לאחר שספגו ביקורת מכל עבר בנושא קבלה וגיוס של תרומות, הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט החליט לעשות סדר בתחום. אתמול הופצו ליחידות צה"ל הפקודות החדשות שכוללות הגדרות ברורות בנושא קבלת תרומות, יעודן וכן התרת קיום אירועים בתוך בסיסים. בצה"ל מבהירים כי רואים בחומרה ניצול של רצון לתרום ולשימוש בחיילים ולכן ביקורים של התורמים יוגבלו למשך של שעתיים בלבד, כשלא יתקיימו בהם לא ארוחות מפוארות, ולא תצוגות תכלית כמו מטווחים, הפעלות של כלים צבאיים, תצוגות של אמל"ח או מערכות נוספות. כמו כן, לא יחולקו תרומות כמו ציוד צבאי, ומתנות בזמן הביקור על ידי התורמים.



בסעיף נוסף בפקודות החדשות של צה"ל הוחלט גם להפסיק את מפגשי ההרצאות בין התורמים לבין החיילים בבסיס. צה"ל לא ימנע שיחות עימם, אולם לא יאפשר אותם במסגרת הרצאות חובה, אלה כחלק משיח שיתקיים במהלך הביקור. המטרה היא למנוע מארגון לתרום כסף בתמורה להרצאות בנושאים אידאולוגיים. במהלך הביקורים של התורמים, חיילים ייקחו בהם חלק רק במקרים בהם יש להם תפקיד ייעודי בביקור כמו אבטחה למשל. בנושאים הסברתיים חיילים לא יופעלו.




מגבלות על תורמי ספרי תורה


גם נושא תרומות כספיות ישונה, כשהחל משבוע הבא כל תורם שירצה לתרום כסף למען חיילים יאלץ לפנות ל"יחד", הארגון שאוחד בין ליב"י לאגודה למען החייל ודרכם יוכל להעביר את התרומות. כמו כן דרכם הוא יוכל לבקר בבסיסים בתיאום באמצעותם.



בסיס צבאי, ארכיון. צילום: פלאש 90
בסיס צבאי, ארכיון. צילום: פלאש 90



על המסמך שחתומה עליו ראש ענף תרומות ורווחה בצה"ל, סא"ל עינת רץ לוי, ישנה התייחסות גם לנושא נוסף שעורר הדים, קיום טקסי הכנסת ספרי תורה בבסיסים צבאיים. החל מיום ראשון הקרוב, כל אירוע של הכנסת ספר תורה יוגבל להשתתפות של שמונה אזרחים בלבד. אם תורמי הספר ירצו להכניס לטקס יותר משמונה בני אדם יצטרכו לבקש אישור מיוחד ממפקד הבסיס. גם במקרה שמפקד יאפשר זאת, יוכלו להיכנס עוד מספר מבקרים בודד בלבד. המטרה היא לגרום לכך שהנושא יעבור דרך הדרגים הבכירים וימנע מצב שבו יתקיימו אירועים ללא ידיעתם. התורמים יזכו לביקור וסיור ביחידה ואף הסבר קצר מגורם צבאי ואם ירצו, יוכלו לקיים טקס צנוע עם כיבוד קל בלבד.



חיילים ברשת כבר יצאו נגד הפקודות החדשות וטענו כי מדובר ב"מכת מוות" עבורם. "מה שצה"ל לא מספק, מספקים התורמים והם עושים את זה מהלב" אמר חייל, לוחם באחת מחטיבות החי"ר. "צה"ל לא מספק ציוד לחימה איכותי כמו כפפות, כובעים ומגני ברכיים, שזה ציוד הכרחי ללוחם. ההורים שלנו משיגים תרומות ומביאים את הציוד. התורמים האלה מקבלים יחס טוב, תעודת הוקרה ואנחנו מקבלים יחס חם וציוד איכותי. למי זה מפריע בדיוק?". בצה"ל דוחים את טענות הלוחמים. "הדבר נועד לגרום לאיזון בין היחידות" הבהיר בעבר גורם צבאי. "אנחנו רוצים שהתרומות יחולקו שווה בשווה ולא על פי פעילות בקבוצות וואטסאפ שונות", הבהיר הגורם הצבאי.