מתקרבים להסכם. ראש הממשלה בנימין נתניהו נוטה לקבל את דרישתו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, לפיה כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי ישמשו לרכישת ציוד ביטחוני אמריקאי בלבד. זאת בניגוד למצב הנוכחי, שבו חלק מהכספים שימשו לרכישת ציוד תוצרת ישראל, כך אומרים גורמים בקונגרס האמריקאי.



לדברי גורמים ישראלים, התנאי הזה, שלא ניתן לאף מדינה אחרת שמקבלת סיוע אמריקאי, הכרחי לשמירת היתרון הצבאי האיכותי על פני המדינות השכנות, כמו איראן, וכי הוצאתו מן ההסכם משמעתה אובדן אלפי מקומות עבודה.



זהו ויתור גדול מצד ישראל, אולם על פי גורמים בשני הצדדים, נתניהו ככל הנראה החליט שעדיף לישראל לחתום על הסכם עם אובמה מאשר לחכות לממשל הבא. לדבריהם, ראש הממשלה מבקש להימנע לחוסר הוודאות לגבי המדיניות של הנשיא הבא בנושא, בין אם זו תהיה הילרי קלינטון הדמוקרטית או דונלד טראמפ הרפובליקני, ורצה לתת למערכת הביטחון הישראלית אפשרות לתכנון קדימה.



מחלוקת נוספת בין הצדדים היא רצונה של ארצות הברית לבטל את הסעיף המאפשר לישראל להוציא כ-400 מיליון דולר לשנה על דלקים.



ראש הממשלה שלח את מ"מ מקום ראש המטה לביטחון הלאומי, יעקב נגל, לוושינגטון בתקווה שיצליח לסכם עם האמריקאים על מזכר הבנות חדש שיגדיל את הסיוע. גורם אמריקאי שב והזכיר את המחויבות של ממשל אובמה להעניק לישראל את הסיוע הגדול ביותר בהיסטוריה של ארצות הברית.



ככל הנראה, סכום הסיוע יעמוד על 3.7-3.4 מיליארד דולר לשנה, הרבה פחות מה-4 מיליארד שביקש נתניהו.