הסערה סביב צעקות ההורים השכולים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס האזכרה השנתי לחללי מבצע צוק איתן ממשיכה לעורר סערה. הבוקר (רביעי) אמר מוטי מט, אביו של לי ז"ל, בראיון בגלי צה"ל, כי קריאתו לעבר ראש הממשלה שיקים ועדת חקירה ממלכתית היתה ספונטנית ולא מתוכננת, בעקבות דבריו של נתניהו ביממה שלפני הטקס, לפיהם אין לו כוונה להקים ועדה כזו. 



בתשובה לשאלה מה הרגיז אותו בנאום עצמו,אמר מט כי נתניהו חוזר על עצמו כל שנה: "שמעתי את אותו נאום בשנה שעברה, החל מהחזרת הבנים (הדר גולדין ואורון שאול ז"ל-מ"א). אם לא ייעשה שום דבר, הוא יגיד את אותם דברים גם בשנה הבאה". 



מט נשאל מה דעתו על כך שבמהלך דבריו הזכיר ראש הממשלה שהוא אח שכול וענה כי הוא לא מבין למי הוא מכוון את דבריו. "לא צריך לטפטף לנו שיוני הוא גיבור ישראל. אנחנו בכינו שיוני נפל ואנחנו לא באים למדוד של מי הכאב גדול יותר", אמר. 



מט הבהיר כי המחאה של ההורים אינה פוליטית או נגד נתניהו. "אנחנו מוכווני מטרה לחקר האמת, שהיא חלק בסיסי מהדמוקרטיה. אנחנו מבקשים ממר נתניהו להקים ועדת חקירה ממלכתית לחקר האמת סביב מבצע צוק איתן". לדבריו, "כל המטרה של ההורים היא כדי שלא יהיו הורים כמונו ולא יחזרו על הטעויות בגללן הבנים שלנו נהרגו".



יורם טל, אביו של עמרי ז"ל, צועק לעבר נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם
יורם טל, אביו של עמרי ז"ל, צועק לעבר נתניהו. צילום: מרק ישראל סלם



כזכור, אתמול, עם תחילת הטקס כשראש הממשלה תפס את מקומו, אב שכול, יורם טל, אביו של סגן עמרי טל ז"ל, התפרץ וצעק: "צלמו את האיש שעושה צחוק מהדמוקרטיה". בסערת רגשות הוסיף אב שכול נוסף, מוטי מט, אביו של ליליק מט ז"ל, לוחם מחיל הצנחנים שנפל בקרב: "בתור אב שכול אני לא מוכן שתדבר, אני לא מוכן כאב שכול שתפגע בדמוקרטיה, לא הקרבתי את הדבר הכי חשוב לי לחינם, לא תיגע בתקשורת. הגיע הזמן שמישהו יגיד לך את זה". נתניהו השיב: "בתור אח שכול אני מבין את הכאב. עשינו הכל למען ביטחונה של מדינת ישראל".



לאחר ההתפרצות, עלה נתניהו לשאת דברים. "אחיי ואחיותיי בני משפחת השכול. כאבכם, כאבי. בשנתיים שחלפו כתבתי לכם, שוחחתי איתכם, פגשתי בכם. דלתי תמיד תישאר פתוחה עבורכם. העם כולו מכיר את המחיר ששילמתם", אמר נתניהו למשפחות השכולות. לדברי נתניהו בזכות "צוק איתן" הושב השקט לעוטף עזה. "לוחמינו התייצבו בקו האש, כדי להרחיק מעלינו את הטילים, מנהרות הטרור ואיומים אחרים. הם ידעו שהם מגנים על הבית, והיום, יישובי עוטף עזה משגשגים, ילדים משחקים בחצרות בזכות הבנים. חקלאים חורשים בזכות הבנים הגיבורים שנקראו לדגל ואלה שצועדים בראש".



מט ואשתו, סמדר, החזיקו את תמונת בנם שנהרג, האם פרצה בבכי בסיום הטקס. "הבן שלנו נהרג בגיל 19 ושמונה חודשים, נהרג בקרב בצוק איתן, אנחנו דורשים ועדת חקירה. הדרישה שלנו היא שיקימו ועדת חקירה חיצונית לבדוק את כל מה שאירע. ממה נתניהו פוחד? אם הכל ורוד כמו שהוא אומר, שתקום ועדה שתחקור, שתבדוק ממה הוא פוחד. אני כועסת מאוד, הבן שלי נתן את החיים שלו ולא ייתכן שלא נקבל תשובות, מרגישה שרומסים אותנו".