השבוע הגיעה לנמל חיפה ספינת ענק של חיל הים היווני ועל סיפונה מאות צוערים, שצפויים לפקד על ספינות מלחמה בצבא יוון. בזרוע הים זיהו את הפוטנציאל המבצעי והחליטו לקיים תרגיל ימי בחופי חיפה, שכלל מספר תרחישים של שיתוף פעולה בין חיילות. שיתוף הפעולה בין ישראל ליוון הוא מהטובים שיש לצה"ל מול מדינות זרות. ליוון אולי אין אתגרים ביטחוניים, אולם העובדה שהצבא היווני שייך לנאט"ו הופכת אותו לגורם משמעותי במזרח התיכון. לכן בצה"ל מרבים לקיים תרגילים משותפים עם חילות הים והאוויר היווניים.



בתרגיל השבוע לקחו חלק ספינות הטילים של שייטת 3. "התרגיל ייחודי, מכיוון שלא נערכו לקראתו תכנונים מקדימים", אמר גורם בכיר בזרוע הים. "יוצאים לים ומתרגלים תרחישים רבים, בעיקר כדי לדבר באותה שפה". בזרוע הים אירעו לא מעט מקרים שבהם ספינות הטילים ביצעו פינוי מוסק מלב ים. המפגש עם היוונים סיפק הזדמנות טובה לתרגל פינוי שכזה והמסוק הימי פעל רבות בתרגיל. דבר נוסף שביצעו הכוחות בים הוא תדלוק של סטי"ל מכלי השייט היווני. תדלוק שכזה מאפשר לזרוע הים להגיע עם ספינות הטילים למרחקים ארוכים, מה שמאפשר פעילות מבצעית בים לתקופה ממושכת יותר.



תרגיל משותף לחיל הים עם יוון. צילום: דובר צה"ל
תרגיל משותף לחיל הים עם יוון. צילום: דובר צה"ל



בתוך כך, לקראת החתימה על הסכם הסיוע הביטחוני מארצות הברית, פרסם יו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד מאמר במגזין foreign policy, שבו הוא טוען שההסכם משתלם לא רק לישראל, אלא גם לארצות הברית. במאמר תחת הכותרת "מה יוצא לאמריקה מזה" אומר לפיד כי "את ההסכם עם ישראל צריך לחשב לא לפי הכסף שיוצא, אלא גם לפי הכסף שנחסך. מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת הרווארד טוען שמחיר המלחמות בעיראק ובאפגניסטן למשלם המסים האמריקאי יעמוד על ארבעה-שישה טריליון דולר. ההסכם עם ישראל הוא שבריר אחוז מזה. ישראל חזקה ובטוחה מונעת את האפשרות שארצות הברית תצטרך להיות מעורבת בעוד מלחמה יקרה במזרח התיכון שתעלה כסף רב ותעלה בחייהם של חיילים אמריקאים. בנוסף לכך יש את החיסכון בחיים ובכסף שלעולם לא נוכל לפרט. ישראל היא מעצמת מודיעין אזורית והניסיון המר הפך אותנו למומחים מספר 1 במזרח התיכון ללוחמה חשאית בטרור. המזרח התיכון הוא יצואן הטרור העיקרי של העולם והטרור האסלאמי מעולם לא הסתיר מי בעיניו 'השטן הגדול'".



"ההסכם הוא ביטוי לכך שארה"ב לעולם אינה זונחת את ידידיה". יאיר לפיד. צילום: פלאש 90
"ההסכם הוא ביטוי לכך שארה"ב לעולם אינה זונחת את ידידיה". יאיר לפיד. צילום: פלאש 90



עוד אומר לפיד כי "המציאות הקרה היא שברחבי ארצות הברית מסתובבים אלפים (ואולי אף יותר) שלעולם לא יידעו שחייהם ניצלו מהתקפות טרור אכזריות, על אדמה אמריקאית, רק בזכות שיתוף הפעולה הביטחוני והמודיעיני בין ארצות הברית וישראל. איני טוען לרגע שההסכם הוא רק עסקה משתלמת לארצות הברית. אני טוען שהוא לא עסקה בכלל, אלא ביטוי לעוצמתה של ברית. בעיני הישראלים, הוא גם ביטוי לכך שארצות הברית לעולם אינה זונחת את ידידיה".



לפיד ממשיך ואומר כי "אחד הדברים הקשים יותר בזיכרון הקולקטיבי היהודי, היא הידיעה שכשבאו להרוג אותנו איש לא קם להגן עלינו. זוהי הסיבה שמדינת ישראל הוקמה, זו הסיבה שלעולם לא נפקיר עוד את גורלנו בידי אחרים. אולם העובדה שהאומה הגדולה ביותר בעולם והצבא החזק ביותר בהיסטוריה האנושית עומדים איתן לצידנו היא לא פחות ממפעימה". גורמים מדיניים אמרו לאחרונה כי ישראל וארצות הברית עומדות לפני חתימה על הסכם הסיוע הביטחוני לאחר שהצדדים הצליחו לגשר על הפערים ביניהם.