיום הטיפול היא שוחררה למשך הסדנה עם חבריה.




מקור כלי הטיס לא ברור



יש לציין כי לא ברור אם הכטב"ם הוא סורי, רוסי, או מופעל על ידי חיזבאללה. הכטב"ם עשה סיבוב מעל שמי הגליל, ככל הנראה במשימת איסוף מודיעין ובדיקת ערנות, והצליח לחמוק מיירוט. ההערכות הן כי הוא נחת בשלום בסוריה. לאחר השיגור הוקפצו לצפון מטוסי חיל האוויר.



"מדובר באירוע חמור מאוד" אמר היום גורם צבאי, "צריך לבדוק לעומק מה קרה שם". גורם צבאי נוסף אישר כי "אכן חדר כטב"ם והוא חזר חזרה לסוריה".


הפעם האחרונה ששוגר טיל פטריוט מאותה נקודה בגליל העליון הייתה לפני כשנתיים, בספטמבר 2014. אז זיהתה מערכת ההגנה האווירית חדירה של מטוס סורי מסוג סוחוי, שעבר את קו הגבול המותר – והפילה אותו.



הרמטכ"ל דאז בני גנץ אמר בראיון ל"מעריב השבוע" כי "במקרה של חדירת כלי טיס והפרת הריבונות אין בכלל שיקול דעת. משוגר טיל על מנת ליירט". גם הפעם המערכת פעלה באופן אוטומטי, אולם לא ברור מדוע היא לא הצליחה ליירט את כלי הטיס הבלתי מאויש.