ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם היום (שלישי) בטקס הזיכרון הממלכתי לחללי מלחמת לבנון השנייה שנערך בהר הרצל בירושלים. נתניהו הדגיש כי גם עשור לאחר המלחמה, אם השקט יופר, תהיה לכך תגובה עוצמתית. "חיזבאללה בלבנון הקים מוצב קדמי של איראן, כל מה שמתחולל בשנים הללו במזרח התיכון, הוא המשך של אותה מגמה. אסלאם רדיקלי ששואף לדכא חיים . הטרור מכה בניס, באורלנדו, שרונה ועתניאל. אנחנו מוכנים לכל תרחיש. אם יישמר אצלנו השקט, גם מי שעומדים מולנו ייהנו משקט. אם נידרש להגיב על תוקפנות, התגובה תהיה עוצמתית".



נתניהו הוסיף כי "מי שחושב שימצא כאן קורי עכביש, יקבל קיר ברזל, אגרוף ברזל. נכונותם של לוחמינו להשליך את חייהם מנגד, היא אבן יסוד עבורנו. לעתים אין ברירה, ואנחנו משגרים חיילים לקרב להגנה. כל משימה אליה נשלחים החיילים, וכל פעם שאני נדרש, יחד עם שר הביטחון והרמטכ"ל לשלוח חיילים לקרב, אנחנו מסתכלים על הכל בקפידה, באחריות מרבית. בחרדת קודש, כי אנחנו מבינים מה המשמעות לאבד חיילים, אבות". 



בפנייה למשפחות אמר נתניהו: "משפחת השכול. לבי עמכם, וגם עם אלה שנאבקים להשתקם מפצעי המלחמה. לכל מי שחושב שהולך ופוחת הדור, טוב יעשה אם יבקר בהר הרצל ובבתי העלמין האחרים. במקומות הללו טמונים מיטב בינינו ובנותינו, שנאבקים דור אחר דור אחרי מבקשי נפשנו. רק בזכות אלה עולה לנו לקיים את ביתנו הלאומי. כך היה תמיד, כך היה גם במלחמת לבנון השנייה לפני עשור".



רה"מ הבהיר כי מלחמת לבנון היתה מוצדקת, למרות הכשלים והליקויים שהתגלו במהלכה. "השקענו, ואנחנו משקיעים בהפקת לקח מהם ולממש כל לקח מהם. חשוב שנוקיר בכל ליבנו, את עוז רוחם של החיילים, המצפן הערכי לא השתבש. איבוד הערכים סובב סביב ה'איך', לא ה'למה'. היא הערובה לכך שאויבנו לא יכבו את נר ישראל. מלחמת לבנון לא היתה מלחמה על טריטוריה, היא לא היתה בין מדינות. עדיין. זאת היתה התנגשות בין ארגון טרור לבין מדינה שמקדשת את החיים וכבוד האדם".




"ישראל הרתיעה את אויביה"


נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין נאם גם הוא והדגיש את מסירות הלוחמים והמפקדים שחיפו על הכשלים שנחשפו במוכנות למלחמה, במלאי החירום ובציוד. "המלחמה הזאת פקחה את עינינו היתה זאת קריאת השכמה. מאז ועד לרגעים אלה נעשו תחקירים ונפתחו תחקירים. צה"ל שיפר ותיקן, זרועות הביטחון השונות הפיקו לקחים", אמר ריבלין.



הנשיא ריבלין בהר הרצל. צילום: מרק ישראל סלם
הנשיא ריבלין בהר הרצל. צילום: מרק ישראל סלם



לדברי ריבלין היכולת לתחקר מלחמות אינה מובנת מאליה אלא מעידה על עוצמתה של מדינת ישראל. "אל לנו להתבלבל חיזבאללה חטף מכה קשה, מדינת ישראל הרתיעה את אויביה. מאז שב השקט לצפון והיישובים צומחים וגדלים". עם זאת, הבהיר ריבלין כי "חיזבאללה אינו חדל ממאמציו להשמיד את ישראל". לדבריו "המלחמה הבאה, אם תכפה עלינו תהיה קשה, אך נצא עם ידינו על העליונה. לנו לא יהיו מועדי ב', אין את הפריבילגיה לא להיות מוכנים".



עוד התייחס ריבלין לנופלים במלחמת לבנון השנייה ואמר: "עשר שנים אחרי המלחמה הכאבים ההם עודם טריים בנו ומערערים את שגרת חיינו. אנחנו כואבים את לכתם של 121 מבנינו ובנותינו שלא שבו מהמערכה. איתם 49 אזרחי מדינת ישראל. כל אחד מהם עולם מלא של תקוות, חלומות, הבטחות ועשייה. עולם שהיה ואיננו. עשר שנים חלפו והם חסרים לכם בני המשפחות ולנו".