עולם כלי הטיס הבלתי מאוישים ממשיך להתפתח ולהתחדש בטכנולוגיות טקטיות חדישות. חברת אלביט מערכות פיתחה מערכת מיני־מל"ט חדשה, SkylarkTMC, המיועדת למלא משימות ימיות טקטיות. המערכת החדשה מבוססת על הניסיון המבצעי רב־השנים של אלביט מערכות בתחום המטוסים ללא טייס, ובמיוחד על מיני־מל"טים ממשפחת Skylark, הנמצאים בשימוש מבצעי של כוחות היבשה ברחבי העולם, ובראשם צה"ל.



הפעם הכניסו המפתחים שינויים ייחודיים, המרחיבים את מגוון היכולות המבצעיות של המל"ט והופכים את כלי הטיס הקטן לפלטפורמה המתאימה במיוחד לשימוש חילות הים וכוחות השיטור הימי לצורכי איסוף מודיעין, תצפית, סיור וכדומה. בין היתר יוכלו להיעזר בכלי הטיס כדי לאתר טובעים, לסכל ניסיונות הברחה ימיים או פעילות חבלנית עוינת ולסרוק אחר כלי שיט העוברים את הגבול הימי. "המערכת, המופעלת באופן אורגני מכלי השיט, מאפשרת לנטר פעילויות ימיות ממרחק בטוח, לצפות במטרות מעין הציפור, לסיירים לאורך החוף, לעקוב מעקב חשאי ורציף וכן להרחיב את יכולות המודיעין של כלי השיט - את הטווח, את ההספק, ואת האיכות של המידע שנאסף", אומר גורם בחברת אלביט.



למיני־מל"ט יש מערכת ניווט מהמשוכללים בעולם, כולל מערכות חזותיות להטסה מרחוק ברזולוציה גבוהה ומצלמת יום בצבע. אלה מאפשרים ניטור רציף בתנאי מזג אוויר קשים. "במהלך משימה מבצעית, המיני־מל"ט משדר לתחנת הקרקע וידיאו באיכות גבוהה, ביום ובלילה ובזמן אמת", נמסר מחברת אלביט. "המפעיל יכול להתרכז אך ורק במשימה, במקום בהטסת המל"ט, אגב שימוש ביישומי שליטה נוחים ויעילים כמו הטסה על ידי מצלמה. החזרת המל"ט עם סיום המשימה נעשית באמצעות מערכת מבוססת מצנח, אוטונומית לחלוטין, המנחיתה אותו במים בהנחיית מערכת נווטן GPS. אפשר גם לנחות באמצעות רשת על סיפון הספינה. כל התהליך, מההחזרה ועד לשיגור החוזר, אורך פחות מ־15 דקות. להפעלת המערכת נחוצים רק שני מפעילים".



"עד לאחרונה היה פער ביכולת להתמצא בסביבה ולהשיג מודיעין בזמן אמת עם משאבים מינימליים בזירה הימית", אומר אלעד אהרונסון, מנכ"ל חטיבת המודיעין של אלביט מערכות. Skylark C מאפשר לצוותים ימיים קטנים, כמו כוחות מיוחדים וספינות משמר החופים, להשיג מידע חיוני למשימה תוך שימוש במערכת אינטואיטיבית ואורגנית, וכך לשפר בצורה משמעותית את היעילות המבצעית שלהם". 



השבוע לפני - הקמת הרבנות הצבאית, 23.8.1948


השבוע לפני 68 שנה החלה הרבנות הצבאית לפעול, עוד בטרם הוקם צה"ל. תחילה הוקמה הרבנות במסגרת ארגון ה"הגנה" בתור "מחלקה לענייני דת", וכמה חודשים לפני ההכרזה על הקמת מדינת ישראל החליט מפקד ה"הגנה" בימים ההם ישראל גלילי על הקמת מחלקה מיוחדת שתטפל בהסדרת העניינים הדתיים. בסוף 1948 פרסם הרמטכ"ל רא"ל יעקב דורי את פקודות המטכ"ל הראשונות על הקמת הרבנות הצבאית. הרב שלמה גורן מונה לרב הראשי לצה"ל, וכשהוקם צה"ל הוענקה לו דרגת סגן אלוף. לאורך שירותו טיפס הרב גורן בסולם הדרגות עד שהגיע לדרגת אלוף. בהיותו הרבצ"ר הראשון הניח הרב גורן את יסודותיה של הרבנות הצבאית, ובין השאר ידועות פעולותיו בנושאי הוצאת הסידור האחיד, מדידות ושרטוטים של הר הבית, היתרי עגונות ופסיקה הלכתית תקדימית.



הניח את יסודותיה של הרבנות הצבאית. הרב שלמה גורן. צילום: הנס פין, לע"מ
הניח את יסודותיה של הרבנות הצבאית. הרב שלמה גורן. צילום: הנס פין, לע"מ



כיום הרבנות הצבאית היא חיל עצמאי הכפוף לרמטכ"ל. על פי רוח צה”ל ופקודות המטכ”ל, הרבנות הצבאית עוסקת בתחומים רבים ובהם חיזוק רוח הלחימה, המוטיבציה לשירות בצה"ל והערכים בקרב מפקדי וחיילי צה"ל. כמו כן, בסמכותה לטפל בגופות חללי צה"ל, ובכלל זה לזהותם ולארגן להם טקסי קבורה צבאיים. על הרבנות הצבאית מוטלת גם האחריות לקבורת חללי האויב.



לרבנות הצבאית סמכויות נוספות, ובהן מתן הכשרות למטבחים בבסיסי צה"ל וביחידות שונות של משרד הביטחון. הרבנות הצבאית מספקת גם את כל צורכי הדת האזרחיים לחיילי צה"ל, כגון נישואים וגירושים בזמן השירות הצבאי. על פי התקן הצבאי, בכל יחידה ובסיס צבאי אמור להיות רב צבאי, קצין דת או מש"ק דת האחראי לענייני הדת בבסיס - וכמה משגיחי כשרות האחראים לכשרות מטבח היחידה. כיום יש רבנים צבאיים במפקדת החטיבה, האוגדה והפיקוד, וגם בבסיסי ההדרכה, ההכשרה והאימונים. נוסף על זה, לכל גדוד מילואים נדרש רב צבאי, והוא חלק בלתי נפרד מסגל המטה של הגדוד. 




מחלצים מהשטח
בחיל האוויר תרגלו חילוץ ימי של פצוע באמצעות מסוקי יסעור. הדגש היה על חילוץ בתוך פרק זמן קצר ועל ניצול מרבי של הכוחות. התרגיל נעשה בעקבות הפקת הלקחים מאירוע שהתרחש לפני שלוש שנים, ובמסגרתו נאלצו טייס ונווט לנטוש מטוס F־16 עקב תקלה טכנית, ולוחמי 669 משו אותם מהמים והעניקו להם טיפול ראשוני.




מרימות עוגן
מפקד זרוע הים, האלוף רם רוטברג, אירח השבוע במסגרת "יום הרעיה", המהווה מסורת ארוכת שנים, מאות נשות אנשי קבע בספינות השייטות השונות בזרוע הים. "רצינו להודות לכן על התמיכה, על העשייה ועל התרומה. אתן חלק מהשלם של משפחת זרוע הים", אמר רוטברג.