שירות הביטחון הכללי התיר היום (שלישי) לפרסום כי בחודש שעבר עצר בשיתוף עם משטרת ישראל את וחיד עבדאללה בורש, בן 38, מג'בליה שברצועת עזה, לאחר שנחשד כי הוא מנצל את עבודתו בסוכנות הפיתוח של האו"ם-UNDP לפעילות ביטחונית עבור חמאס. בין היתר חושדים בשב"כ כי בורש ניצל את העובדה כי סוכנות ה-UNDP מבצעת, בין היתר, פרויקטים של שיקום ופיתוח עבור האוכלוסייה ברצועת עזה, לרבות סיוע בשיקום בתים שניזוקו במהלך העימותים הצבאיים.



בורש עבד כמהנדס בסוכנות מאז שנת 2003. במסגרת עבודתו שימש כאחראי על הריסת הבתים שניזוקו במהלך העימותים הצבאיים ופינוי פסולת הבניין מאתרי ההריסות. "בחקירתו עלה כי בשנת 2014 הונחה על ידי גורם בכיר בחמאס, להתמקד בעבודתו ב-UNDP, באופן שיאפשר לחמאס להפיק ממנו תועלת מירבית", נמסר מהשב"כ. "הוא ביצע פעולות שונות אשר סייעו לחמאס. כך, בין השאר, בשנת 2015, הוא סייע לבניית מעגנה ימית לשימוש הזרוע הצבאית של חמאס בצפון רצועת עזה, באמצעות משאבים של ה-UNDP".



"חמאס ניצל במופגן את פעילות סוכנות האו"ם"


עוד עלה בחקירתו בשב"כ, כי במסגרת עבודות עליהן היה אמון בורש בשנת 2015, פעל מול מנהליו לתעדוף השיקום באזורי מגורים של פעילי חמאס וזאת לאור פנייה שקיבל מהארגון. "בחקירתו הוא מסר מידע אודות מקרים בהם ניצל חמאס באופן מופגן וכוחני את פעילות ה-UNDP לצרכיו", נמסר עוד מהשב"כ. "כך למשל, כאשר התגלו אמצעי לחימה או פתחי מנהרות בבתים שטופלו על ידי ה-UNDP, היה חמאס משתלט על אתר העבודה ולוקח את השלל לידיו. זאת, בניגוד לנהלים הברורים של האו"ם הקובעים כי יש לדווח לסוכנות האו"ם UNMAS, אשר אחראית על סילוק והשמדת אמצעי לחימה".



בחקירה נמסר אודות פעילי חמאס נוספים המשולבים בארגוני סיוע הומניטרי נוספים וכן מידע אודות מחסנים, מוצבים ומנהרות של חמאס אליהם נחשף בורש במסגרת עבודתו ברצועת עזה. "חקירה זו, ממחישה גם היא, את האופן בו חמאס מנצל את משאבי הסיוע של ארגונים בינלאומיים ברצועת עזה, המיועדים לסיוע הומניטרי לאוכלוסיה האזרחית ברצועת עזה" סיכם גורם בשב"כ. כנגד בורש הוגש על ידי פרקליטות דרום כתב אישום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בגין סיועו לחמאס.



חמאס הכחיש את הטענות של ישראל ודובר הארגון, סאמי אבו זוהרי, אמר "כי האשמות ישראל כוזבות ואין להן בסיס, והן באו כחלק מהתוכנית להעביר את המצור על רצועת עזה, באמצעות רדיפת מוסדות הסיוע הבינלאומיים הפועלים במקום". אבו זוהרי הזהיר את ישראל מהמשך מדיניות זו, וקרא לקהילה הבינלאומית "לשאת באחריות כלפי מדיניות הכיבוש - שעלולה להביא תוצאות הרות אסון".



שגריר ישראל באו"ם, דני דנון, פנה למזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, בדרישה לשים סוף לניצול הארגון על ידי מחבלי חמאס: "לא מדובר במקרים בודדים, אלא במגמה מדאיגה של ניצול שיטתי של גופי האו"ם על ידי מחבלי חמאס", אמר השגריר דנון והוסיף: "אם האו"ם באמת מעוניין בשיפור חייהם של תושבי עזה, עליו להדיח ולעצור לאלתר כל עובד שפועל בשירות החמאס ולנתק כל קשר עם ארגונים המסייעים למחבלים. רק על ידי יישום מנגנוני ביקורת קפדניים, האו"ם יוכל לוודא שלא מנוצלים על ידי המחבלים נפשעים שמעוננים בהריגת יהודים ובהשמדתה של מדינת ישראל".



מוחמד חלבי. צילום: BBC
מוחמד חלבי. צילום: BBC



סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הגיבה לתפיסת בורש: "אנו עדים לשיטת הפעולה של חמאס שניזון מכספי תרומות לטובת פעילות הטרור. היום נחשף שגם עובד בארגון האו"ם פעל בשירות החמאס, משרד החוץ פנה לגורמים באו"ם. אנו דורשים חקירה מיידת של המקרה על מנת לוודא שארגון שאמור לפעול למען שלום ורגיעה לא תומך בארגון טרור רצחני. בד בבד חייבים להגביר את הפיקוח על הכספים המוזרמים לארגוני זכויות אדם, שפעמים רבות הם צינור להעברת כספים לארגוני טרור".



מעצרו של בורש מגיע לאחר שבשבוע שעבר פורסם כי מוחמד חלבי, מנהל ארגון הסיוע world vision בעזה, הודה כי היה שתול של חמאס וכי הוא לקח כספים שיועדו לנזקקים עבור מזון, והעביר אותם לבניית מוצבים, מנהרות ומשכורות. המעצר של חלבי נעשה בעקבות חשדות שהתעוררו נגדו במשך חודשים ארוכים, כשבין השאר, במהלך חקירתו פשטו אנשי שב"כ ומשטרת ישראל על משרדי הארגון, הנמצא בבית החולים אוגוסטה ויקטוריה.