הותר לפרסום כי סטודנט מחברון תכנן לפוצץ קרון ברכבת הקלה בירושלים באמצע חדש יולי. עם סיומה של חקירה משותפת של משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי הוגשה היום (שלישי) בפני בית משפט השלום בירושלים הצהרת תובע נגד עלי אבו חסאן (21) תושב בית אולא, סטודנט להנדסה אזרחית באוניברסיטה בחברון, שתכנן לבצע פיגוע קשה בירושלים כנקמה על הביקורים של תיירים ושל יהודים בהר הבית.



מחקירתו עולה כי יומיים לפני מועד מעצרו, נכנס לשטחי ישראל דרך ואדי הסמוך לצור באהר, והגיע למטע זיתים הסמוך לאום ליסון שבג'בל מוכבר. שם החליף בגדיו לבגדי ספורט, לבש מכנס קצר וחולצת טי שירט , חבש כובע קסקט, גילח זקנו לזקן צרפתי כל זאת במטרה להיטמע באוכלוסייה. 


ניסה להיטמע באוכלוסייה באמצעות בגדי ספורט. צילום: חטיבת דובר המשטרה
ניסה להיטמע באוכלוסייה באמצעות בגדי ספורט. צילום: חטיבת דובר המשטרה




למחרת, בשעות הבוקר המוקדמות, התפלל במסגד סמוך, עלה על אוטובוס באזור תלפיות והגיע למרכז העיר. משם ירד ברחוב יפו והחל ללכת ברגל לאורך פסי הרכבת עד שהגיע לרחוב יפו-קינג ג'ורג', שם עמד מאחורי תחנת הרכבת הקלה, כשבתיק שעל גבו מטעני הצינור. אז החל לבחון את סביבתו במטרה לאתר מקום לביצוע הפיגוע.

מהחקירה המשותפת של שירות הביטחון הכללי והמפלג לתפקידים מיוחדים בימ"ר ירושלים עולה כי המחבל תצפת לעבר מסעדה סמוכה אך מאחר והבחין כי ישנם נוסעים רבים ברכבת הקלה, החליט כי זהו היעד המועדף מבחינתו.
סיכול פיגוע ברכבת הקלה בירושלים. צילום: מדברים תקשורת

הצעיר נעצר הודות לערנות מאבטחי הרכבת הקלה של אגף הביטחון בעירייה, שהבחינו בו ועורר את חשדם. המאבטחים ביצעו בדיקה בתיקו, הבחינו במטעני הצינור, הרחיקו את האזרחים והזעיקו את המשטרה.

בבדיקה שביצעו חבלני המשטרה אותרו בתיקו שלושה מטעני צינור שהיו מחוברים יחד, אליהם הדביק מסמרים וברגים וטבל אותם ברעל עכברים. כמו כן בתיקו נמצאו גם שני סכינים ומכשיר פלאפון.

הצטייד בסכינים. צילום: חטיבת דובר המשטרה
הצטייד בסכינים. צילום: חטיבת דובר המשטרה





למד ברשת כיצד להרכיב מטען



עוד עולה מהחקירה המשותפת כי המחבל תכנן מזה תקופה את ביצוע הפיגוע. הוא רכש את הציוד ואת האמצעים הנדרשים לשם הרכבת מטעני הצינור ולמד באמצעות האינטרנט כיצד מכינים את המטענים בצורה שיגרמו לנזק מרבי ואפקטיבי. בהמשך אף ביצע ניסוי ופוצץ מספר מטענים שהרכיב במטרה לבדוק אותם לפני הכניסה לישראל.

לפני כניסתו לישראל כתב מכתב צוואה אותו השאיר באוניברסיטה וביקש מחברו שימסור להוריו. עוד עולה מהחקירה כי המחבל פעל לבדו באופן עצמאי וללא תשתית ארגונית.

המחבל שנחקר בגין עבירות ניסיון רצח, ייצור אמל"ח וקשירת קשר לביצוע פשע הובא היום בפני בית המשפט לדיון במהלכו כאמור, הוגשה נגדו הצהרת תובע ומעצרו הוארך בשלושה ימים.