משפטו של אלאור אזריה יתחדש אמנם רק ב-20 בספטמבר, אבל חלק מתצהירי המפקדים שתומכים בו כבר הגיעו אל כלי התקשורת. לאחר החשיפה ב"מעריב" לפיה קצינים בכירים יעידו לטובתו של אזריה, חושף היום (שני) ערוץ 2 את חלק מהתצהירים שיוגשו על ידי אלופים ותתי אלופים במיל. ולפיהם מאשימים כולם את המפקדים בשטח בניהול כושל של האירוע. 



מי שמתח את הביקורת החריפה ביותר הוא תת אלוף במילואים, שמואל זכאי, שטוען בתוקף שהתמונות מוכיחות שהתביעה טועה: "העובדה שהמחבל זז ויכול היה להגיע להפעלת מטען, מהוות עילה מעבר לספק סביר על קיומה של סכנה שמצדיקה פתיחה באש. כשבוחנים את מבחן הסבירות, הרי שהיה יסוד מקצועי לבצע ירי לנטרול המחבל".



"ברדק. אין דרך להגדיר את הזירה כפי שנוהלה. שום בידוד, חיילים מסכנים את עצמם, צוותים רפואיים וחיילים אחרים. הנחיית המג"ד ממשיכה את הכשל הפיקודי. אין ואסור לפנות מחבלים מבלי זיכוי חבלנים. האם יעלה על הדעת שהחייל ידע שהוא הולך לדין משמעתי ולאחר מכן יתבטא שר הביטחון, רמטכ"ל ודובר צה"ל בעניין זה? בהתבטאויות כמו 'החייל סרח, החייל התבהם?', הדברים בעיניי מזעזעים, לא אף זו, מדובר בפעילות שמחבלת ומחסלת כל אפשרות להליך שיפוט נקי".



סגן הרמטכ"ל לשעבר עוזי דיין. צילום: מירי צחי
סגן הרמטכ"ל לשעבר עוזי דיין. צילום: מירי צחי



"ניהול זירה לקוי"


"ההתנהלות לאחר התחקיר של דרג הפיקוד הבכיר, כולל האשמתו הפומבית של הלוחם ברמיזות ובצורה ישירה, היא שערוריה מקצועית וערכית. היתה כאן פגיעה חמורה בהיגיון של בסיס החוק. דבר שהשלכותיו הן לא פחות מבעלות סיכון לחיי אדם בעתיד".



האלוף במיל. עוזי דיין כתב: "הפיקוד על האירוע וניהול הזירה היה לקוי. אין לערב את מצח בחקירת אירועים מבצעיים. אין להם את הניסיון הדרוש לכך. אני מציע לבית המשפט להתעלם מכל האמירות השופטות שנשמעו ומכל לחץ ציבורי. לתוצאות המשפט יש משמעויות לכלל הלוחמים והציבורים הרחב".



תת אלוף דן ביטון כתב כי: "היה מחדל פיקודי מהמח"ט, המג"ד והמ"פ. לדעתי המ"פ נכנס לטראומה מעצם הירי. התיק מהווה קו שבר. הכרעה לא נכונה תוביל לכך שאף חייל לא יוכל בסופו של דבר לבצע ירי מציל חיים כמו שביצע החייל".



כזכור, אחרי שבכירי המערכת הביטחונית, כולל הרמטכ"ל גדי איזנקוט ושר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, תקפו את התנהלותו של החייל אלאור אזריה בפרשת הירי במחבל בחברון, נראה כי בצוות ההגנה החליטו גם הם להתחמש בקצינים בכירים לשעבר בצה"ל, שיעידו לטובתו של אזריה, כשהמשפט נגדו יתחדש.



כפי שפורסם ב"מעריב אונליין" בחודש שעבר, סגן הרמטכ"ל לשעבר, האלוף במיל' עוזי דיין יהיה אחד מן העדים שיזומנו על ידי צוות ההגנה של אזריה. בנוסף אליו, צפויים להעיד גם אלוף במיל' דן ביטון, לשעבר ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ותא"ל שמואל זכאי, שהיה מפקד אוגדת עזה ומפקד חטיבת גבעתי, יעידו בבית הדין הצבאי ביפו מטעם ההגנה.