בשנה האחרונה מתמודדים בצה"ל לא מעט עם תופעת הנשק שמיוצר בכפרים. עד היום קראו לזה "נשק מאולתר", אולם בצה"ל מבינים כי זו הייתה טעות: "זה לא נכון היה להגדיר את הנשק מאולתר", אומר גורם בצה"ל. "הוא מיוצר ברמה גבוהה וכמות המעצורים בו פוחתת והוא הפך נשק לכל דבר".



הלילה יצאו כוחות גדולים למבצע הגדול ביותר שבוצע עד היום ביהודה ושומרון לפשיטה על מפעלים לייצור נשק ואמל"ח. מי שפיקד על המבצע סיפר הבוקר: "השקענו משאבים רבים בנושא גם מודיעיניים. הטיפול הוא גם לעומק זה אומר גם בכל הקשור לתשתית של ייצרן ראשי, ממש מפעל ממוחשב ודיגיטלי שמייצר נשק. הם מפעילים סוחרים כבדים וסוחרי משנה שמפיצים את הנשק הזה. יש כאלה שמחזיקים את הנשק למטרות פח"ע או מטרות אחרות".



פיגוע ירי על צירים משותפים הפך לתופעה שבצה"ל מאוד חוששים ממנה: "בטרור היחידים, לכל מי שמחזיק נשק, יש פוטנציאל לפעילות חבלנית עוינת, ויתכן כי הבן ייקח אותו וישתמש בו", סיפר הגורם הצבאי. "הצלחנו לפעול באופן יחסי היטב מול טרור הסכינים ונושא הנשק המיוצר באיו"ש הפך לבעיה של ממש. אנחנו מדברים על עשרות פיגועים שבוצעו בגל הטרור".

פעילות צה"ל, היום. צילום: דובר צה"ל




"את הזמנות הנשק אנחנו רואים גם ברשתות האינטרנט", הוסיף הגורם הצבאי. "החלטנו לפגוע בנושא ייצור הנשק בשטח. הפעלנו מודיעין גם ברשתות, יחד עם כל הארגונים בשיתוף שב"כ, 8200 והמשטרה וחיברנו הכל עם היועץ המשפטי לממשלה שמלווה את הפעילות. אנחנו לא נכנסים לבתים ומחפשים אמל"ח אלה לפי מודיעין".

בשנה האחרונה צה"ל טיפל ב-30 מפעלים לייצור אמל"ח, מפעלים מתקדמים. הגורם הצבאי אומר כי הכוחות שיפרו את האפקטיביות בחיפוש אמל"ח ומצאנו מאות נשקים. במהלך המבצע נעצרו שני הגורמים המשמעותיים שמפעילים את פסי הייצור והכוחות נתקלו בלא מעט הפרות סדר. בצה"ל מעריכים כי יהיו מעצרים נוספים לאחר שיושלמו החקירות של השניים.
 
אמצעי לחימה רבים. צילום: דובר צה"ל
אמצעי לחימה רבים. צילום: דובר צה"ל




נשק שמיוצר בשטח עולה בסכומים גדולים של כמה אלפים ולכן מדובר בעלות גדולה אולם בצה"ל מקווים להשיג בפשיטות מהסוג הזה הקטנה בכמות הנשקים ובכך לייקר אותם בשוק השחור באופן ניכר.

"המבצע שביצענו הלילה היה הגדול ביותר השנה בגזרת יהודה ועציון בגזרת חברון ובית לחם", הוסיף הגורם הצבאי. "זיהינו שהנשק הזה בולט בשטח. נכנסנו למפעלים והמודיעין היה די מדויק. אלו מפעלים שעיקרם ייצור אמל"ח ואנחנו מבינים לפי הראיות בשטח שהמפעלים הללו ייצרו נשק רב.

מצאנו 54 נשקים פיזית וזה הפתיע אותנו כי חשבנו שלא נמצא נשק. היו גם עשרות אקדחים שמצאנו וזה אירוע משמעותי. מצאנו גם רכיבים וזה מדאיג כי זה מראה על פוטנציאל הייצור של המפעלים האלה". עם הזריחה, יצאו הכוחות מן הכפרים, ללא נפגעים, עם כמות עצומה של נשקים וחלקי נשקים.
פשיטת חיילי צה"ל, היום. צילום: דובר צה"ל
פשיטת חיילי צה"ל, היום. צילום: דובר צה"ל