לקראת האזכרה לחללי "צוק איתן" ראש הממשלה בנימין נתניהו דחה היום (שני) את דרישת המשפחות השכולות להקים ועדת חקירה ממלכתית, כפי שפורסם אתמול ב"מעריב אונליין". נתניהו משוכנע כי ישנו גורם בעל אינטרסים שעומד מאחורי הדרישה של המשפחות ומפעיל אותן לקדם את הקמתה של ועדת חקירה. ראש הממשלה מאמין שדרג מדיני לא צריך לעבוד תחת עננה של ועדות חקירה וכל הטענות על שיח המוכנות של צה"ל בהקשר המנהרות התת קרקעיות הוא מופרך לחלוטין. לשאלת "מעריב אונליין" בנושא הדרישה של המשפחות, ענה נתניהו: "מי שטוען שאנחנו הופתענו מהמנהרות ולא ידענו על עליהן, - משתמש במשפחות והטענה הזו היא הפוכה מן האמת".



בשנים שלפני "צוק איתן" התקיימו שמונה ישיבות קבינט בנושא וכמה דיונים מחוץ לקבינט. ראש הממשלה דרש תשובות בנושא איום המנהרות ואף קיים ישיבות הבהרה בנושא ולכן הוא סותר לחלוטין את הטענות כי הדרג המדיני לא התכונן לאיום המנהרות. המכתב שנשלח על ידי המשפחות לראש הממשלה הגיע אליו ולאחר שהוא הופץ, הבין נתניהו כי יש יד מכוונת שמפרסמת נתונים מגמתיים על דיוני הקבינט.



בסביבתו של נתניהו אומרים כי הוא שוחח עם כל בני המשפחות השכולות למעט אחת מהן שסירבה לפגוש אותו. עוד טוענים בסביבתו של רה"מ כי הוא הבין מהשיחות שבני המשפחות לא ידעו על הדיונים ולא מאמנים לפרסומים שלדבריו רובם מוטים בפרשנות לקויה. עוד מבהירים בסביבת רה"מ כי נתניהו אמר במהלך הישיבות שיש צורך להתכונן לאיום התת קרקעי ולפתח אמצעים טכנולוגיים.




רצף של דיונים, תשובות לא מספקות



בחלק מן הישיבות נכחו גם ראשי מערכת הביטחון שהביאו תשובות טכנולוגיות אולם חלקן לא היו מספקות. למשל בדיון שהתקיים ב-16 בינואר 2016 הנחה ראש הממשלה למצוא פתרון לבעיית המנהרות. ב-17 באוקטובר 2013 ביקש נתניהו בדיון מחוץ לקבינט להוסיף מאמץ ולפתח דרכים לאיתור סיכון מקדים למנהרות. ב-12 בנובמבר 2013 אמר נתניהו באחד הדיונים בנושא שהפתרון שעובדים עליו דורש שיפור ניכר.



בנוסף לדיונים אלו, כאמור התקיימו שמונה ישיבות קבינט חסויות. למרות היכולת של נתניהו לחשוף את דיוני הקבינט על פי חוק הוא בוחר שלא להדליף את המידע, אך דוחה בתוקף את כל אלו שטוענים כי לא היו דיונים. באחד הדיונים הדרמטיים נאמר, בין היתר על ידי נתניהו, כי איום המנהרות עוד קיים וכי יש יותר מעשרים מנהרות, בישיבה זו נוכח נציג צה"ל שהציג את האמצעים הטכנולוגיים לאיתור המנהרות.