תאונה יקרה:המל"ט שהתרסק היום (שלישי) בכפר זלפה כעל מבנה וגרם לפגיעה של 31 בני אדם, משאיפת עשן, הוא מסוג הרון 1, מתוצרת התעשייה האווירית ששוויו עשרה מליון דולרים. ככל הנראה, ההתרסקות נבעה מתקלה במנוע. גורם בכיר בחקירות תאונות תעופה ל"מעריב אונליין" על התרסקות המל"ט, כי "מדובר באירוע חריג מאוד וחמור מאוד שרק במזל לא הסתיים באסון גדול. נסיים את החקירה ונדרוש תשובות מהתעשייה האווירית לגבי מה שקרה שם".  כאמור אחת הסיבות שנבדקות להתרסקות כלי הטייס היא כשל במנוע.


מל"ט ההרון 1 משרת את חיל האוויר וגם פועל במקומות רבים בחו"ל. בתעשייה הצבאית יצטרכו לספק תשובות על נסיבות ההתרסקות גם לחיל האוויר הישראלי וגם למקומות אחרים בהם נמכר כלי הטייס בעולם.

מדובר במטוס ללא טייס גדול יחסית באורך של 8.5 מטרים, המיועד לביצוע משימות אסטרטגיות וטקטיות ממושכות, בעל יכולת לטוס בתנאי מזג אוויר קשים, מסוגל לשאת מספר גדול של מטע"דים (אמצעי הצילום המותקנים עליו) בו-זמנית, ולהעביר מידע בזמן אמת לכוחות בשטח ולמקבלי החלטות. 



בסוף השנה שעברה דווח כי המל"ט, שנמכר לצבאות רבים, השלים 70 אלף שעות טיסה מבצעיות באפגניסטן, בתוך פחות משבע שנים של פעילות במדינה. מדובר בנתון מרשים עבור כלי הטייס הבלתי מאויש שנועד לפעול בתוואי שטח מגוון ומאתגר.

תושבי הכפר זלפה מתבוננים במבנה שנפגע מהטוס שהתרסק. צילום: דוברות איחוד הצלה
תושבי הכפר זלפה מתבוננים במבנה שנפגע מהטוס שהתרסק. צילום: דוברות איחוד הצלה


במהלך שנות פעילותו המבצעית באפגניסטן, שירת הרון-1 חברות נוספות בנאט"ו, ביניהן צרפת, קנדה ואוסטרליה. "ההרון שימש כ'עיניים בשמיים' עבור החיילים שלנו במזרח התיכון, וביצועיו מציבים את אוסטרליה בחזית הטכנולוגיה האווירית", ציין שר הביטחון האוסטרלי, דיוויד ג'ונסטון, בעת הסגת הכוחות האוסטרלים מאפגניסטן.

שאול שחר, סמנכ"ל החברה ומנהל חטיבת כלי הטיס הצבאיים בתעשייה האווירית, אמר אז כי "זהו הישג יוצא דופן הממחיש את יכולות מערכות המל"ט של התעשייה האווירית ושל משפחת ההרון בפרט, בביצוע משימות מבצעיות מאתגרות בכל יעד ובכל תוואי שטח". לדבריו, שביעות הרצון ארוכת השנים של לקוחותינו מהווה הוכחה לעוצמת ההרון ומעודדת פיתוח דורות חדשים ומשוכללים של המערכת.