שר הביטחון, אביגדור ליברמן מתח היום (שני) ביקורת מרומזת על קודמו בתפקיד, משה יעלון, בפרשת החייל היורה, אלאור אזריה. "לקבוע מראש זו הייתה שגיאה חמורה". התייחס ליברמן לדבריי יעלון לאחר האירוע בו קבע שהחייל היורה סרח. ליברמן ביקר הבוקר בבסיס קליטה ומיון של צה''ל, עם תחילת הגיוס לגולני ולגבעתי ואמר: "אני מאוד מתרגש. לפני 37 שנים בשנת 1979 הוא התגייס לצה''ל וכעת חזר לאותו מקום כשר ביטחון".



ליברמן נפגש עם מתגייסים מגולני וגבעתי ובתשובה לשאלה של אחד המתגייסים על נהלי הפתיחה באש על רקע פרשת החייל היורה אמר ליברמן: "אנחנו רוצים לשמור על הצבא הכי קרבי והכי טוב מבחינה מבצעית וגם לשמור עליו מאוד ערכי. אלה הדברים שמנחים אותנו והמליץ לחייל שלא בטוח לגביי נהלי פתיחה באש, שישאל את מפקדיו".



בתשובה לשאלה של מתגייס נוסף ליחידה לוחמת אם יש אופק מדיני אמר ליברמן: "אנחנו במצב טוב יותר בהשוואה למה שקורה בכל העולם. אנחנו רואים מה קרה בשלושת הימים האחרונים בגרמניה אני לא מדבר על הפיגועים באפגניסטן וצרפת ועוד מקומות. קיימת מגמה לא טובה לא רק במזרח התיכון של טרור. מי שחושב שמהלך מדיני ישפר את מצבנו מול הטרור - טועה. הטרור הוא לא רציונלי, דאעש והמטורפים חיים בשביל למות כשאהידים. אי אפשר לרצות אותם במהלך מדיני".



ליברמן הוסיף שחמאס לא שונה מדאעש ואל קאעידה. ואמר לחייל: "תסתכל מה קורה בעולם המוסלמי. יותר מ-90% מהקורבנות הם בתוך העולם המוסלמי. אנחנו חיים בשכונה מאוד קשה, שכונה של שינויים עמוקים. הטעות האסטרטגית שמשה רבנו עשה היא שמשה רבנו הביא אותנו לפה ולא לגבול איטליה שוויץ. אנחנו בשכונה מאוד פרובלמטית".



ליברמן ציין את המוטיבציה הגבוהה של המתגייסים ליחידות הלוחמות: "זה הסיקור ראשון שלי בתור שר ביטחון כאן, מיטב החבר'ה שמשאירים את כל הוויכוחים וההתלבטויות מתגייסים מלאי מוטיבציה ליחידות קרביות. 350 מתגייסים היום לגולני ולגבעתי – הם והמתגייסים הנוספים בתקופה הקרובה הם חוד החנית של של מדינת ישראל למרות, האתגרים והסיכונים הלא פשוטים שמצפים להם – הם מתגייסים במוטיבציה גבוהה. לאחר מפגשים עם חיילים ומפקדים שקיבלו אותו בחום רב וחלקם הצטלמו איתו למזכרת.




 



על פרשת אופק בוכריס אמר: "דיברתי עם הרמטכ''ל ואין צורך ששר הביטחון יביע את דעתו. צריך לתת לרשויות לפעול ואני סומך על בית הדין הצבאי ועל הרשויות גם במשפט שמתנהל של החייל היורה בחברון ויש לאפשר לו לפעול. כל אדם זכאי לפני שהוא הורשע".  בתשובה לשאלה על זימון מפקד גלי צה''ל לשיחת בירור בעקבות שידור תכנית על המשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש:  "אני מציע לכולם לבדוק את מטרות גלי צה''ל שהוקמה כפי שהגדיר אותם דוד בן גוריון. לדבר על מישהו שכל יצירה שלו היא קריאה לעם היהודי להסתלק ובאחד משיריו לאכול את הכבד של הכובש - מישהו התבלבל כאן. זו חובתי כשר הביטחון להבהיר אבל אנחנו לא מתערבים בתכנים אלא ברוח של הצבא". ליברמן הבהיר עוד שהוא סומך על הרמטכ''ל ועל מנכ''ל משרד הביטחון שבוחן בימים אלו את עתיד הביטחון.

לסיכום אמר ליברמן כי "למרות הטכנולוגיה המתקדמת אין תחליף לחיילים הלוחמים שבחזית ולמוטיבציה שלהם והיה מרגש לראות את המוטיבציה הגבוהה של המתגייסים".
ליברמן עם תמונתו ביום הגיוס, היום. צילום: אבשלום ששוני
ליברמן עם תמונתו ביום הגיוס, היום. צילום: אבשלום ששוני


ליברמן בסלפי מתגייסים, היום. צילום: אריאל חרמוני
ליברמן בסלפי מתגייסים, היום. צילום: אריאל חרמוני