אחרי שבכירי המערכת הביטחונית, כולל הרמטכ"ל גדי איזנקוט ושר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, תקפו את התנהלותו של החייל אלאור אזריה בפרשת הירי במחבל בחברון, נראה כי בצוות ההגנה החליטו גם הם להתחמש בקצינים בכירים לשעבר בצה"ל, שיעידו לטובתו של אזריה, כשהמשפט נגדו יתחדש.



כפי שפורסם ב"מעריב אונליין" בחודש שעבר, סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף במיל' עוזי דיין יהיה אחד מן העדים שיזומנו על ידי צוות ההגנה של אזריה. בנוסף אליו, צפויים להעיד גם אלוף במיל' דן ביטון, לשעבר ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ותא"ל שמואל זכאי, שהיה מפקד אוגדת עזה ומפקד חטיבת גבעתי, יעידו בבית הדין הצבאי ביפו מטעם ההגנה.



סגן הרמטכ"ל לשעבר עוזי דיין. צילום: מירי צחי
סגן הרמטכ"ל לשעבר עוזי דיין. צילום: מירי צחי



בחודש יולי התראיין האלוף במיל' ביטון אצל בן כספית ואריה אלדד ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", ואמר כי "זה הזוי שמאשימים את אזריה ברצח. לדבריו, "אם הוא היה יורה בפועל ערבי סתם כך זה היה רצח, אבל פה יש הקשר מבצעי".



בחודש מרס יצא זכאי בעמוד הפייסבוק להגנתו של החייל היורה. הוא תקף בחריפות את שר הביטחון לשעבר יעלון, וכתב כי "גם אני לא רוצה צבא שמתבהם, אבל אני גם לא רוצה צבא לא נחוש וחסר עמוד שדרה". לדבריו, "היחס אל החייל מחפיר ולוקה בצביעות ובחוסר מקצועיות. התגובה ההיסטרית מעוררת מחשבה נוגה על יכולתנו לעמוד בלחצים". זכאי הוסיף כי הציבור צודק כשהוא שואל מדוע מדוע חייל נחשד ברצח. הוא הסביר כי לכל היותר מדובר בטעות בשיקול דעתו של החייל.

מלבד הקצינים הבכירים, צפויה ההגנה לזמן למתן עדות גם עדים שהתביעה הצבאית זימנה וביטלה את עדותם, לדעת צוות ההגנה מכיוון שהיא סברה שהם יגרמו נזק לתיק מבחינתה. בין היתר צפויים להגיע גם עדים מומחים ללחימה בטרור וקצינים בכירים במילואים. הדיון הקרוב נדחה ל-28 לאוגוסט. בכך תתארך ההפסקה בין הדיון האחרון לבין הדיון הבא לפרק זמן של חודש שלם בהם החייל עדיין נמצא במעצר פתוח בבסיס נחשונים.

בחודש שעבר העיד אזריה במשך שלושה ימים, בהם ניסה להסביר מדוע ירה במחבל. בסיום העדות, התובע במשפט, עו"ד סא"ל נדב ויסמן יצא מסופק מאוד מיומיים של חקירה נגדית, במיוחד מכך ששלושת שופטי בית הדין הצבאי הבינו להרגשתו כי אזריה מתחמק מלהתעמת עם הראיות. זאת, בין היתר, על רקע העובדה שלאחר סיום החקירה הנגדית הם עמדו על כך שהחייל יענה על שאלות התביעה ויסביר את המניע לביצוע הירי.

השופטים לא קנו את עמדת החייל בנושא הסרטונים ואף אמרו לו זאת במהלך הדיונים. "הדבר הכי מטריד אותנו זה שאתה מתעלם מהסרטונים" אמרו השופטים לחייל. "אנחנו לא מבינים למה? הרי זו הזדמנות להראות לנו מה היה שם. הדבר הכי קרוב למציאות זה שחזור ואין לנו כזה, כי אתה סירבת". אזריה חזר וטען בתגובה: "הסרטונים האלה לא אומרים לי כלום. בשטח זה הכל לחץ".

מנגד, אמר עו"ד אייל בסרגליק המייצג את אזריה ל"מעריב השבוע": "לאחר שלושה ימים של הוכחות, עדות הנאשם היתה סדורה, עקבית וקוהרנטית ולא נסתרה ולו לדקה. 72 עדים היו בכתב האישום, 22 הגיעו. לאור העובדה שמרבית העדים תומכים בגרסת אלאור, ויהיו עדים נוספים בפרשת ההגנה, ולאור עדותו הברורה של אלאור והראיות המוצקות, אני בטוחים שתוכח חפותו".