לוחמות לשוויון: גיוס אוגוסט כבר בעיצומו, ובצה"ל מבחינים במגמה בולטת: עלייה ניכרת בגיוס בנות לתפקידי לחימה. לאור הנתונים הוחלט בצבא להקים גדוד מעורב נוסף לצד הקרקל, ברדלס ואריות הירדן. "אנחנו רואים גידול ניכר בגיוס הבנות לתפקידי לוחמות בצה"ל", אומר תא"ל ערן שני, מפקד מיטב, היחידה המופקדת על הליכי המיון והגיוס. "בשנה וחצי האחרונות הקמנו שני גדודים מעורבים נוספים", הוא מוסיף, "ולאור הנתונים הללו וגם לפי הצרכים של צה"ל, הרמטכ"ל הורה להקים גדוד מעורב נוסף".



תא"ל שני מספר כי על פי הנתונים שבידיו, בחמש השנים האחרונות נרשמה עלייה של פי ארבעה במספר הבנות שמתנדבות לתפקידי לוחמות בגדודים המעורבים. "אני מאוד שמח", הוא אומר. "לא רק על הנתונים הללו, אלא גם לראות עוד ועוד בנות משתלבות בתפקידי לחימה ובתפקידים משמעותיים נוספים. בסוף זה מעורר השתאות והתפעלות שנערה צעירה, שלא חייבת להתגייס לשירות קרבי, מתנדבת".



זאת ועוד, מאחר שנשים משרתות פחות מגברים, כשהן מתנדבות ליחידות הקרביות הן צריכות לחתום על הארכת השירות לשנתיים ושמונה חודשים, כמו הגברים. "זהו שירות תובעני ואינטנסיבי, שלעתים עלול להיות מסוכן. ויפה מאוד לראות שהן מתנדבות ועושות את תפקידן בצורה טובה מאוד. זאת הצלחה גדולה", אומר תא"ל שני.



המוטיבציה לשרת בתפקידים קרביים נשמרת גם בקרב הגברים. "בסך הכל נתוני הגיוס שלנו מעידים על כך ששלושה מתוך ארבעה בני נוער שמיועדים לגיוס רוצים לשרת בקרבי, ושהם בעלי מוטיבציה גבוהה", מוסיף תא"ל שני.




השבוע לפני: פרשת עדן נתן זאדה, 4.8.2005


השבוע לפני 11 שנה, עדן נתן זאדה, עריק מצה"ל, תושב כפר תפוח, פתח באש בנשקו הצה"לי באוטובוס קו 165 בשפרעם. הירי גרם למותם של ארבעה מנוסעי האוטובוס ולפציעת תשעה נוספים. נוסעי האוטובוס הצליחו להשתלט על נתן זאדה ולקחו ממנו את נשקו. כוחות משטרה שזרמו אל זירת הפיגוע עצרו ואזקו אותו.



היריות והדיווחים על הפיגוע הגיעו לכל אוזן בשפרעם והמון רב נאסף בזירה. בעוד השוטרים מנסים לחלץ אותו ולהגן עליו מההמון הזועם, רבים הצליחו להיכנס מבעד לחלונות ולדלתות של האוטובוס וביקשו לפגוע בנתן זאדה. במשך כשעה וחצי הם ביצעו בו לינץ' כשהם תוקפים גם שוטרים ואזרחים שניסו למנוע מהם להרוג את היורה.



פיגוע הטרור היהודי של נתן זאדה זכה לגינוי מכל קצוות הקשת הפוליטית. שר הביטחון דאז שאול מופז החליט לשלול ממנו קבורה צבאית בעיקר בגלל המעשה, אולם גם בשל היותו עריק.



כעשרה חודשים לאחר הלינץ' נעצרו שבעה חשודים בביצוע המעשה. בשנת 2013 הרשיע בית המשפט המחוזי בחיפה שישה מהם בעבירות של ניסיון הריגה או גרימת חבלה בכוונה מחמירה, וגזר עליהם עונשי מאסר של עד שנתיים. כיום ניצבת אנדרטה לזכר הנרצחים בכיכר שבה ביצע נתן זאדה את הפיגוע.




תודה למילואימניקים


ערב הוקרה מיוחד התקיים בבסיס זרוע הים בחיפה, ובו הודו למערך המילואים של שייטת ספינות הטילים על תרומתם לשייטת 3 ועל פועלם בשגרה ובחירום. "אתם חלק חשוב מאיתנו", אמר מפקד שייטת ספינות הטילים, אל"ם זיו רום, "ועל זה אני רוצה להודות לכם מקרב לב".




אירוח עם כל הלב


חיילי בסיס נבטים אירחו את ילדי החינוך המיוחד בבית הספר בערערה, וקיימו איתם פעילויות משותפות. הילדים והחיילים ערכו הפנינג שכלל מוזיקה וגם תחנות ספורט שונות. המפגש שובר הסטיגמות יצר היכרות עמוקה והדדית בין שני הצדדים. במפגש הבא קבעו הילדים והחיילים להיפגש בערערה הסמוכה.